• Bruden06

Normalpriser för fotografering, bukett och tårta efterlyses!!

Hej!

Jag undrar vad normalpriserna ligger för fotografering, bröllopsbukett och tårta. Självklart varierar det ju beroende på hur avancerat det ska vara osv. Men normal - ca pris.

Fotografering. Är det mycket med 3 500 kr?

Tårta. Är det mycket med 55 kr/biten?

Bukett. Är det mycket med 2 000 kr?

Tacksam för lite råd! Har inte en aning vad som är dyrt eller inte.

Kram

• Svar på tråden Normalpriser för fotografering, bukett och tårta efterlyses!!
  • Bruden06

Hur många bitar tårta per person räknar man? Glömde jag fråga...

• Ellte

Precis som du säger är det omöjligt att säga när man inte vet hur ni ska ha det...

Rent allmänt...fotograferingen låter som ett billigt alternativ.

Tårtan tycker jag låter dyr men som sagt det beror på om den är väldigt speciell.

Buketten låter som en cool och avancerad sak ELLER en med många eller dyra blommor.

:D

• Överlycklig

Jag hjälpte min bästis med hennes bröllop och hon betalade ungefär samma för foto som ni,
    1300kr för bukett ink tärnans och två knapp blommor MEN hon hade en MKT enkel.

Dock bestälde hon en SUPERFIN tårta och hon betalade 17kr/bit. (De ställen som hon tittade på tog mellan 16-23 KR/bit)

så jag tycker att 55:- låter MYCKET DYRT det andra är nog ok priser!

• Jema

Fotografering. Är det mycket med 3 500 kr?Svar: Jag tycker att det låter normalt.

Tårta. Är det mycket med 55 kr/biten?Svar: Det kommer också vår tårta att kosta per person.

Svar: Ja, 2000 kr för en brudbukett är MYCKET.

Jema

• Hej baberiba

Bruden06

Vi gifte oss 13/8 och min bukett med hårblommor och min gubbes corsage kostade 1650:-

Tårtan kostade 23:-/bit. Vi räknade då att alla äter en bit var, vi hade 45 personers tårta alltså blev summan: 1035:-

Vi ska till fotografen idag och då får vi veta kostnader för album, tackkort och förstoring.

• Bruden06

Tack för era svar! Kram

• visen

Sent svar, men ändå: många säger att man kan beställa färre bitar tårta än man har gäster, för folk äter inte så mycket. Hur mycket man kan minska vet jag dock inte.

Buketten tror jag att du kan få billigare, t ex genom att ha en "handbukett" dvs utan hållare. Finare så också, tycker jag!

• i höst?

Tycker priserna låter hyfsat rimliga. Jag har kollat lite i gävle trakten och hittat följande:

tårtor: 35-40kr/bit
    blommor: vi betallar 1700-2000kr för brudbukett, tärnbukett och 2 corsage
    fotograf: hittade en för 4500kr (12 bilder)

• Mi@

Har hört att det kan ligga på en 15.000 kronor för en vanlig fotografering. Visste inte om jag skulle tro att det var sant... i sådana fall är 3.500 billigt!

Ja, gått runt och frågat för min egen del. Svaren blev att de tog ca 26 kronor/bit. Vi ska ha ca 130 gäster och det skulle bli ca 3800 kronor för alltesammans.

Tycker inte det. Verkar väl vara ok i överkant dyrt, men inte ovanligt.

• Gerda

Hehe... här kommer vi att ÖKA antal tårtbitar... riktiga söttänder på bägge sidor :P

• skrea2005

* Vi betalade 4000:- för fotografering och album med 12 bilder

* Vår tårta kostade 22:-/biten, men den gjordes av en privatperson. På bagerierna skulle vi få betala runt 26:-/bit. Vi beställde 1 bit tårta/person men allt gick inte åt på kvällen, däremot försvann allt dagen efter när vi hade lunch hos föräldrarna. Det var inte en smula kvar...

* Min bukett kostade 500:- och tärnbukett + 2 st corsager kostade 200:-, så jag tycker att 2000:- låter mycket för en bukett...

• bröllops häxan

3500.- är billigt för en plåtning.
    Det beror lite på vad ni får och om moms ingår. Var noga med att fråga annars blir det 900.- till ;)

• KKB

Hej!

3.500:- låter helt OK för fotograf, men tänk på att det kan tillkomma X antal kronor per filmrulle och/eller förstoring Ni beställer.

2.000:- låter lite dyrt för brudbukett. Min kostade 1.500:- vilket verkade vara standardpris när jag ringde runt.

55:- för tårta... Om det är från bageri/konditori är det mycket, men på festlokaler tar de så mycket ibland (75:- var högsta pris vi hörde!) och tar man in egen tårta kan det tillkomma "serveringsavgift".

Jag blir väldigt nyfiken när jag läser att folk har betalt 17-26:- per tårtbit, vart hittade Ni så billig tårta och var den god?

• Moulin

Vill bara varna för att skära ner på antalet tårtbitar. En brud som gifte sig i trakterna av där jag bor köpte (på konditorns inrådan, hon hade egentligen velat ha fler!) några bitar färre än vad de var. Det slutade med att tårtan inte räckte till alla, och dessutom var det ingen som tog en ordentlig bit (på slutet tog de bara någon sked var). Nu kanske det var tårtan som var ovanligt liten (för jag har hört att vanligtvis är de väl tilltagna), men oj så tråkigt att det inte ska räcka! Jag kommer se till att det finns tårta åt alla efter att ha hört den här historien...

• KKB

Moulin, det kan bero på om man har annan efterrätt eller inte. Vi hade tre rätters plus tårta (köpte 80 bitar på 77 människor) och fick slänga en hel del tårta. Det hade gått åt mycket mer om vi hade haft tårta som den enda efterrätten.

• Kotte

Hej,
    fotografen låter inte dyrt, men det beror ju på vad ni får för priset. Vi har valt en lite dyrare fotograf (räknar på att med bilder och allt hamnar på 8000 men vi valde henne för att vi gillade allt vi såg i hennes portfolio. Hon tar sådana bilder vi gillar. Ett plus också är att vi kan beställa en cd-rom skiva från henne med alla bilder hon tagit för 1500 och får därmed rätten att kopiera våra bröllopsfoton själva. Det jag vill komma fram till är att om ni känner er nöjda med val av fotograf så spelar inte priset så stor roll. Vem vill ha dåliga foton från en sådan viktig dag, å säga att de var ju iallafall billiga...

Tårta: Många av er verkar ha hittat bra priser på tårta måste jag säga. Vi ville ha en tårta från Chokladfabriken här i Stockholm för de gör himmelskt goda tårtor och de är väldigt vackra. Där tar de 45:- per bit. Tyckte att det var helt ok pris. Men nu blev svärmor lite besviken för hon arbetat med tårtor förut och gjort hans systrars tårtor... så vi ändrade oss. Vi känner oss ärade att hon vill göra tårtan :)

Blev lite långt visst

• Mi@

Moulin: Kan du säga namnet på konditorn? Vi är ju från samma håll så det vore bra att veta så att man inte beställer från fel en så att säga!

Angående priset 26:- var det bl a kondiitoriet mitt inne i Umeå som hade det priset. Tårtorna på bilderna såg jättefina ut.

• Lapinette

Finns det normalpriser?

Det här beror ju lite på vart i landet man bor men jag Stockholmsbrud som ska ha middagen på restaurang tycker följande.

Det låter jättebilligt! När jag frågade runt för 3 timmars fotografering så fick jag priser från 5 000 - 12 000 kronor och då frågade jag inte de dyraste fotograferna! Så jag antar att detta är en timmes fotografering i studio som priset gäller?

Tycker att det låter ok. Själva ska vi ha på restaurang och där blir priset 65 kr per bit. Vilket jag har förstått är dyrt. Så åter igen, det beror på om det är en tårta på restaurang eller om ni köper den på en konditori?

Bukett. Är det mycket med 2 000 kr? Har själv räknat med att min bukett kan kosta upp till 2 000 kronor då den ska ha rätt mycket rosor, band och pärlor men hoppas på att få hitta den för 1 500 kr.

Svar på tråden Normalpriser för fotografering, bukett och tårta efterlyses!!