Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??
Vi borde ha övat mer på att dansa vals, särskilt i dansskor, klänning med släp och till just den låt vi valde. Som de var nu såg det inte direkt snyggt ut eftersom vi knappt kom igång med något som ens likande vals trots att vi gått på kurs innan...
... kan i och för sig bero på att jag är helt omusikalisk också och därmed ett "hopplöst fall".
Sedan hade det inte skadat om vi gått igenom cermonin en gång extra med vigselförrättaren innan (vi hade borerlig vigsel med löften, länge vigseltal och ringväxling inlagda) och förrättaren var helt otippat så nervös för detta att han vid vigseln sade till om ringväxlingen på ett annat ställe i cermonin än vad vi kommit överens om innan (vi hade även utformat löftena utifrån att ringen skulle överräckas samtidigt). Men gifta blev vi ju ändå och i övrigt är vi jättenöjda med både själva cermonin och förättaren!
Annars fungerade allt precis som vi tänkt oss eller ännu bättre, mycket tack vare vår fantastiska toastmaster och vårt värdpar som såg till att allt flöt på under hela dagen samt att vi valt ett ställe med proffsig personal.
Mina bästa tips är därför att hur noga man än planerat innan så ska man ha andra att överlämna ansvaret till under själva bröllopsdagen så att man själv kan kocentrera sig på att göra sig i ordning och njuta av dagen! Vi hade inte så stort bröllop men för oss behövdes detta ändå, tiden går så hemskt fort den dagen. Förutom toastmastern och värdparet så hjälpte även tärnans kille till med en del praktiskt under dagen (vi hade ingen best man) som att kolla att vigesllokalen var i ordningställd på rätt sätt, möta fotograf, möta musiker och solist, betala förrättaren osv. Han var verkligen guld värd som "alli i allo".
Jätteskönt alltså att ha några som fixade det praktiska, det enda i den vägen vi gjorde på hela dagen var att sambon hämtade brudbuketten hos floristen under tiden jag var hos frissan eftersom jag var för nojig för att låtan någon som inte visste exakt vad vi beställt hämta den.