Inlägg från: heffaklumpen |Visa alla inlägg
  • heffaklumpen

Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??

Ok, nu har jag försökt samla alla bra tipsen så slipper man läsa 178 inlägg för att få i sig allt! Jag har försökt att inte ta med dubletter, men kan ha missat något. När ni fyller på, kopiera då hela listan och lägg till erat, så blir det samlat och praktiskt! Enjoy!

-Jag hade INTE litat på festfixaren som sa att hon kunde göra sådana blomsterarrangemang som jag önskade utan gjort dem själv

-Jag hade gjort andra inbjudningskort, tackkort etc. (Var JÄTTEnöjd med dem vi gjorde då, bara att jag har utvecklat mitt "kortpysslande" sedan dess )

-Jag hade sett till att få ut tackkorten fortare

-Oh...jag hade DEFINITIVT valt en annan fotograf...en som förstod vad jag SA...

-Det enda jag kommer på som jag såhär i efterhand känner att jag skulle lagt mindre krut på är festprogrammen. Ingen läste ju dem... Hade nog räckt med ett ½ A4 med bara menyn på.

-fotograferat MER!!! Speciellt när jag var hos frissan. Tagit mer spontana bilder vid kyrkan...

-Jag ångrar att jag itne gjorde fransk manikyr, hade köpt ett kit, men hade inte tid...

-Och att jag glömde min fina vita hansväska i bilen. Gick omkring med mitt smink i en genomskinlig plastpåse...

-Jag ångrar att jag inte hade parfym med mig på middagen/festen. Jag hade ju svettats som en galning under hela dagen, och inte haft en tanke på att ta med deo och parfym...

-Något som jag är stolt över är att jag smörjde in händerna och drack en cocacola innan vigseln. En jättebra sockerkick, samt att ringen gled på mycket lättare, samt att händerna blir snyggare när alla skulle titta på ringen.

-Om man ska tänka på smågrejor (antar att ts vill veta vad man ska göra/inte göra) så skulle vi inte ha ställt ut alla engångskameror på bordet på en gång, nu blev det bara bilder från middagen och bara några få från festen. (iofs hade vi en massa digitalkameror så det löste sig ändå

-Tagit med kameran till frissan och festlokalen innan! ar inga bra hårbilder eller dukningsbilder.

-Jag skulle ha dansat den vals vi tränat på. Nu dansade vi en vals som vi inte tränat på, bara därför att musikerna inte kunde den vi tränat på o musiken (i datorn) inte fungerade som den skulle.

-Kanske tränat lite mer på vals och sagt till cateringen att de ska servera flera snapsar till dem som vill ha. Jag tycker att det var lite konstigt att dom inte själva kunde lista ut att man ska servera flera snapsar när det finns sex liter snaps på 70 gäster... Jag märkte inte att de bara hade serverat en förrän det började bli lite för sent att servera nästa.

-Fotat oss ihop med våra familjer och med hela sällskapet, det glömde vi....

-Man ska INTE ta på sig för stort ansvar eller lägga ner för mycket arbete på småsaker som ändå försvinner i det stora.

-En liten sak men hade vi gjort om vår dag så hade det funnits en liten avtankningstation för att få in alla digitalbilder som togs under kvällen.

-Jag skulle nog låtit de som ville fått ta med sina barn. Det blev en hel del osämja på grund av att barn inte var inbjudna på vårt bröllop.

-Sedan så skulle jag nog gått till en billigare fotograf. Vi hade ordnat med tid så att svärfar tog bilder på oss innan bröllopet, och de bilderna blev minst lika fina som fotografens....

-Jag skulle nog också testat att skruva ihop tårtställningen innan... vår tårtställning var nämligen inte komplett, så översta våningen fick en väldigt lång "hals" under sig. Hrmm...

-Utomhusbröllop- planera en alternativplan! Det började ösregna bara någon timme före vigseln för oss, och höll sedan i sig i flera dagar.....

-Något vi idag är glada att vi gjorde:

-Höll fast vid barnfri bröllopsdag, lite gruff från vissa innan men på festen var det sånr ös och alla verkade nöjda med det beslutet.

-Gick in i kyrkan ihop, inget går upp mot att stå i sakristian med sin man och höra klockorna ringa för OSS!

-Planerade allt och då menar jag ALLT in i minsta detalj, en välplanerad fest har råd med små missar.

-Släppte allt på bröllopsdagen och fokuserade bara på oss själva.

-Tänkte till på detaljerna, i trycksaker, dukning, dekorationer mm så att gästerna kände att vi verkligen uppskattade att dom var med och delade vår dag.

-Hade presentupppackningen dagen efter.

-La ner pengar på bra musik, både i kyrkan och på festen.

-Vi hade gästbok men informerade om den alldeles för sent, se till att toastmatsre/madamen säger till om den innan middagen, och gärna flera gånger!

-Och satsa på ett liveband om man vill ha drag på festen, det är värt varenda krona!!

-Jag ångrar att vi köpte tårtan på Mekka!!!
    Den var såååå ful och hemsk och personalen så snorkig och oförskämd att det nästan förstörde hela dagen för mej!

-Ångrar oxå att jag glömde fixa något att fästa fast mannens blomma med. Vi fick sticka ner den i hans kavajficka...

-möjligen då att fått ut inbjudningarna lite tidigare så ayy våra gäster hade haft lite längre tid på sig - ett par vänner till oss hade redan hunnit bli uppbokade på annat. Och skulle jag planera om allting skulle jag nog beställa klänning från Asien och spara massor av pengar - min klänning var jättefin men blev alldeles för dyr egentligen.

-Glad att vi planerat och informerat med brufölje och toastmaster/madame redan från början. Dom var väl insatta i vad vi förväntade oss och ur vi ville ha det. På själva bröllopsdagen kändes det tryggt att släppa alt till dem och bara njuta av allt.

-Otorlogt glad att vi tog dom ringar vi verkligen ville ha, även om dom spräckte budgeten. Det är dom som finns kvar nu när dagen är över. Och dom ska ju sitta på handen resten av livet.

-Jag är glad att vi läste våra löften själv (Vi skrev inte våra egna löften) och inte bara läste efter prästen. Det blev så kärleksfullt och intimt när vi själva sa meningarna.

-Nöjda med:
    * Vi inviterade alla gäster till en pub kvällen innan vigseln. Alla hann träffa och lära känna varandra under informella förhållanden. Gjorde att det sociala inte var något problem under själva bröllopskvällen.
    * Vi hyrde kanalbåtar (typ gondoler) som underhållning mellen vigseln och middagen. Båtturen gjorde verkligen intryck!
    * Att vi hade hemmalagad tårta (svärmor). Ingen orkar äta en massa tårta efter en lång middag ändå.
    * Fri bar.
    * Att ha blandad musik (ABBA till Sinatra, via Elvis och Herreys). Alla fann något de tyckte om. Och att vi även hade en timmes live-musik.
    * Att vi inte la så mycket pengar på blommor.
    * Att vi la ner mycket tid på att beskriva alla gäster i festprogrammet. Alla hade något att prata om.

-Ångrar:
    * Att jag inte förklarade för frisören hur jag ville ha mitt hår, utan nöjde mig med hans idé.
    * Att jag inte tog med mig smink, och piffade till mig under kvällen. Har världen mest glänsande panna på alla kvällsbilder...

-Vi fotograferingen, sträck på dig! Så mycket att det nästan känns helt onaturligt.

-Och håll buketten på höften, i alla lägen..

-Jag hade avsatt mer än en timme till porträttfotografering eftersom vi fick lite ont om tid (pga försening) och inte hann ta alla de vackra bilder vi hade planerat.

-Jag hade tagit med mig ett par vita gympaskor eller ingångna skor så att jag kunde dansat mer än jag nu orkade, samt att kjolen inte hade blivit så smutsig som den nu blev för att jag gick barfota överallt.

-Fundera på hur och var ni vill ta korten. Jag hade velat ha flera där man ser mig från högersidan, då min lugg syntes bättre o jag blev bättre..kanske bara jag som tänker på men ändå Och flera kort med barnen..även om jag tyckte det räckte då! Att få tre barn bra samtidigt är inte helt lätt

-Var tydlig o tjata om flera ggr hur ni vill ha det vid middagen!! Så ni slipper se på när allergiker o vegetarianer får in fel mat..

-Vi hade fri bar, men en bartender som serverade..KANON! Dessutom tror jag att han anpassade drinkarnas styrka beroende på gästerna utan att vi sa till - jättebra! Alla var precis "lagomiga"

-en tjej jag vet, bantade så hårt inna bröllop, så på bröllopet vräkte hon i sig, och fick sitta på toaletten ett bra tag innan.. kan ju vara bra att tänka på

-Hm, om jag skulle ändra på något så är det nog att jag skulle stått på mig mer. Då tänker jag närmast på gästlistan. Vi valde att bjuda mest vänner och det är vi jättenöjda med. Dock var det ett par som mina föräldrar gärna ville ha med och där vi gav med oss. Så här i efterhand så kan jag dock känna att vi borde stått på oss och bara bjudit dom som vi verkligen ville ha där. På så sätt kan alla gäster verkligen bidra till både den goda stämningen och fina tal eller roliga spex!

-För att slippa stress osv så var mitt krav på min frisör och makeup artist att de skulle ta sig hem till mig för att fixa till mig. Jag kan tillägga att jag dessutom bor ute i skogen, men det var inget problem. Visst det kostade 100 kr mer, men och? Väl värt det! Frisören sa att hon förstod inte att inte fler hade kommit på den ideén.

-Dessutom gjorde hade vi en annan kul grej.. Jag hade kontaktat den lokala duvföreningen, så när vi kom ut ur kyrkan så skickades 30 duvor upp i luften. Jättehäftigt!!!

-Ångrar... Ja, att man inte åkte iväg på en resa direkt. Om så bara över en weekend, men det blev vardag så himlars fort. Men det blir Thailand i feb istället. Men man behöver komma ifrån direkt.

-Glad att vi satsade på:
    * proffessionell frisyr och sminkning - kände mig så fin, det blir nåt annat när man får hjälp av proffs.
    * vit limousin från kyrkan och en 45 minuters "tour" i Stockholm. Vår 11 åriga son blev överlycklig för överraskningen
    * betalade en systerdotter för att vara barnflicka hela eftermiddagen/kvällen/natten. Hon hade säkerligen ställt upp ändå men i och med att vi betalade kunde vi verkligen slappna av/njuta och barnen (11 och 4) hade roligt den tid de var med men kom hem från festen i lagom tid.
    * catering med egen lokal - underbart att slippa fixa innan och framförallt efter!

-Skulle tänka på:
    * tidsplaneringen...det behövs GODA marginaler innan det är dags att åka till kyrkan.
    * näsduk - blev överrumplad av hur otroligt rörd jag blev när jag såg alla nära och kära i kyrkan! En gömd näsduk hade suttit fint!
    * gästboken - som så många andra sagt tidigare - lätt att den blir bortglömd...
    * bröllopsresa från Arlanda kl 7 morgonen efter var inte så väl genomtänkt...kändes innan som en kanongrej men några timmars sömn, presentöppning och att ha fått lite eftersnack från festen hade varit roligt. Idealet hade varit flyg från Arlanda 19 00 (dagen efter).

-Det jag skulle ändra på nu om jag kunde är att inte bara köpa billiga kopior på baileys, xante osv. Det va faktiskt lite pinsamt när nån anmärkte på det.

-Sen att min man å jag kanske skulle spenderat lite mer tid med varandra efter middagen. Han å hans kompisar va helt uppslukade i medeltidsbandet vi hade hyrt. Jag fick leta efter honom mycket. Men han har fått höra för det!

-Glöm inte att det e ER dag!!!

-Skulle ha valt att ha vigseln tidigare på dan. Kl 16 va lite sent, för dagen blir så kort! Den springer iväg!

-Jag skulle inte hållit min brudbukett så högt och emellanåt så krampaktigt. Det ser mycket snyggare ut på bilderna om man håller den rätt långt ner. Jag skulle precis som någon annan funderat ut mer exakt vilka bilder jag ville att fotografen skulle ta (nu blev de himla bra ändå och så skulle jag gjort klart middagsprogrammen tidigare.

-Ta till ordentligt med marginaler i tidsschemat, jag trodde att vi hade det hur luftigt som helst men det blev ändå stressigt och vi gifte oss kl 17! Se också till att ni inte har några små saker alls att fixa själva på bröllopsdagen, allt tar längre tid än man tror och det är svårt att slappna av annars.

-Om ni har egen lokal, hyr någon att städa efter er, blä-tråkigt att göra dagen efter man gift sig (och vi körde bara lånade grejer).

-Lägg ner mer tid på inbjudningarna och mindre på resten av trycksakerna, gästerna är också för upprymda för att lägga märke till alla små detaljer i program och bordsplaceringskort.

-Om ni har släp, ta med er nå'n som kan hjälpa er att gå på muggen med bibehållen självaktning och mindre skrynklor på klänningen.

-Försök att dricka mycket och äta under dagen och så långt som möjligt vara i nuet! Det är lätt att känna sig som en tredje person som står och tittar på utifrån, men se till att ha en stund tilsammans innnan vigseln för att lugna ner er och njuta av vigselakten och resten av dagen.

-Förbered tacktalet! Vi improviserade och det blev halvsnurrigt eftersom vi var så tagna av situationen (och ett uns berusade av vinet).

-Gästbok med tillhörande engångskameror för självporträtt.

-Köp mer dryck än ni tror går åt. Vi hade tagit i överkant och är förvånade över hur lite det blev kvar ändå. För mig vore det närmast en katastrof och tex bubblet eller middagsvinet tog slut.

-Bor du i södra/västra Sverige och har mer än 30 gäster? Åk till Tyskland och köp alkoholhaltiga drycker. Det lönar sig!

-Vi sov över på hotellet och kunde eftersnacka med de gäster som valt att sova kvar. Jätteskönt!

Svar på tråden Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??