Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??
Ni som redan gift er! Om ni fick ändra på saker, vad skulle det då vara??
Ni som redan gift er! Om ni fick ändra på saker, vad skulle det då vara??
Skulle ha låtit bli att äta den där hamburgaren som jag tryckte i mig som nattamat på väg till hotellet. Efter att ha ätit nyttigt (eller relativt nyttigt i alla fall) i veckor så blev det som en chock för magen. Hade knappt druckigt någon alkohol på kvällen, man är ju så speedad ändå den dagen, så det var lite surt att må dåligt pga ngt man stoppat i sig, efter festen...
Och en annan sak föresten, vi hade ju en kvartet som spelade i kyrkan och ingångsmusiken var Pachabel - Canon in d minor. Denna är 5 minuter lång, och det är väldigt lång tid. Önskar så att vi bett prästen göra ett tecken till våra gäster att de fick sitta ner, för alla fick stå upp tills dess att den tog slut (vilket nästan kändes som en evighet).
Annars ingenting
Har inte varit här sedan jag gifte mig 2 juli. Hade en liten stund över nu och fick för mig att gå in och titta :) Saknar nästan BT lite ibland.
Jag kan bara säga att jag inte skulle ändra någonting egentligen! Jag valde att kosta på mig lite extra och det är jag otroligt glad över. Det behöver inte vara någon lyxvariant, men snåla inte för mycket är mitt tips till alla er som funderar. Det är "once in a lifetime" (förhoppningsvis). Själv minns jag min bröllopsdag som den absolut härligaste dagen i mitt liv, allt var verkligen perfekt!
Ett annat tips är att verkligen planera! Vi lade ner väldigt mycket tid på bröllopet och det fick vi verkligen igen. Absolut måste man kunna släppa ifrån sig vissa saker, men det syns verkligen när man har tänkt efter. Vi var också noga med att göra det personligt, gifte oss t.ex. borgerligt på ett slott. Det blev verkligen succé. Vissa vill kanske ha det riktigt traditionellt, men jag lovar att åtminstone vissa personliga detaljer gör att gästerna verkligen minns just er vigsel. I vårt fall har vi fått stående ovationer från samtliga 100 gäster. Och så som jag oroat mig innan, helt i onödan. Det var en riktig sagodag! :)
Ska jag verkligen försöka tänka ut något att klaga på är det möjligen blommorna, vilka inte var på pricken så som jag ville ha dem. Floristen lyssnade inte riktigt på vad jag ville tyvärr. Men det var verkligen en mindre sak i sammanhanget.
Lycka till alla blivande brudar!
//Fru "Jenjo"
Vi borde ha övat mer på att dansa vals, särskilt i dansskor, klänning med släp och till just den låt vi valde. Som de var nu såg det inte direkt snyggt ut eftersom vi knappt kom igång med något som ens likande vals trots att vi gått på kurs innan...
... kan i och för sig bero på att jag är helt omusikalisk också och därmed ett "hopplöst fall".
Sedan hade det inte skadat om vi gått igenom cermonin en gång extra med vigselförrättaren innan (vi hade borerlig vigsel med löften, länge vigseltal och ringväxling inlagda) och förrättaren var helt otippat så nervös för detta att han vid vigseln sade till om ringväxlingen på ett annat ställe i cermonin än vad vi kommit överens om innan (vi hade även utformat löftena utifrån att ringen skulle överräckas samtidigt). Men gifta blev vi ju ändå och i övrigt är vi jättenöjda med både själva cermonin och förättaren!
Annars fungerade allt precis som vi tänkt oss eller ännu bättre, mycket tack vare vår fantastiska toastmaster och vårt värdpar som såg till att allt flöt på under hela dagen samt att vi valt ett ställe med proffsig personal.
Mina bästa tips är därför att hur noga man än planerat innan så ska man ha andra att överlämna ansvaret till under själva bröllopsdagen så att man själv kan kocentrera sig på att göra sig i ordning och njuta av dagen! Vi hade inte så stort bröllop men för oss behövdes detta ändå, tiden går så hemskt fort den dagen. Förutom toastmastern och värdparet så hjälpte även tärnans kille till med en del praktiskt under dagen (vi hade ingen best man) som att kolla att vigesllokalen var i ordningställd på rätt sätt, möta fotograf, möta musiker och solist, betala förrättaren osv. Han var verkligen guld värd som "alli i allo".
Jätteskönt alltså att ha några som fixade det praktiska, det enda i den vägen vi gjorde på hela dagen var att sambon hämtade brudbuketten hos floristen under tiden jag var hos frissan eftersom jag var för nojig för att låtan någon som inte visste exakt vad vi beställt hämta den.
Oj oj oj, va många svar..
Har inte läst allt men ska ändå ge mina råd..
* Gott om tid hos frissan!! Jag var där 9.00 men kom ändå sent till kyrkan.. det tar längre tid än man tror, och sen var det ju både jag min syster o våra döttrar..det tog längre tid än beräknatb att locka flickornas hår..! Blev liite väl stressigt..
* Fundera på hur och var ni vill ta korten. Jag hade velat ha flera där man ser mig från högersidan, då min lugg syntes bättre o jag blev bättre..kanske bara jag som tänker på men ändå Och flera kort med barnen..även om jag tyckte det räckte då! Att få tre barn bra samtidigt är inte helt lätt
* Var tydlig o tjata om flera ggr hur ni vill ha det vid middagen!! Så ni slipper se på när allergiker o vegetarianer får in fel mat..
* Vi hade fri bar, men en bartender som serverade..KANON! Dessutom tror jag att han anpassade drinkarnas styrka beroende på gästerna utan att vi sa till - jättebra! Alla var precis "lagomiga"
Det finns säkert nåt mer att tänka lite extra på..
Men jag kan lova att detta kommer att bli en underbar dag och helt oförglömlig
Lycka till alla!!
Något som jag är jätteledsen över är att vi inte tog "familjekort". Hade varit jätteskoj att ha kort med våra respektive familjer men detta försvann i allt annat...
Mitt tips är alltså att planera vilka foton ni vill ta, inte bara fotografens kort. Ragga tag i en kompis eller släkting som kan ta på er tillsammans med familjen! Vi har inte ett enda kort med våra föräldrar eller mor-och farföräldrar tillsammans med oss, snyft!
Åh, jag kom att tänka på ett bröllop jag var på för några år sen..
Jag hade anmält till toastmaster att jag var vegetarian men sen hade kommunikationen mellan honom och cateringfirman inte klaffat så jag stod utan mat.
Jag fick äta dekorationerna medan alla andra satt i timmar och frossade av att extremt stort smörgåsbord.
Den ena brudgummen (de var två!) kom fram till mig och undrade om jag fått nåt gott att äta och jag sa: "Ooooha ja, jättegott!". Det var ju inte hans fel och jag ville inte förstöra stämningen.
*puffar lite*
kom igen fruar, hjälp oss som har vårt kvar!!
Jag puffar oxå...å jag lovar att fylla på en liknande tråd då jag gjort mitt:)
Vill såhär ett par månader efter bröllopet pusha ännu mer för fotografen... korten är ju det man har kvar och roar sig med nu! Och glöm inte att filma!
en tjej jag vet, bantade så hårt inna bröllop, så på bröllopet vräkte hon i sig, och fick sitta på toaletten ett bra tag innan.. kan ju vara bra att tänka på