• stressad brud

jag är kinkig

Idag känns det som att jag bara vill springa till rådhuset och gifta mig där istället!! Vi har inte gott om pengar, erkänner att vi har ätit pasta i ca 10 dagar i sträck med olika trevliga tillbehör såsom korv och köttbullar.
    Och nu när vi börjar få in mer pengar så ska vi spara det till bröllopet, vi har ca 12000kr kvar att betala och vi har ca 7000kr sedan tidigare, så 5000kr ska vi spara ihop nu de sista veckorna före bröllopet den 1 oktober.
    Det är inget roligt alls, samtidigt vet jag att det är många som blir besvikna om vi inte gör som planerat, bla min m2b... och han vill man ju definitivt inte göra besviken!
    snart gör jag som hon i usa och rymmer då kanske jag slipper pastan

• Svar på tråden jag är kinkig
  • nicky79

Lider verkligen med dig! Är i en liknande situation, men gifter mig först nästa sommar!

Just nu lever vi på en lön, (hans) då jag är nyexaminerad och får inget jobb. Efter att alla räkningar är betalda blir det inte mycket som går till bröllopsfonden....

Att rymma låter lockande men kan inte låta bli att tänka på alla våra nära som kommer att bli såååå ledsna om de inte får dela våran dag med oss..............

Tänker på dig, hoppas det blir bättre!

• maljor

Det finns ju annan billig mat man kan äta. När vi har ont om pengar gör jag tex potatis och purjolökssoppa. Kostar inte många ören.
    Gör potatismos själv. Enkelt, billigt och mycket godare.

Till pastan brukar det bli en tomatröra när lönen är slut. Fräs lök, häll över en burk med krossade tomater, salta och peppra och ha ev. i en klyfta vitlök... tycker tom sambon är gott ;)

• Ellte

Men SEN...efter bröllopet DÅ kan ni tusan LYXA! :)

Rekommenderar dig dock att leta rätt på lite recept för att variera kosten :D Det låter varken gott, nyttigt eller jättebilligt ;) Laga mysiga, nyttiga och billiga rätter och njut av att dela "fattigdomen" ihop :)

• Daniels brud

Har ni inga gamla saker ni kan sälja av? Inte för att det kanske är det bästa sättet att finansiera ett bröllop men tänk på att ni slår två flugor i en smäll och rensar ut lite gammalt "skräp" där hemma.. Blocket, loppis, annonser i dagstidningen.. Det som inte verkar vara värdefullt för er kanske någon annan uppskattar desto mer. =)

Jag lyckades själv med konststycket att sälja vår gamla video till en kollega som länge sökt efter enbart en video, hon ville inte ha en kombinerad video/dvd. Fick in ett par hundralappar!

Ta en koll i era gömmor eller på vinden, kanske något som kan säljas av för att underlätta ekonomin!

• stressad brud

ja jag måste få i mig nåt annat än pasta snart annars kräks jag nog!! jag är sugen på potatis m en stor härlig grillad köttbit och grillad kyckling med tsatsiki och tacos och pizza men inget av det är särskilt billigt

• nicky79

Grönsaks paella brukar funka för mig när det är ont om det mesta!!Billigt men gott!

• Dahann

Vi åt mest havregrynsgröt förra hösten för att spara till skidresa. Jag är duktig på att spara intensivt i korta perioder när målet är nära, är nästan en njutning ;).

Du har ju "bara" en månad kvar nu så frossa i sparande och vänd på varje 50-öring.

Håller med "Ellte" om att det är mysigt att dela fattigdomen, gör en till ett slitstarkt par.

• maljor

stressad brud

om du absolut vill ha pizza så kostar det inte mycket att göra det själv. Degen innehåller ju bara mjöl, jäst, vatten och olja
    Dessutom är det mycket godare att göra själv =)

• Ellte

Grillad kyckling är inte så dyrt :) Köp en fryst, brukar finnas för en tjuga, tina den och laga själv i ugnen. Räcker väl till två måltider till er två tillsammans med ris och sås :)

Potatis är inte dyrt och kött är bara dyrt om du väljer de dyraste sorterna. En grillad skiva fläskkarré med potatis och sås får du för...tja...iallafall under femton spänn/pers :D Kanske nåt att lyxa med till helgen :D

Grönsaker är billigare på burk och fryst än råa...men nu finns det snart billiga rotfrukter som man kan göra massa gott med. Soppor, grilla i ugnen, gratänger *dreglar*

Vårt favvorecept när det är bara skrammel i plånboken är annars risåtonfisk :D

Koka ris, blanda med tonfisk (sån utan olja) och påsbearnaisesås (som du kan späda ut så det blir mer) och tomatskivor på toppen. In i ugnen! Gott och billigt :D

• stressad brud

dahann gissa vad vi äter till frukost??! fast jag gillar havregrynsgröt, med äppelmos mums!!

• stressad brud

huuuungrig jag ska gå o handla nu! tack för alla tips!!

• Jeppson

Måste bara säga en sak, utan att för den skull klanka ner på de som anstränger sig i massor...

Av alla de bröllop jag varit på (och det är MÅNGA!) så är det inte omkring-arrangemanget jag minns bäst. ..

Jag minns inte vad NÅGOT brudpar haft för dukning, jag minns inte färgen på tårtan, eller bilderna och fonterna på festhäftet, eller om där ens fanns något. Jag minns inte om solen sken, om det kastades ris eller blåstes bubblor, eller vad tärnorna hade för färg på sjalarna. Jag minns inte vilka blommor som stod på bordet, eller om där ens var några, vilken förrätt som serverades och vilket vin vi fick/inte fick till.

Det jag däremot minns är att vigselakten varit rörande vacker, att brudparen varit vackrast i världen och strålat av lycka, att en massa goda vänner varit på plats och att jag alltid oroat mig för vad jag själv ska ha på mig.

Med detta vill jag egentligen säga att det är frågan om EN dag i livet, måhända en fantastisk och minnesvärd dag, men en dag för ER. Lägg inte en oherrans massa tid och pengar på "lull-lull för syns skull" - njut istället av varann och av att ha alla era vänner runt omkring er. Det är självklart fint med blomblad/såpbubblor utanför kyrkan, med en 10.000-kronors-tårta, äkta Champagne, presenter till gästerna och exakt rätt nyans på meny-pappret. Men ni kommer att vara precis lika lyckliga och få en precis lika fin dag även utan detta. Förmodligen ännu bättre eftersom ni kommer att ha hunnit ta det lugnt och skönt inför bröllopet, istället för att oroa er för diverse petitesser.

Om era gäster är det minsta lika mig så är de där för ER skull och kommer njuta av er stora dag enbart för att ni gift er.

Fy vad jag svamlar - hoppas ni förstår vad jag menar. Lycka till och KRAM på er!!

• stressad brud

Jeppson jag önskar att det fanns ngt mer vi kunde spara in på när det gäller bröllopet, men det gör inte det vi har en totalkostnad på ca 18000kr och då är det inräknat 2000kr i deposition för lokalen som vi får tillbaka om inget gått sönder! så egentligen koostar allt 16000kr med ca 40 gäster, så vi har tagit bort mkt jag gärna hade velat behålla tex fotograf, hår&make på salong, riktig bröllopstårta mm mm
    och nu finns det inget kvar, om vi inte byter maträtt (vi har just nu buffe för 95kr/pers, det enda vi hittat som är billigare är smörgåstårta) och tar bort öl/cider som vi tänkt bjuda på, och gör vi det så blir varken vi eller gästerna nöjda.

• Jeppson

stressad brud:
    Jag förstår att det är jobbigt att få det att gå ihop. Ni har ju verkligen inte slösat med slantarna - tycker ni är jätteduktiga som lyckats få ihop ett bröllop för 18,000!
    Men känner du ingen duktig person som kan baka en fin tårta? Kanske en riktigt härlig sommartårta med massor av jordgubbar?
    Tackkort - skicka ett mail till alla som har dator.
    Blommor på borden - plocka vilda, eller skicka tärnan att handla på t.ex Hötorget (eller motsvarande) vid stängningstid kvällen innan.
    Be en god vän som är bra på att hantera kameran att läsa lite extra foto-tidningar och studera bröllopsfoton på nätet.

Mitt inlägg var egentligen inte menat till dig, utan ett mer generellt inlägg till de brudpar som lägger så ofantligt mycket pengar på en massa kringarrangemang.

Kanske skulle ha lagt det som en egen tråd...

Du får säkert ett underbart bröllop, oavsett dina avkall!!

• Frances

Stressad brud, haha... jag skulle ge saaaaaaaa mkt for att fa ata svensk korv, kottbullar, fiskpinnar, potatismos och spaghetti med ketchup :D

Bott i utlandet i over ett ar nu och har varit hemma i Sverige och halsat pa ett par ggr, packar alltid med mig flera kilo kottbullar (som nu ar slut!)

• Anakin

Finns det ingen ni kan låna pengar av?

Svar på tråden jag är kinkig