Måste bara säga en sak, utan att för den skull klanka ner på de som anstränger sig i massor...
Av alla de bröllop jag varit på (och det är MÅNGA!) så är det inte omkring-arrangemanget jag minns bäst. ..
Jag minns inte vad NÅGOT brudpar haft för dukning, jag minns inte färgen på tårtan, eller bilderna och fonterna på festhäftet, eller om där ens fanns något. Jag minns inte om solen sken, om det kastades ris eller blåstes bubblor, eller vad tärnorna hade för färg på sjalarna. Jag minns inte vilka blommor som stod på bordet, eller om där ens var några, vilken förrätt som serverades och vilket vin vi fick/inte fick till.
Det jag däremot minns är att vigselakten varit rörande vacker, att brudparen varit vackrast i världen och strålat av lycka, att en massa goda vänner varit på plats och att jag alltid oroat mig för vad jag själv ska ha på mig.
Med detta vill jag egentligen säga att det är frågan om EN dag i livet, måhända en fantastisk och minnesvärd dag, men en dag för ER. Lägg inte en oherrans massa tid och pengar på "lull-lull för syns skull" - njut istället av varann och av att ha alla era vänner runt omkring er. Det är självklart fint med blomblad/såpbubblor utanför kyrkan, med en 10.000-kronors-tårta, äkta Champagne, presenter till gästerna och exakt rätt nyans på meny-pappret. Men ni kommer att vara precis lika lyckliga och få en precis lika fin dag även utan detta. Förmodligen ännu bättre eftersom ni kommer att ha hunnit ta det lugnt och skönt inför bröllopet, istället för att oroa er för diverse petitesser.
Om era gäster är det minsta lika mig så är de där för ER skull och kommer njuta av er stora dag enbart för att ni gift er.
Fy vad jag svamlar - hoppas ni förstår vad jag menar. Lycka till och KRAM på er!!