• ProudWoman

banklån som student?

kan man få ett banklån när man är student... min dator är ett enda kaos och allmänt dålig, skulle behöva en ny, helst bärbar som jag även kan ha med mig till skolan och hemma koppla ihop med stor-skärmen och tangentbord... skulle underlätta för mig... men det kostar ju och den ekonomin har jag inte... Är det helt omöjligt att få ett lån på 10-12.000 som student?

• Svar på tråden banklån som student?
  • Elin B

Det brukar vara svårt att få lån som student, men du kanske kan få någon att skriva på ett borgenspapper? Om någon kan intyga att den betalar ditt lån om du inte kan, så brukar bankerna bli betydligt mer tjänstvilliga. Lycka till!

• Frances

Kanske lana av foraldrar?

• LisaML

Inget är omöjligt men visst kan det vara lite trixigt att få låna pengar som student utan övrig inkomst än CSN. Banker tar hänsyn till många faktorer när de beviljar krediter, bl.a. kundens tidigare skötsamhet, finns värdepapper att pantsätta, har kunden sparat månatligen tidigare osv. Dessa faktoorer ger banken en indikation om hur stor cahnsen är att få tillbaka pengarna. Om du tex under flera år sparat 300 kr per månad, ja, då vet banken att du kan avstå pengar på regelbunden basis, du bränner inte allt som kommer i din väg.

Vad som är extra komplicerat när det gäller lån till konsumtion är att de varor lånet finansierar ofta tappar värde väldigt snabbt, alltså är återbetalningstakten ganska hög. datorn du köper för 10 000 kr idag är kanske bara värd hälften om två år, och då vill det till att du betalat hälften av lånet. Minst.

Kontakta din bank, de som jobbar där är människor men de har mycket tydliga regler att följa vid kreditgivning. Vill de inte bevilja dig lånet återstår nog bara att skaffa någon som vill gå i borgen för dig eller att låna av någon du känner. Jag håller tummarna för att du ska kunna få din dator finansierad på något sätt!

• timidimi

Jo, man kan få banklån när man är student. Jag tror att alla banker har ett studentlån, men jag är inte säker. SEB har det iaf, man kan låna upp till 25 000:-, och får dela upp det på upp till 10 år tror jag. Kravet är att du ska studera på högskola.

Sen om du vill köpa just en dator finns det många butiker som har just lån för studenter vid datorköp. Jag tror webhallen.se eller komplett.se hade det, och till och med Siba tror jag. Ge dig ut och kolla.

• tessideluxe

Om du vill ha en mac så har Apple också student-erbjudanden.

/Tessi

• Gerda

Kolla datorföretag där du studerar - brukar finnas bra erbjudanden. Här i Örebro så behöver man bara vara student på universitetet så får man köpa på avbetalning - "räntefritt" men de har bra erbjudanaden iaf mot SIBA och andra företag.

• LisaML

Det verkar lovande eller hur!?

Svar på tråden banklån som student?