• Bröllopstokiig

förväntas vickning

Jag har lite matfunderingar: Är vickning någonting som man har på de flesta bröllop? Vi ska ha trerättersmiddag med tårta efteråt, vilket innebär att vi troligen äter fram till 23 på kvällen. Stället vi är på stänger redan 02.00, så jag tycker att det blir för mycket ätande om man ska hinna med vickning också. Och dyrt, så klart... vi måste köpa allt från stället vi är på. Tror ni att folk blir mycket besvikna om de inte får någon mer mat efter tårtan? Verkar det snålt att bara ställa fram snacks e.d. till dansen och minglet efter middagen? Vad tycker ni??

• Svar på tråden förväntas vickning
  • Bröllopstokiig

Nej, det tycker jag inte! Vi kommer att ha som ni fast hoppa över tårtan dessutom och bara ställa fram snacks i baren. Stället stänger å andra sidan redan 01.00 så jag tror att vi bör klara oss utan mer mat!

• Bröllopstokiig

Vi hade samma upplägg som ni har när vi gifte oss förra sommaren. Först var det 3-rättersmiddag, sedan dansade vi brudvals och lite till, därefter serverades kaffe, tårta och avec. När allt det här var avklarat var klockan nog 00.30 eller kanske lite mer, och festlokalen stängde kl 02.00. Vi hade inte beställt vickning, utan till dansen efter tårtan dukades en choklad- och fruktbuffé upp. Jag hörde ingen som klagade - snarare sa folk att de var så mätta efter all den goda maten att det var jobbigt att äta tårta. Jag tror att ni utan problem kan skippa annan vickning än snacks av olika slag!

• Bröllopstokiig

Vi hade ingen tanke på vickning och vår fest pågick till 06.30 (i och för sig inte planerat), ingen var mer hungrig efter trerätters och tårta. Jag tror faktiskt inte att ni hinner äta mer.

• Bröllopstokiig

Exakt dessa förutsättningar har vi också...ni ska möjligtvis inte gifta er i Falun?

Vi tänker inte ha någon vickning. Tror att de flesta är mätta efter tre-rätters middagen och dessutom blir det kaffe och tårta vid 23.00.

• Bröllopstokiig

Hur just era vänner/släktingar reagerar är förståss omöjligt att veta. Men jag hade inte förväntat mig vickning och vi hade det inte själv på vårt bröllop heller. Det kändes helt onödigt.

• Bröllopstokiig

Nej inte tror jag gästerna förväntar sig vickning. Man är rätt mätt ändå efter 3-rätters eller buffé + tårta. Av alla de bröllop jag varit på har det bara varit vickning på 3 och på ett av dem hade de flesta gått hem när det var dags för vickning så där stod de med 20 paket varmkorv...

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

Jag tycker det beror lite på när middagen serveras. Vi ska ha tidig middag och börja äta klockan ca 16:00. Då tror jag att det kan vara trevligt med vickning vid halvtolv-tiden

• Bröllopstokiig

Jag är en sådan som tycker väldigt bra om vickning och jag tycker att det "hör till" om man har fest sent på kvällen/natten.

De flesta i vår umgängeskrets brukar bjuda på någon form av mat framåt småtimmarna eftersom man börjar känna sig lite småhungrig efter all söt mat så som kakor, godis mm.
    Samt så slipper man vara hungrig när man går och lägger sig, för det tar ju ändå någon timme innan man kommer i säng efter festen slut.

Men känner ni att det blir för mycket med vickning och att ni äter enda tills 23 på kvällen, så tycker jag ni kan strunta i det om ni nu känner för det. Får då blir nog gästerna mätta på annat.

Lycka till!
    Jema

• Bröllopstokiig

Å, vad bra att ni säger så! Då kör vi nog på som vi hade tänkt. Vad kan man tänka sig för snacks tro? Frukt- och chokladbuffé lät ju jättebra! Vad kan det kosta?

• Bröllopstokiig

Hej snartfru!

Vi kunde välja på olika storlekar på frukt- och chokladbuffén. Från början hade vi tänkt oss den som kostade 10 kr per person. Då hade vi tänkt ha den utöver att ha vanlig vickning. När vi sedan började fundera mer på tiderna och insåg att middagen nog inte skulle vara färdig förrän vid 23 eller senare, så bestämde vi oss för att hoppa över vickningen. Med tårta, brudvals, annan dans och tiden det tar att flytta på 72 personer skulle vi helt enkelt inte hinna äta vickningen. Då uppgraderade vi istället frukt- och chokladbuffén till storleken 25 kr per person istället. Det räckte gott och väl. Det blev en del över men inte så mycket att det kändes som att vi hade betalat något överpris.

• Bröllopstokiig

Jag tror det där är så himla olika. Vi kommer ha korv med bröd men jag tror INTE att folk FÖRVÄNTAR SIG att få något men vi tänkte på dom förvirrade stackarna som ska stå vid valfri korvmoj i kostym kl. 03.30 på morgonen. Alltså man behöver inte ha det, för folk förväntar sig nog inte det, men det är alltid en trevlig detalj

• Bröllopstokiig

Vi ska ha bullens med bröd, det är både billigt och gott! ;)

Svar på tråden förväntas vickning