• Lion

Slutat med p-piller - när kommer mensen??

Slutade med p-piller efter ca 6 år bara för att kolla om det känns nån skillnad...än har jag inte märkt nåt men det ska väl ta ett tag innan kroppen går tillbaka till normalt. Skulle fått mens nu i måndags, om jag hade ätit p-piller, men nu vet jag ju inte när den kommer. Alltså den "riktiga". Hur var det för er, hur lång tid efter ni slutade m p-piller kom mensen? Jag ska åka på en resa om 3 veckor så jag är livrädd att den ska dyka upp precis då...! :(
    Kan man göra något för att undvika det?
    Stort tack för svar!

• Svar på tråden Slutat med p-piller - när kommer mensen??
  • Nyfiken gul , nu fru

om du ska åka bort på semsester kanse du hade kunnat fortsätta med pillrena någon vecka till om du vill vara säker på att inte få mensen...??

Allt mellan några veckor upp till ett år är helt normalt när det gäller mens efter piller...

allt hänger också ihop med hur länge du ätit dessa piller o du har ju haft dom ett tag ser jag o då kan det ta längre tid för kroppen att komma i fas igen...

var även beredd på mens som hoppar hit o dit ena månaden kan det vara en cykel på 23 dagar, nästa på 50 dagar o nästa på 14 dagar osv...
    Även olika former av mellanblödningar o blodiga flytningar.... allt är högst normalt... Men du bör vara beredd på det.. För det KAN hända!

• kär/lycklig

Hej!
    Slutade förra vintern med p-piller efter att ha ätit i ca 7 år. Då kom inte mensen på två månader om jag minns rätt. Började med p-piller igen efter det men har nu sen nån månad slutat helt. Denna gång kom mensen direkt och massa jobbiga biverkningar såsom svettninar, känner mig mycket känsligare(gråter massa), plus en hel del finnar...trist! Hoppas det blir bättre. Hoppas du slipper detta och att du inte får mens under din resa.

• Bluebride2006

Jag tänker börja igen, för jag har en fruktansvärd värk under mensen och vill slippa det tills efter bröllopet

• gos-nos

För mej tog det ett halvår. Men den kom till slut.

• dala82

Jag slutade med p-piller för 6 veckor sedan. Första mensen kom för 2 veckor sedan. Vi får väl se när nästa kommer. Man är så van att den kommit som en klocka i 7 år nu....

• elis

Beror väl på om du var vädligt regelbunden innan du började med p-piller. Jag har alltid varit regelbunden och kom igång månaden efter att jag slutat med piller. Dock kom inte den enorma mensvärk jag hade inne jag började med p-piller tillbaka, vilket ju var enormt skönt.

• Torpbrud

Jag har ätit piller i typ 6 år, och började läsa i olika forum för jag ville byta till en annan sort, mest p.g.a minskad sexlust. Men efter allt läsande blev jag istället övertygad om sluta stoppa i sig alla dessa hormoner och göra med gummi!
    Så jag slutade mitt i en karta i fredags och fick en blödning igår. Sedan får vi se hur det artar sig framöver!

• nano

Jag slutade förra vintern, och min kom igång direkt, lite sen men ändå hyfsat då den skulle. Men den har varit ganska konstig efteråt, även om den kommit ungefär då den borde alla månaderna. Är fortfarande inte helt regelbunden (och jag var superregelbunden innan jag började ta dem)
    Så var beredd på vadsomhelst

Själv är jag ganska färdig med hormoner och p-piller, hoppas på att kunna sätta in en kopparspiral istället.

Svar på tråden Slutat med p-piller - när kommer mensen??