• Mimmi27

Förtjänar jag inte sanningen?

Snälla, vad är era åsikter om detta?

Jag gjorde slut med min pojkvän C för en månad sedan. Eftersom det är bostadsbrist bor vi fortfarande tillsammas i min lägenhet. Han har börjat sova borta om helgerna, men det kan jag ta, för han har själv sagt att det är för jobbigt att sova brevid mig.

Så igår söndag kom han hem efter att ha varit borta sedn i fredags. Jag letade efter en väska och frågade C var den var. Så sa han att den var hos hans kompis M där han sovit. Så frågade jag varför tog du inte den med dig hem och får till svar att han inte orkade ta med den på pendeltåget hem (?)och att han skulle hämta den senare på kvällen när M kommit hem från jobbet. Så blev då klockan 21 igår och C ska ge sig ut för att hämta väskan, så säger jag lite naivt att jag kan följa med, ska ändå köpa mjölk. Då helt plötsligt ska inte C hämta väskan längre, för M slutar inte förrän 23. Men jag vet att där M jobbade igår är det stängt på kvällarna. Så av något skäl ville han inte ha med mig dit han skulle och hämta väskan. Han springer med mobilen i handen heeela tiden, innan har den legat lite varstans. Så något är det.

Jag VET att vi har gjort slut, men efter 5½ år och när han dessutom får bo hos mig tills han hittar ngt, förtjänar jag inte sanningen? Är jag helt ute och cyklar?

Jag mår så himla dåligt och trodde naiv som jag var att vi skulle skiljas som icke ovänner, jag vet att vi inte kommer att vara vänner, men åtminstone kunde vi väl vara sams!

• Svar på tråden Förtjänar jag inte sanningen?
  • halstabletten

Han vill aknske inte såra dig?

Om du tycker att tanken på att han träffar någon annan är jobbig, skulle jag be honom se efter någon annanstans att bo. Det går alltid att lösa, även om det är bostadsbrist...om inte annat kanske han kan slagga hos någon kompis tills han får tag på något?

• EhjärtaK = sant

Antagligen så har han väl träffat en ny tjej eller så är det något annat "hemligt" som han helt enkelt inte vill tala om för dig.

Eftersom det är du som har gjort slut så tycker jag att du skall släppa honom. Min personliga åsikt är att du inte har någon som helst rätt att veta/kontrollera vad han gör längre.
    Att han bor kvar i din lägenhet tycker jag inte gör någon skillnad. Du låter honom väl inte bo kvar för att du skall kunna kontrollera hans liv?! Om han träffar någon ny så har du inte automatiskt monopol på att "förhandsinformation" bara för att ni varit tillsammans i flera år.

Jag tycker rent allmänt att det låter lite vanskligt att ni skall fortsätta bo ihop eftersom du uppenbarligen inte kan släppa honom trots att du själv har gjort slut.

• Mimmi27

Han har bott här eftersom jag sa till honom att du slipper slagga runt hos kompisar om du inte vill. Han har sovit borta jättemånga gånger sedan vi gjorde slut, och jag accepterar som sagt det. Jag vet att jag inte har ngn rätt att lägga mig i. Men lögner vill jag inte höra. Jag är mest fundersam på om jag ska tro på allt det här med väskan hit och dit som ska hämtas och inte hämtas. Talar han sanning? Det maler i mitt huvud.

Men det är väl som du halstabletten säger, att det får helt enkelt bli så att han flyttar.

EhjärtaK=sant jag förstår din åsikt förutom att bara för att det är jag som har gjort slut, så har jag inte rätt att bry mig? Eller uppfattar jag dig fel? Jag gjorde inte slut för att jag inte älskar honom, men han har gjort saker som förstörde tilliten.

• M Magdalena

Han kan flytta in i 2:a hand,
    visst 2:a handskontrakt kan vara dyrare men men vad gör man?

Han måste ju flytta.. Ni kan ju inte fortsätta såhär.. Eller? Jag skulle inte vilja ha det så iaf..

• EhjärtaK = sant

Nej, självklart är det ingen skillnad oavsett om det var du eller han som hade gjort slut. Respekt till varandras integritet måste man vissa i vilket fall som helst! Det handlade mer om att jag inte förstod varför du inte vill släppa hans liv när det var du som hade gjort slut.

Ett effektivt sätt att få slut på de s.k. "lögnerna" är ju att du slutar att fråga personliga frågor. Det verkar ganska tydligt att han inte vill prata med dig om vissa saker och då är det ju som upplagt för honom att ljuga om du ändå fortsätter att fråga.

• lundabrud

Jag är nog inte rätt person att svara egentligen, för jag är en så där som inte riktigt tror på vänskap efter att man gjort slut. Men om jag då ändå ska svara så tycker jag :
    OK, snällt av dig att han får bo kvar, det är du som gjort slut, han var inte förberedd kanske etc etc. MEN - du har ju ändå gjort slut, och han kanske tycker det känns väldigt konstigt att prata med just dig om en ny tjej? Men så envisas du och så blir det hela ganska svårt ... Han kanske är rädd att det kan komma frågor som "hur kan du REDAN vara intresserad aav någon annan" etc.

Bäst att inte bo ihop om det går ...

• Cassiopeja

Har varit i din situation och VI lovade varandra att INTE börja dejta så länge vi fortfarande bodde på samma adress..
    Bara för att ett förhållande är över så behöver ju inte kännslorna vara det, det har ju bara gått en månade ännu! Förstår att du blir upprörd och tycker att det faktiskt är lite respektlöst av honom om han har en ny tjej så länge han bor kvar hos dig.. Men om ni nu menar allvar med att inte vara ihop så borde ni flytta isär på riktigt, så länge ni bor ihop så hindrar ni ju varandra från att gå vidare med livet! Han vill dig säkert inget illa med att dölja en eventuell tjej men det är ju ändå det han gör, eller hur? Min erfarenhet säger mig att killar snabbare slänger sig in i ett nytt förhållande när det gamla tagit slut, han är förmodligen livrädd för att bli ensam..

• Mimmi27

Jag tror inte heller på att man kan ha vänskap med ex. Jag kan och vill inte förbjuda honom att gå vidare med sitt liv. Men han kunde gjort det på ett smidigt sätt och kanske väntat tills han hittat någonstans att bo, eller flyttat hem till någon kompis.
    Jag tror precis som du, Cassiopeja, att killar går vidare mycket snabbare än tjejer. Jag har så svårt att förstå att man kan vara tillsammans i flera år och efter en månad gå vidare.

• M Magdalena

Killar suck...
    Jag o mitt ex var ihop i drygt 7 år (ganska lång tid) och han fixar en ny tjej efter två månader.

Och det var jag som gjorde slut, så han "borde" vart mer ledsen än jag till en början. Men men.. Konstigt, att gå vidare så fort.

Jag har hittat en ny kille nu, efter 7 månader.

Visst, det e individuellt men det KÄNNS som att generellt sett är det killarna som går vidare fortare.

• Fresan

Mimmi27
    Jag gjorde dumheten att bo kvar hos mitt ex ett par veckor och trots att alla runt mig visste att det var ett dumt val lät de mig göra det. Flyttade ut när jag själv fattade.
    Till saken hör att jag träffat en ny person som fick mitt hjärta att brinna igen och varför då stanna kvar och rota runt i det gamla vi hade tillsammans?

Få honom att flytta så snart så möjligt. Eftersom du gjort slut har ni inget gemensamt längre. Annars får han bo kvar och du får acceptera att han hittat någon ny.

• tessideluxe

Jag är mycket god vän med mitt x som jag var ihop med i sju år. Vi bodde ihop i tre månader efter att vi gjort slut tills han hittade en ny lägenhet. (han hittade en ny tjej i samma veva men vi är fortfarande mycket bra vänner efter 5 år.)

Vi lovade varandra att tala om ifall vi hittade någon annan och det funkade för oss. Problemet för er är kanske att ni inte satte upp några regler när ni bestämde att han skulle få bo kvar.
    Visst kan man tycka att du förtjänar sanningen, men nu verkar det som han gått vidare. Antingen låter du honom vara med sin nya romans (kanske till och med uppmuntra honom), eller så får han flytta, så enkelt är det.

/Tessi

• Marie06

Är själv en sån där som skulle suttit hemma och gråtit över att blivit dumpad... men nu gör inte jag det.. har träffat några stycken killar via intrnet och en av dessa är lite mer än en vän.

Bor fortfarande kvar i samma lägenhet som jag och min fd bodde ihopa i eftersom det är tre månaders uppsägning. Så jag tar gärna inte hem dem hit, det funkar jättebra ändå.

HA SKOJ !!!!

Skulle gift mig och skaffa barn till nästa år men min fd dumpade mig för en månad sedan efter 8 år tillsammans.

Svar på tråden Förtjänar jag inte sanningen?