• Lina & Gustav

Exakt hur mycket pengar har ni sparat?

När ni gjort mycket själva, hur mycket har ni då sparat?
    Tex inbjudningskorten, har ni sparat stora summor, eller blir det i slutändan en liten slant.
    Gör ni det själva för pysslets skull, eller för pengarna?
    Ge gärna lite exempel på olika summor ni sparat i vissa områden!

• Svar på tråden Exakt hur mycket pengar har ni sparat?
  • ninakaarina

Jag har köpt materialet till inbjudningskorten, festprogrammet, vigselprogrammet, namnskyltar och tackkort. Det har kostat 1000 kr.
    En väninna till mig köpte dopkort 30 st för 1000 kr.
    Jag tror att man tjänar på att göra dem själv, men om du inte är så pysslig kanske det är skönare att beställa!

Lycka till..

• Gerda

Gällande inbjudningskort så skulle det bli billigare om vi beställer dem. Jag kommer att göra alla trycksakerna och de kommer att bli jätte dyra jämfört m övrig budget :)

• Lina & Gustav

Men vad kanman spara på då egentligen? Försöker dra ner kostnader, men vet inte riktigt vad jag ska dra ner på..

• GoaSmulan

Jag är övertygad om att jag sparar pengar på att göra mina egna inbjudningskort, men hur mycket har jag inte räknat på. Det beror på hur avancerade man gör sina inbjudningskort. Det bästa är nog att du själv försöker att räkna på vad just du sparar.

• Jema

Vi kommer att få våra inbjudningskort, placeringskort, vigselprogram, festhäfte osv tryckt av min kära syster som jobbar som grafiker.
    Vi kommer att spara en hel del på det. Dock kommer jag att "pyssla" med korten då dom är färdig tryckta.

Vad man kan spara in på vet jag inte, men jag hört några som personligen räckte över inbjudan till gästerna eller la dom på deras låda.
    Vet inte om det kan vara något?!

Jema

• emmael

Svårt att ge tips när man inte vet vad ni planerar annars, men här är några som kanske funkar.
    DJ istället för band. Se om man känner någon som man kan få musikanläggning billigt av.
    Köpa begagnad klänning / sy själv / hyra.
    Utnyttja kontakter i bekanskapskretsen. Duktiga matlagare, någon som ofta åker till Tyskland som kan köpa sprit, någon som känner en fotograf, musiker, skräddare, guldsmed, frisör, har kontakter inom hotell/restaurang.
    Baka tårta själv. Tex ha tårtbuffe och be mormor baka sin goda tårta som hon alltid bjuder på.

• ninakaarina

Det finns olika sätt att spara...

1.Man kan köpa sin klänning begagnad eller på Ebay (tex).
    2.Ha buffé (vi kommer att betala 95:-/portion)
    3.Köpa vin/sprit i Tyskland, inte ha fri bar hela kvällen.
    4.Låta någon i bekantskapskretsen ta fotona (man kan ju ta 100 bilder med digitalkam, några lär bli perfekta)
    5.En del har kuvertkostnad för gästerna istället för presenter.
    6.Slutligen tror jag att en god planering, banar väg för billigare sätt. Man hinner kolla olika alternativ..
    7.Ta hjälp av vänner och bekanta, vi har lyckats ordna både mat och musik genom kontakter till ett bra pris.....

Good luck!

• halstabletten

De beror nog helt på vad man väljer att göra med sin inbjudningskort, dels hur dyrt materialet är och hur mycket man behöver. Vill man inte gå till överdrift så kan man alla gånger spara på att göra inbjudningarna själv, men för säkerhets skull skulle jag fundera på exakt vad du har tänkt dig, och sedan räkna på vad det skulle kosta att tillverka/köpa färdigtryckta. Då får du på papper exakt hur mycket DU sparar.

• Gerda

Lina & Gustav

Det var inte meningen att skrämma er!

Jag tror att om du är ute i god tid, kollar priser och gör jämförelser så kommer ni att komma långt med sparandet.

Första budgetutkastet brukar bli ganska dyrt då man höftar till kostnader. Komplettera sedan när du vet den faktiska kostanden.

Ex - kan du tänka dig en enklare bukett /blomsterarrangemang kan du spara mycket på att binda själv.

Mat - catering eller laga själv?

När det gäller att göra saker själv tycker jag att man ska fundera över om man kan klara det så att man blir nöjd, inte stressar ihjäl sig, samt räkna in den egna arbetsbördan - kanske ÄR det bättre att hyra in vissa tjänster?

• Kato

Min syster gifte sig på midsommar o det var ett av de roligaste brollop jag varit med om. Och billigt!!
    Inbjudningskorten var vanliga vita som de gjort sjalva, hur viktigt e det med dyra kort egentligen, det e festen man kommer minnas senare.
    De hade festen utomhus vid en gård, maten var buffe som familj o kompisar fixat, fri bar med sprit från tyskland.
    Klanningen hade syrran sytt sjalv, skitsnygg!!
    Buketten band hon sjalv ocksa.
    De bad om festbidrag istallet for presenter..
    Jag tror man kan spara mycket pengar om man vågar testa sin egen grej. Allt behover inte va dyrt och fardiggjort. Detta brollop var otroligt fint och inget kandes "billigt".

• Jeany

Allt pappersmaterial (inbjudningskort, tackkort, festprogram mm) gjorde jag själv, det kostade 1000:-
    Gjorde de ganska lika andra trycksaker (förutom vissa detaljer) jag tittat på, men de hade kostat 17´000:- (ja, det är sant!!) att köpa.

Tårtorna -
    Jag köpte vanliga princesstårtor, 15 kr biten. Det vart 1640:-
    En våningstårta hade kostat 40 kr biten, det hade blivit 4320:-
    Sparade där 2680:-

Mannens kläder -
    Hyrde frockcoat, byxa, väst och plastrong
    för 1750:-
    Att köpa det hade kostat 5500:-
    Sparade där 3750:-

Alkoholen köptes från en som handlar i Tyskland
    Sparade 1080:- på öl (12 lådor)
    Sparade 2100:- på rött vin (84 flaskor)
    Sparade 1176:- på vitt vin (42 flaskor)
    Sparade 2240:- på Likör, congac & Whisky
    Sparade 3000:- på spriten (30 liter)

Maten -
    Hade vi beställt vår meny från cateringfirma hade det kostat 15370:-
    Nu gjorde svärmor den, och det vart ca 8000:-
    Sparade 7370:-

Fotograf -
    En proffsfotograf hade kostat 4000:-
    Vi anlitade en amatörfotograf i släkten, kostade 0:-
    Sparade 4000:-

Sen vart en del annat billigt/gratis för oss, tex blommorna gratis eftersom min väninna är florist, partytältet fick vi hyra för 7000:- billigare eftersom vi känner han som har den firman mm mm.

Så på dessa grejer jag nu räknat upp (bortsett från inbjudningskorten eftersom de jag eg ville ha var så sjukt dyra) sparade vi 27´396:-!! Räknar vi med tältet och blommorna kommer vi upp i 35´396:-

Så det är inga småslantar inte...

• Freddans fröken

Jeany, grymt bra svar! Informativt som tusan

• Freddans fröken

En annan sak som är ett sätt att 'spara' är att börja köpa en del prylar långt i förväg, för att sprida ut utgifterna och på så sätt få känslan av att det blir billigare i slutändan...

Jag köpte exempelvis skorna redan nu i somras på rea (trots att jag inte gifter mig förrän nästa sommar)...

• Jeppson

Har fått kritik för det här förut, men jag måste ändå få säga: Skicka inbjudan per mail till de som har det.

Inte många sparar gamla inbjudningskort, men om någon absolut vill ha pappersvarianten så kan ju just DE få en det.

Själv läser jag inbjudan, noterar i kalendern, och slänger sen. Värnar mycket om naturen, och har heller inte plats att spara en massa sånt. Då spar jag hellre fotot från tackkortet som minne, men bara fotot som hamnar i albumet - pappersramen åker i pappersåtervinningen. ;)

• Jeppson

Förresten tycker jag även att tackkort är överreklamerat. :D

• Jeany

Freddans fröken -
    vad kul att du tycker mitt svar var bra :)

Såg att jag faktiskt skrivit fel ang. spriten, det vi sparade in på den var 7440:-, inte 3000:-

• Lina & Gustav

Åh era svar är precis det jag ville ha Känns som om en tur till Tyskland blir ett måste! Kom gärna med mer förslag!

Svar på tråden Exakt hur mycket pengar har ni sparat?