• juli-06

knöl i bröstet... vad gör man?

För ett par dagar sedan hittade jag något i mitt ena bröst som jag inte hittar i det andra. Det var hårt, platt och kändes ungefär som en enkrona. när jag kände på samma ställe på andra bröstet hittade jag inget.
    Undrar nu om det är något att oroa sig för. Det gör ju inte ont, utan det var nog mer en slump att jag hittade det. Är det värt att kolla upp? Var gör man det i så fall?
    om det är någon här som vet, eller kan ge tips så vore jag jätteglad!

• Svar på tråden knöl i bröstet... vad gör man?
  • tvillingsjäl

Jag tycker att du ska kolla upp det! Ring din vårdcentral så att dom kan ge dig en remiss för en bröstundersökning, alltså att göra en röntgenundersökning. Det är säkert inget farligt, många kvinnor får knutor i brösten som visar sig vara helt ofarliga cystor, men det är hursomhelst bättre att kolla upp det direkt!

• juli-06

tack tvillingsjäl!

Känner väl också att det är bäst att kolla upp det, men samtidigt vill man inte vara fånig och oroa sig för minsta lilla.
    Har ringt vårdcentralen, men det var lunchstängt så jag får ringa senare igen.

• tvillingsjäl

en knöl i bröstet är inget att känna sig fånig för, men jag förstår verkligen vad du menar!
    Men jag lovar dig att ingen på vårdcentralen kommer att tycka så! Lycka till, det är säkert inget farligt!

• ninonica

Låt inte det faktum att den inte gör ont hindra dig från att undersöka dig. De farliga knölarna brukar inte göra ont. Kolla upp dig så fort som möjligt så vet du sen.

• Texas

Hittade en knöl i ena bröstet för flera år sedan. Blev väldigt orolig och tog kontakt med sjukvården. Blev tagen på allvar och allt kollades. Fick göra röntgen och fick ta en biopsi på cellerna i knölen för att försäkra sig om att det inte var några maligna och farliga celler. Inget gjorde ont att göra. Det var väldigt skönt att få reda på att det var en ofarlig vävnadscysta. Den sitter fortfarande kvar men nu vet jag vad det är och känner mig inte längre orolig. Tycker absolut att du ska kolla upp det. Ta kontakt med vårdcentralen för att få en remiss.

• juli-06

Tack för era svar. Jag kommer absolut att kolla upp det. Har suttit vid telefonen i nästan en timme för att försöka komma fram till vårdcentralen. Får försöka imorgon igen, eftersom jag måste jobba lite samtidigt.

• Rystall

Jag som ssk tycker definitivt att du skall kolla upp det så fort som möjligt!
    Ändrar sig huden ovanpå knölen när du sträcker upp armen? Drar sig huden innåt?

• juli-06

nej, huden drar sig inte inåt, det syns inte överhuvudtaget utanpå. Men jag känner den, även om den sitter långt inne. Det känns lite som när man har mjölkstockning och man hittar den knutan som var orsaken till det hela. Jag har inte ammat på över ett och ett halvt år, så det kan väl inte ha något med saken att göra?

• Rystall

Det kan även vara en inflammation i en mjölkkörtel men jag tycker definitivt att du skall söka läkare och få det ordentligt undersökt.

• juli-06

Har nu äntligen fått en tid hos läkare om ett par veckor. Pratade med en jättetrevlig sköterska som förklarade att det kan vara hormonellt i samband med mens, men att det alltid är bra att kolla upp. Om den blir större skall jag ringa akut, och om den försvinner av sig själv var det bara att boka av tiden.

Tack för era svar med råd och tips. Det är skönt att få höra från andra som varit med om liknande.

• juli-06

Hej Igen!

Har nu varit hos läkaren som har klämt och känt på knölen. Fick en remiss vidare till röntgen, så får den visa om det är något att oroa sig för eller inte.
    Det kändes jättebra att låta någon titta på det och faktiskt få höra att det inte bara var jag som inbillade mig att den fanns där.

• Rystall

Det var skönt och höra att du har varit där och att du fått en tid till rtg. Det är ju bättre och kolla upp det och helt vara säker.

Lycka till!

• SadPsychoBitch

Var det något farligt?

• juli-06

SadPsychoBitch:

Jag vet inte än. Har inte fått hem någon tid till röntgen ännu, men knölen sitter dår den sitter. Jag bor i Göteborg, så har jag otur kan jag tydligen få vänta ett tag på att få tid. Tänkte ringa och tjata lite i slutet av veckan för att se om det inte kan gå lite snabbare.

• juli-06

hej!

Har nu varit hos läkare på bröstmottagningen och blivit klämd och känd på. Fick göra undersökning, mammografi, ultraljud och cellprover. De gick grundligt till väga och det kändes jättebra att bli tagen på allvar. De kunde med ganska stor säkerhet säga redan nu att det inte var något farligt, men det slutliga beskedet kommer att ta ett par veckor.

Svar på tråden knöl i bröstet... vad gör man?