• Ebba82

Hur ta bort gelenaglar?

Hej tjejer!

För några veckor sedan gjorde jag nagelförlängning med gele.

Nu vill jag inte ha dom längre och undrar hur man tar bort dom på ett skonsamt sätt.

Är det nån som vet hur man går till väga för att få bort dom?

Vore mycket tacksam för svar på detta!!

Tack i förväg

/Ebba82

• Svar på tråden Hur ta bort gelenaglar?
  • Strulan

Jag tror tuvär att det inte finns något skonsamt sätt
    Börja med att sitta med dom i ett bad av aceton, då brukar tipparna smälta (man kan få sitta en bra stund)
    När tipparna har smält får man bryta och fila bort gelen.
    Jag hade också tippar och det tog ca3 månader för mina naglar att häta sig...
    Nackdelen med gele är att det inte smålter med aceton som akryl gör.
    Lycka till...

• Ebba82

usch då, det låter ju jobbigt det där.

Men tack för svaret iaf =)

• MonikaS

Har du möjlighet att gå tillbaka till salongen där du gjorde dem (eller någon annan salong som gör naglar), och ta bort dem där? Även om det inte är gratis borde det ju inte vara svindyrt heller. Men förstår om du helst vill fixa med det hemma

• Strulan

Jag tror inte att det spelar någon roll om man gör det hemma eller på salong, tekniken är nog den samma.

• pickolina

Jag filade ner mina gelenaglar.. Fila inte för mycket bara om du gör det. Jag lämnade ett tunt, tunt lager kvar och det fick växa bort...

• Ebba82

pickolina -> det låter ju smart, förstår precis hur du menar oxå.

Att man inte filar allt för mycket eftersom då börjar man fila på den egna nageln.

tack för det tipset!

• Ebba82

Förresten är anledningen till att jag vill ta bort dom att jag har hört att man kan få allvarliga infektioner av dom och i vissa extrema fall har det börjat mögla.

Jag gjorde dom bara så jag skulle ha dom när jag gifte mig och nu vill jag ha mina egna.
    Och om det nu finns risk för infektioner/mögel vill jag ha bort dom så fort som möjligt.
    Först hade jag tänkt bara klippa av tipparna och sen låta resten växa bort sucsesivt (eller hur det stavas)

nån som vet hur stor risken för infektioner är?

/Ebba

• Strulan

Om dom är ordentlig gjorda är risken minimal, min kompis hade gele i nästan 3år och det hände ingenting med hennes naglar.

• Ebba82

strulan -> ok, då är det nog lugnt då.

För dessa verkar det vara superkvalite på =)
    Jag har inte sett eller kännt nåt konstigt i nagelområdet heller.

Så jag kanske ska låta dom växa bort trots allt =)

• aug 06

Naglarna kan inte mögla men man kan få in fukt i mellan sin egen nagel och gelén och då blir det grönt som mögel men det ska inte vara farligt det är bara att fila ner nageln. Det är vad jag har hört och det har precis hänt mig så det vara bara att fila.

• Izunia

Det är inte stor risk att dina naglar ska mögla eller fa svamp om du inte haft nan infektion innan du gjorde naglarna eller om nagelteknologen haft dalig hygien. Gelé är mest skonsamt mot din nagel!

Ta inte bort dina naglar med aceton!!!!!! Ga till din nagelteknolog och be henne slipa ner dem med maskin. Da är det inga problem, eller fila hemma...det senaste tar dock lang tid.

• Minimira

Har haft gelenaglar i ett år nu och har aldrig fått problem. Skonsammast är att gå tillbaka till salongen och ta bort dem men billigast hemma såklart.

• Bruden 06

Jag har en gång fått mögel under min nagel. Då hade jag plastnaglar. Anledningen till detta var att jag fick en "ficka". Underlaget släppte på ett ställe och där fick jag in smuts. Det var ingen fara. Gick tillbaka till salongen och de fixade naglen direkt.
    Nu har jag haft gelenaglar i 4 år och har aldrig haft detta problem.

• pickolina

Det finns speciella "filar" som man använder för att fila ner nageln.. Ser ut som en frigolitbit.. De använde säkert det när du var och gjorde naglarna, det brukar de alltid ha för att fila rätt form på nageln.. Sådana kan man köpa på nagelsalonger och de är superbra för att fila ner nageln med.. Det är lite tidskrävande dock... :) Men det går mycket snabbare och smidigare om du har en sådan..

• Ebba82

Hej!

Tack för alla svar, igår tog jag kontakt med salongen där jag fixade naglarna.
    Och hon sa att jag bara behövde boka en tid för att ta bort dom, och det roliga var att det var gratis också.
    Schysst service tycker jag =)

• Izunia

Ebba82:

Som nagelteknolog själv tycker jag att det var mkt bra kundservice av salongen och absolut bäst för dina naglar!

• Jenkizen

För mig var det lätt att ta bort gelenaglarna dränk en bomullstuss med aceton och lägg på nageln vira sedan folie runt och ta på dig plasthanskar. sitt så en 20-30 minuter sen blir naglarna mjuka och lätt att ta bort. ibland kan det vara nån bit som är svår att ta bort men gör bara om från böjran.

• thegedinstudio

På salongen jag jobbar rekommenderar nagelterapeuterna att du alltid går tillbaka dit för att ta bort dem, dom har kunskap om hur man gör det på bästa sätt utan att behöva förstöra dina egna naglar. Dom gör också extra manikyr för att få dina egna naglar att bli fina igen, nagelbad, olja ect.

/Makeupartisten

Svar på tråden Hur ta bort gelenaglar?