• Alexa44

Minipillret Exlutena...

...ska jag börja ta snart. Något särskilt man ska tänka på? Frågade förstås barnmorskan men det enda hon nämnde var just att man ska ta det samma tid varje dag och att det tydligen lär vara lite säkrare att ta det på morgonen(!). Lite blödningsrubbningar räknar jag väl med, framför allt i början, men hoppas jag slipper fler... vilka har ni fått, som också använder Exlutena? Och vad tycker ni är den största fördelen med att ta minipiller? Tycker ni själva (tjejer alltså) att det är mkt skönare än med kondom?

• Svar på tråden Minipillret Exlutena...
  • abnocto

Jag borde äta mina Exclutena men i somras när man var ute och reste gick det inte att äta samma tid varje dag. Det var lättare när man gick till jobbet varje dag så nu tar jag ett litet uppehåll.
    Jag hade många små mellanblödningar och brösten blev större vilket var riktigt roligt. Men ibland var det två månader mellan varje mens och det var bäst. Hann bara äta 6 månader innan semestern men jag borde börja igen för nu förlitar jag mig på "han däruppe" för kondom kan jag inte med. Huuuu vad hemsk jag är, måtte inte min dotter få veta detta.
    Annars är det nog bara att äta, en gång per dag vid samma tid.

• tina060708

Jag åt exlutena efter min graviditet men det fick jag sluta med efter några månader, fick en sån hemskt huvudvärk & illamående!
    Nu tål jag visserligen inga p-piller (detta var det sista att pröva)

Men jag fick inte några mellanblödningar & mensen var regelbunden.

Att man ska ta dom på morgonen har jag dock aldrig hört.
    Lycka till, hoppas dom funkar bra!

• tina060708

Jag har fått för mig att minipiller & p-stavar har samma grejer i sis, så fördelen med minipiller är ju att du kan gå över till p-stavar om exlutena funkar bra.Då behöver du ju inte ens komma ihåg att ta nåt piller, på rätt tid, vilket är jätteviktigt med exlutena

• Alexa44

Tack för svaren!
    Skulle vara kul att höra mer om skillnaden på att ha sex med/utan kondom - det var så längesen för mig... Gärna svar från killar också för det är lite olika vad de jag "varit intim med" tyckt i frågan...

• Texas

Mini-piller har funkat ganska bra för mig. Har några gånger haft mellanblödningar men inte så många. Tar tabletten på kvällen. Tror inte att säkerheten påverkas av vilken tid på dygnet du tar tabletten bara du gör det regelbundet. Jag har ställt alarmet på min mobil för att jag inte ska glömma.

För mig personligen tycker jag inte att jag känner någon skillnade med eller utan kondom. Vissa killar är mer fientliga till kondom och andra verkar tycka det är ok. Maken gillar inte kondom och vi har tjafsat en del om detta.

• pickolina

Jag åt dem tidigare och hade inte mens alls på 1,5år.. Helt underbart! Jag fick dock magsmärtor som blev värre och värre. Till slut sökte jag mig till gyn där de med ultraljud kunde konstatera att mina äggstockar var fyllda av cystor, vilket är vanligt förekommande när man äter mini-piller. Jag slutade med pillerna och cystorna försvann och då även magsmärtorna så klart.. Sedan dess har jag ätit vanliga p-piller, som inte har den biverkningen.

Nyligen ville jag testa Exlutena igen, för att slippa mensen. Åt dem i 3mån och under den tiden hade jag bara mens 1gång och det var då så lite blod att jag kunde gå med trosskydd. :) Kände dock av magen..kanske var inbillning, vet inte.. Jag gick i alla fall över på mina vanliga piller igen efter de tre månaderna...

• NokGroda

cystor som ger mellanblödningar är typiskt för p-stavar också. usch och fy säger jag! inga roliga biverkningar precis.

då är jag mycket mer förtjust i mina söta p-ringar. 3 veckor ring, en vecka utan. funkar asbra.

• pickolina

Mina cystor gav inga mellanblödningar men fruktansvärda magsmärtor.
    Dessa cystor är typiskt för alla preventivmedel som bara innehåller gulkroppshormon, dvs p-spruta, p-stavar, hormonspiral, mini-piller..

Svar på tråden Minipillret Exlutena...