• Maalla

Det blir inga barn....=(

När ska man kontakta sjukhuset angående att det inte blir några barn ?
    Jag tog ut min spiral i mars, april "började" vi och det händer inget. Jag har användt Clear Blue Ägglossningstest den sista gången (augusti) och haft koll på ägglossningen. Innan körde vi på "varannan-dag-teorin", men det blir inget......
    Kan det vara så eller är det nåt fel...?
    Tacksam för svar om det är någon som vet...

• Svar på tråden Det blir inga barn....=(
  • Cybermamman

Kolla på www.familjeliv.se där finns mycket att läsa om ämnet och där kan du säkert få fler svar än här. Det är en systersite till BT.

Lycka till

• tina060708

Jag fick information från min barnmorska när jag funderade på att skaffa spiral att det kan ta upp till 1 1/2 år innan allt är som vanligt igen i kroppen efter urtagande av spiral!
    Så du behöver nog inte få jättepanik än.
    Ring MVC & boka en tid för samtal om du är orolig.

• ninonica

Och även om man inte haft spiral eller andra preventivmedel som kan göra att det tar lite längre tid att komma igång igen så bör man försöka i ett år innan man söker hjälp. Hur gammal är du?

• Maalla

Enligt min barnmorska så skulle det ta ca 24 timmar efter man tagit ut spiralen, så skulle allt vara "normalt" igen.
    Jag e 27.

• lundabrud

I genomsnitt "ska" det ta 8 månader innan man blir gravid, så det är egentligen ingen fara ännu! Du/ni har bara börjat kan man säga! Efter ca ett år kan man ta kontakt med sjukhus för eventuell utredning.

• Nyfiken gul , nu fru

här i kommunen där jag bor i norrland är praxis att inget par får hjälp förrän de försökt i minst 14 månader....

Enligt min vänta-barn-bok jag har hemma så är det helt normalt att det tar upp till ett år innan man blir gravid...

Det är nämligen inte så enkelt att det bara är att invänta ägglossningen..... ungefär 25% blir gravida direkt vid ägglossning...

fysisk hälsa, vikt, stress, press, psykisk hälsa, kompatibel parnter, genetiska faktorer osv osv... spelar också en stor roll om man kan bli gravid eller inte....

o en del är helt enkelt mer fertila än andra...
    Vissa kvinnor behöver bara i princip titta i ett par kalsingar så blir de gravida,,,, medan andra får kämpa över ett år innan det händer något...

även genetiska faktorer spelar in... kolla hur lätt din mamma o mormor hade att bli med barn... du är troligtvis ungefär inom samma tidsperspektiv...

• ia´s

Fast man har tagit ut spiralen, ligger de kvar ämne i kroppen, dom försvinner inte så snabbt...tyvärr.
    Man får räkna med kanske ca 1 år innan man kan bli gravid.

• Ellte

Hur lång tid det tar innan kroppen är "normal" måste väl bero på TYP av spiral?

• Maalla

Jag trodde oxå att det skulle ta minst några månader innan allt var normalt igen men damen jag hade, talade om för mig att det skulle bara ta 24 timmar och vi fråga särskilt om detta då jag gick dit för att ta bort den för att bli gravid....
    Jag har ju litat på henne naturligtvis, hon ska ju vara utbildad inom detta....

Det var en hormonspiral....
    Mama har haft väldigt lätt att bli gravid..

Tack för alla svar, känns lite bättre

• NokGroda

vad jag förstått så gäller det för alla hormonpreparat att även om hormonerna är ute ur kroppen ganska snart, så kan kroppens hormonbalans vara rubbad ganska länge efteråt. det är inte säkert att kroppen klarar av att ställa om sig och ta hand om hormonnivåerna själv på en gång.. och då blir man nog inte gravid förrän de är "stabila"..

Svar på tråden Det blir inga barn....=(