• Chanel

Minipiller och Blödningar

Har käkat minipillren Exlutena i ca ett år...Hade lite problem i början med mellanblödningar, men sen blev det bättre.

Nu senaste månaderna har jag börjat få mellanblödningar väldigt ofta...har en blödning typ fem dagar, sen går det fem dagar utan blödning och sen så får jag en blödning igen...ibland har jag en dov mensvärk...ibland inte..Ngn som känner igen det här??? Kan tänka mig att byta piller, men vill helst äta minipiller (pga hormoner..) kan det bli bättre av att byta??? eller är det lika med alla minipiller?? tacksam för hjälp...

• Svar på tråden Minipiller och Blödningar
  • Chanel

Ingen som har samma problem????

• pickolina

Mellanblödningar är vanligt, tyvärr.. Själv hade jag aldrig det problemet med Exlutena. Första gången jag åt dem hade jag inte mens på 1,5år. Sedan gick jag över till vanliga p-piller. Nu sist när jag testade dem ett tag så hade jag en liten miniblödning på 3mån men valde ändå att återgå till mina vanliga p-piller igen.
    Det gör ingen skillnad om du byter till andra mini-piller. Det kan kanske göra skillnad men chansen är ytterst liten då de alla innehåller samma hormon, gulkroppshormon.
    Det enda sättet att vara säker på att komma ifrån detta blödningsproblem är med vanliga kombinerade p-piller.

• pickolina

Alltså blödningen varade i några dagar inte i tre månader. Menade att jag bara hade en blödning på dessa tre månader. *hihi*

• Chanel

ok,hm..det här är ett jobbigt problem :)..kanske måste överväga att byta till p-piller iaf..fast det känns inte lockande...

• annis1

Jag har precis samma problem. Jag har ätit cerazett i snart ett år och har haft jättemycket problem de senaste månaderna. Jag har haft blödningar hela tiden men nu känns det som jag har det jämt...
    Så jag har faktiskt bestämt m,ig för att sluta helt, jag har en karta kvar så jag ska äta upp de tabletterna sedan ger jag upp. Jag har krånglat med p-piller och minipiller i flera år nu så nu får vi skydda oss på annat sätt.

• Chanel

--->annis1
    ok..skönt att ngn mer än jag som har detta problem...:)det är verkligen jättejobbigt. Jag tycker att det är lite konstigt, att man får dessa problem efter ett år! hm, men jag vet inte..har du pratat med ngn läkare eller liknande om det?? det sägs ju att man man få ngn slags cysta av att käka minipiller..kan det vara det??

• annis1

Chanel
    Jag har inte pratat med någon denna gången men har gjort det innan jag bytte till nuvarande sort. Det kunde då inte finna något onormalt så i detta fallet är jag optimist och tror att det bara beror på att jag äter minipiller. Jag har helt enkelt tröttnat på allt krångel så nu ger jag upp. Har dessutom en kompis som fått en propp och en som har fått oregelbunden ägglossning vilket läkarna i båda fallen tror kan bero på att de ätit p-piller.

• Heroine

Jag börjar tröttna på Exlutena. Jag har ätit dem i snart fyra år. I perioder har allt funkat bra, men andra gånger har jag mellanblödningar, mensen är helt oförutsägbar, får jätteont osv. Det går som sagt i perioder och ett problem kan återkomma efter att ha varit borta ett år t ex.

Eftersom det snart är dags att förnya receptet funderar jag på att testa vanliga p-piller. Men samtidigt känns det läskigt med tanke på alla biverkningar. Vill inte behöva byta hela tiden som jag vet att många gör eftersom de får problem med alla sorter de testar. Jag har ju hellre oregelbundna blödningar än går upp i vikt, blir deprimerad e dyl. Svårt det där...

• Soffiproppen

Har samma problem med mellanblödningar, känns som jag blöder konstant lite och länge sas. Det är ingen farligt men nog så jobbigt. Jag är ett "moment 22".

• Surfergirl

Jag åt cerazette i 2,5 år i början (första tre månaderna) hade jag små blödningar, sedan försvann mensen helt i över 1,5 år. Sen fick jag små blödningar igen. Nu har jag slutat äta minipiller (eftersom vi ska försöka skaffa barn), men min mens har inte blivit normal ännu. Får typ mens varannan, var tredje vecka som varar ett par dagar. Och enligt barnmorskan är det helt normalt efter att ha ätit minipiller. Jag kan säga att min nya barnmorska INTE tycker att minipiller är bra. Hon tycker att p-piller är mycket bättre.

Svar på tråden Minipiller och Blödningar