• confetti

skämt kan såra

Är det någon mer här som har en pojkvän/man som är bra på att slänga ur sig saker utan att tänka sig för?

Han skämtar ofta och säger att jag inte ska ta illa upp men ligger det inte lite sanning i vissa skämt också?

• Svar på tråden skämt kan såra
  • Cybermamman

Visst kan saker göra ont att höra även om det inte var illa menat av avsändaren. Min man brukar säga så här: Tänk efter, tror du verkligen att jag skulle säga något för att medvetet göra dig ledsen, arg, sårad osv... Nej självklart skulle han inte göra det.

Stanna upp en stund och tänk till. Förklara sedan vänligt för den andra att när du gör på det sättet eller säger så, då blir jag ledsen, känner mig kränkt eller vad det nu kan vara. Båda måste lära sig, den ena att inte tolka så hårt och den andra att ord kan såra illa om man inte tänker sig för.

• confetti

Cybermamman

Du har helt rätt. Jag tror inte han gör det avsiktligt utan bara skämtar så som han gör med sina kompisar. Jag ska försöka tänka efter nästa gång, istället för att ta så illa upp som jag brukar...

• Stjärna

JAPP! Har en som är expert. Dessutom fattar han noll om jag bara blir tyst och går undan. Du kommer klassikern "Är du sur?"

Vill strypa ärthjärnan när han häver ur sig något sånt!!

Nu mera visar jag ganska tydligt hur det är, och han säger skyndsamt förlåt. Tyvärr är ju all den gossiga stämningen förstörd redan.

Har du någon lösning på problemet så hör av dig, letar!!!

• Nonika

Det är tyväär "för lätt" att säga; jag bara skämtade. Det är nåt man kan ta till i alla möjliga situationer. Man kan i stort sett säga vad som helst, och sen när man märker att den andra blir ledsen/arg, så är det bara att säga; jag bara skämtade...

Det är inte schysst. Man får faktiskt tänka på vad och hur man säger saker. Kroppsspråk, hållning och tonfall säger mer än orden man uttalar.

Säg åt killarna att de får tänka sig för..

• Alexa44

Mitt ex slängde ofta ur sig saker som sårade, enligt honom själv menade han inget med det utan det var "skämt". Men han var ingen speciellt skojig och spontan och sprallig person annars så det kändes som att det låg mer bakom. Han kunde t.ex. "skämta" om min personlighet och vår relations framtid på ett negativt och sårande sätt inför andra. När jag tog upp de här sakerna med honom efteråt sa han aldrig "förlåt" eller verkade skämmas, utan han hävdade envist att han bara skämtade och att jag var alldeles för känslig. Något sådant orkar man inte med i längden!

Svar på tråden skämt kan såra