Nu var jag inte gravid när vi skulle gifta oss, men...
Om ni känner för att ni vill börja försöka att skaffa barn trots att ni vill gifta er i vår, så tycker jag definitivt att ni ska göra det! Det gäller bara att PLANERA VÄL och för alla eventualiteter. Det enda är att man inte i förväg vet riktigt hur man kommer att må...
Men att ha/skaffa barn toppar helt klart en bröllopsdag, även om båda är viktiga delar i ens liv.
Man vet ju inte i förväg om man kommer att må bra eller dåligt under graviditeten. Vissa mår ju jättebra när de är gravida, men jag har aldrig varit så mycket sjuk och haft så mycket krämpor som när jag var gravid. (Men det var det värt ändå!):D
*Att få tag på en passande brudklänning när man är gravid kan vara svårt. Det finns att få tag på men marknaden är rätt tunn om man säger så... Jag har samlat lite klänningslänkar på svartbrud.se under Kläder/Klädlänkar/Mammaklänningar för att göra det lite enklare för gravida brudar eller bröllopsgäster att få tag på kläder...
*MYCKET spring på toa. Ofta redan från tidig graviditet. Kanske en gång varje halvtimme-en gång i timmen. Ibland oftare.
*Illamående. Vissa mår inte illa, andra gör det genom hela graviditeten. Jag var illamående mellan vecka 7-16 och sedan en månad utan illamående och sedan kom det tillbaka för resten av tiden. Viss mat och dryck kan trigga en så man mår illa. (Jag fick spyreflexer av att känna kaffelukt.)
*Man blir ofta _väldigt varm_ när man är gravid, speciellt i mitten-slutet av graviditeten och om sommaren är det extra tufft.
(Jag sov med lakan, hade petflaskor med kallt vatten i sängen, duschade kallt innan jag fick och la mig, och hade fönstret öppet i sovrummet (i februari). Stackars maken sov med varmvattenflaskor, tjocka kläder och duntäcke...)
*du kan inte dricka/skåla i alkohol (petitess, men ändå)
*man kan bli FRUKTANSVÄRT TRÖTT.
(Jag toksomnade på soffan varje kväll efter middagen under nästan hela graviditeten. Jag kunde se fram emot att få se en film, men somnade kanske reklamen innan filmen började. Eller så var jag duktig och försökte hålla mig vaken genom hela filmen och somnade under sista reklamen... INGENTING i världen var tillräckligt viktigt för att hålla mig vaken!)
*En period hade jag problem med oregelbunden och hög puls. Att sitta på fest med 128 i puls är ingen höjdare...
(Man behöver naturligtvis inte ha detta problem, men det är inte direkt ovanligt heller.)
*Man kan svullna upp rätt rejält pga vattenansamlingar. Kunde inte ha mina ringar på mig under sista halvan av graviditeten. Benen blir lätt tunga och trötta.