• LKH

Varning!

En kompis till mig blev uppringd av ett företag som kallar sig stescape.com De gratulerade henne till att ha vunnit en fantastisk resa, det enda hon behövde betala var skatten på 598 Euro, resan var värd 7490 Euro.
    Hon lämnade efter lång övertalning ut sitt visa-nr. De gav henne sin hemsideadress så hon kunde titta på den samtidigt och den såg seriös ut.
    När hon lagt på ångrade hon sig och ringde till banken för att spärra kortet - men för sent - de har dragit 7000 kronor!!!
    Hon försökte nå företaget via det nr hon fått, får till svar "the number you have dialed is unactive". Hon försökte maila men fick till svar att det inte fanns någon sådan adress.
    Hon är naturligvtis helt förstörd. Banken sa att hon inte kan räkna med att få pengarna tillbaks, hon har ju frivilligt lämnat ut sitt nummer.
    Man kan tycka att hon var naiv som lämnade ut det, men hon är en människa som brukar vara försiktig. De som håller på med sånt här lurendrejeri är ju så himla slipade!
    Ville bara varna så att ingen annan går på detta fula lurendrejeri!!!

• Svar på tråden Varning!
  • dala82

Nä usch! Stackare! Hon måste ju känna sig så dum. men det är som du säger: De som ringer är inga idioter, utan kan verkligen prata för sig!

• R&F (1/7 2006)

Men hur dum får man vara! Kunde hon inte räknat ut det? Lämna aldrig ut ditt visa nr till nån via telefon eller Internet (om det inte är butiker med gott rykte).

Jag tycker att hon får skylla sig själv. Trist men sannt.

• R&F (1/7 2006)

Förlåt att jag lät så arg i förra inlägget . Mest är jag arg på idioterna som lurar naiva människor.

• Fiafria?

Det har ju pratats massor om den här typen av bedrägeri i massmedia, har din kompis missat allt det?

Om nåt låter för bra för att vara sant, kan man lugnt utgå från att det är för bra för att vara sant.

• Gerda

Näää fyyyy... jag tror heller inte att hon kommer få tillbaka några pengar tyvärr.

Vi blev också uppringda en gång förra året och en gång i år. De låter ju så glada, seriösa och proffsiga så jag förstår om naiva människor trillar dit. Det är ju därför de fortsätter med desa skitaffärerna.

• LKH

Tycker det är tråkigt med kommentarer som "hur dum får man vara?" och "hon får skylla sig själv!"
    Jag känner henne som en väldigt intelligent människa som inte är naiv, men dessa idioter är så himla bra på det de gör. De garanterade att de inte kunde röra hennes konto innan hon skrivit på någonting och de skulle skicka henne information som hon skulle titta igenom i lugn och ro. Men visst, det är klart hon skulle följt sin instinkt och inte lämnat ut numret. Men det kan hända den bäste! Jag skall i alla fall aldrig döma någon för att vara naiv i fortsättningen!
    Ville bara varna andra att inte gå på samma nit med mitt inlägg.

• otroligt_men_sant

Usch vad trött jag blir på alla som försöker lura folk på pengar!

Tycker synd om din kompis. Tack för varningen.

• Moulin

Stackars kompis! Men, man får väl se det positiva i det också - nu lär knappast hon eller någon annan som hör om det där gå på liknande eller större grejer, där de kanske länsar hela kontot. För visst tog de i alla fall (nästan) det de hade sagt att de skulle ta? Jag menar bara att hon ju måste kunnat avvara de pengarna eftersom hon gått med på dealen. Värre hade det väl varit om de tagit allt.
    Men som sagt, stackars henne! Man blir ju riktigt förbannad!

• GithKat

De har ringt oss oxå men vi gick inte på dem.. Synd om din kompis.

• 8108

tycker synd om din kompis och puffar så att fler läser varningen!!

Svar på tråden Varning!