• nano

Kopparspiral innan barn/tips på bm i Malmö/Lundområdet...

OK... egentligen flera frågor här, men...

Jag skulle gärna vilja sätta in kopparspiral eftersom jag är trött på alla hormonpreparat. Problemet är att jag inte har fött barn, och jag undrar lite om det finns någon som har erfarenhet av att få insatt spiral innan de fått barn.
    Undrar också om det är vanligt att killen känner av trådarna, och om det kan vara obehagligt för honom om jag har spiral?

Jag letar alltså också efter tips på någon bra barnmorska eller gynekolog i Malmö eller Lund, som sätter in spiral även på kvinnor som inte fått barn (Jag är 24 år, så jag tycker inte att det borde vara helt omöjligt att få) och som är trevlig och kunnig. Det är mest för att slippa behöva tjata sig till att få en som jag ber om tips. De flesta bm jag har träffat på har varit väldigt inriktade på att p-piller och minipiller är de ultimata metoderna, och jag vill inte behöva prova fler sorter.

• Svar på tråden Kopparspiral innan barn/tips på bm i Malmö/Lundområdet...
  • JAKF

Hejsan!

Jag är också 24 år..och satte in en kopparspiral för en och en halv vecka sedan. (Har inte heller fött barn).
    Än så länge funkar det toppenbra, på alla vis!

Det var min barnmorska som föreslog det, eftersom jag inte trivdes med hormoner i kroppen.

Kan absolut rekommendera spiralen, om den fortsätter fungera så här bra som den gjort hittils..! =)

• Röd-brud

Hej,
    jag har haft kopparspiral i 3 år (och har inte fött barn) Detta har fungerat mycket bra, förutom det första året då jag hade lite blödningsproblem mm. Men det var nog som satt kvar sen sista tiden med p-piller.

Jag fick min spiral insatt av barnmorskan på citykliniken i Lund, tror att det är samma bm som är i malmö. Du kan boka tid hos henne på deras hemsida, eller ringa dit. Eftersom jag hade en del problem i början, så skickad ehon mig vidare till en gynekolog på Läkargruppen Konviktet i Lund.
    Båda dessa har varit jättetrevliga och jag kan verkligen rekomendera dem.

Lycka till!

• hjartat73

Gissar på att det är Eva Lindqvist på Capio/Citykliniken du varit hos Röd-brud.
    Har dock inte satt in ngn spiral men måste bara säga att hon är toppen!

• nano

Tack för tipsen!
    Jag får höra på citykliniken.

• Röd-brud

Ja, det är Eva.
    Hon är verkligen toppen, lugn och sansad.

• snäckan80

Hejsan. Tröttnade även jag på hormonpeperat och har inte heller fött barn. Har haft den i 1 1/2 år och det har varit duper förutom mensvärken som kommit tillbaka. Men skönt att kunna kontrollera sina känslor och hormoner själv. Var på Vårdcentralen vid arbetsförmedlingen i Lund och blev rekommenderad en Karin Ekelund efter att en annan försökt sätta in den. Mindre lyckat. Hur som helst var Karin super och tog sig tid och lyssnade och gav tipset att ta 2 Ipren en timme innan för muskelavslappningen och sen sprayade hon en bedövning och masserade akupunkturpunkter. Det är inte superskönt det känns som mensvärk när dom sätter dit den och man har lite blödningar strax efter men oj vad det var värt besväret.
    Har inte ångrat det en sekund men se till att du får en barnmorska som verkligen är mjuk på handen eller vad man ska säga. Hon Karin kan jag varmt rekommendera om du har tänkt gå i Lund. Södertull heter vårdcentralen förresten.
    Lycka till och grattis till ett bra beslut!

• nano

Oj, har inte tittat på den här tråden på länge.

Tyckte att det lät jättebra på Södertull, men jag vet inte om jag får lov att gå dit, jag bor inte i de delarna av lund så jag hör till en annan vårdcentral. Och det är väl bara den jag hör till som jag får gå till, eller? Någon som vet?

Har iallafall inte kommit för mig att boka tid än, har haft jättemycket annat att göra på sistone. Men jag tänkte försöka få till det någon gång i november.

• hjartat73

Jag tror man får välja vilken MVC man vill.

• Trancequeen

Hejsan!

Jag är 18 år, och har nu haft min kopparspiral i 1½ år. Innan jag hade denna så använde jag en hormonspiral, men jag var tvungen att byta, pga att jag blev så fruktansvärt negativt påverkad av hormonerna (som min barnmorska för den delen sa att den bara skulle verka lokalt). Jag har inte fött några barn, men gjort 2 aborter.

Min sambo känner aldrig av trådarna när vi älskar, och han har aldrig klagat över att det skulle kännas annornlunda. Tänk på att spiralen är så väldigt liten, och den ligger ju I livmodern, så dte ska inte vara några problem alls.

Lycka till!

• Pnilla

Det finns en mindre variant av kopparspiral som används på kvinnor som inte fött barn än. Jag själv har den just nu och tycker att det funkar bra. Men Du bör vara medveten om att dina blödningar kan bli kraftigare och att du kan känna av mer mer menssmärta än vanligt. Men det är ju individuellt.
    Själv så äter jag Cyklo F för att minska blödningarna och det funkar bra!

Jag kan varmt rekomendera Laila Kalling på Konviktets läkargrupp. Hon är barnmorska och har satt in min sprial!!
    Ring och rådfråga henne!

Lycka till

• cissilla

Jag har haft en kopparspiral, satten in den för ca: 9 år sedan och jag hade inte fått barn, men jag blev tvungen att ta ut den. Direkt när hon satte in den så gjorde det så j-kla ont att jag kräktes (blev tyvärr ej rekomenderad att ta nån värktablett innan, som man tydligen skulle bli)
    Sen hade jag så fruktansvärt ont när jag hade mens, så mina ben vek sig, så det funkade inte för mig, men det verkar ju funka för en del,
    så du får nog prova dig fram.
    Lycka till

Svar på tråden Kopparspiral innan barn/tips på bm i Malmö/Lundområdet...