• bröllops häxan

Hur funkar fri bar?

Jag har en liten undran hur en fri bar funkar igentligen.

Är inte risken att man får en riktig "baksmälla" iform av en nota dagen efter. Eller har man ett "pristak" i baren.

Och i sånna fall, hur räknar man ut hur mycket det går åt. Och vad kostar det. Tyyp samma priser som på krogen eller? Blir inte det svin dyrt?

Tacksam för svar brudar..*L*

• Svar på tråden Hur funkar fri bar?
  • shalimar

Kostar samma som på krigen, ja. Och det blir ganska dyrt - men vi tänkte som så, att en sån här fest kommer vi att anordna och betala en gång, så det får kosta. Det var väldigt trevligt för gästerna, kan jag säga, att kunna gå och hämta sig vad de ville utan att betala!

• Singoalla

Jag vill rekommendera dej att inte ha fri bar. Folk har en tendens att glömma sina drinkar här och där och sen bara hämta nya hela tiden, dessutom finns risk att somliga dricker mer än de klarar. Lägg istället ut drinkbiljetter vid varje bordsplacering så många du vill så har du också koll på var notan slutar.

• shalimar

Vi hade faktiskt inga halvdruckna gls någonstans, vad jag kunde se iaf! Och det var ingen, jag menar verkligen INGEN, som blev överförfriskad!

• Singoalla

Vi hade drinkbiljetter och med dessa slutade barnotan på 10.000:-. Det tycker jag är generöst så det räcker med tanke på att man bjudit på middag med dryck för 1000:- per person

• bröllops häxan

Drinkbiljetter låter bra. Risken är nog, ialla fall för oss, att det blir lite för mycket för någon annars. *L*

Singoalla: var betalade vi för era drinkbiljetter?

• bröllops häxan

alltså, per st...*L*

• Singoalla

Det beror på vad dom beställer i baren. Biljetterna gällde för öl eller vin eller drinkar, sen fick vi betala för det folk beställt för sina biljetter. Om inte stället har en befintlig bar ställer dom i ording en och man kan bestämma ett begränsat urval t.ex whisky, vodka cranberry, gin&tonic, öl och vin.

• Daia Gräddnos

En tjei jag jobbar tilsammans med fick en barrækning efter brøllopet (dom hadde fri bar) på 30000kr. Hon jobbade ekstra i två år før å få betald den. Ektenskapet varte i ett år.

Sjælv tenker vi å betala alt før våra gæster, men vi ha egen dryck med til lokalet (inte ha festen på restaurang).

• Johanna N

Vi ska ha fri bar, men har sagt till Resturangen att bara servera fyror. Somliga tenderar ju att vilja ha starkare drinkar ju mer de har druckit, och då känner man knappast någon skillnad...

• *picoliiina*

hmm vi kommer nog "bara" bjuda på öl och vin.. till mat och efter.. sprit o drinkar får man betala själv.... blir dyrt ändå.... o tycker själv att bjuda på vin o öl är väldigt generöst. folk fattar....

• -svea-

Jag kan berätta hur vår fria bar fungerade.

Vi bjöd på allt. Restaurangen gav oss ett ca pris och det var mellan 5000-7000kr för 90 pers för en bar som är öppen mellan 10-2.

Det blev betydligt dyrare. Den kostade 12 000kr. Folk blev ganska fulla, vilket vi iofs tyckte var kul. Alla hade jättekul MEN hade jag gjort om det hade jag inte bjudit på spriten.

Det stod halvfulla glas överallt, och endel gick ut med brickor med drinkar för att servera vänner.

• Miur

Vi hade öppen bar efter middagen och det funkade hur bra som helst. Vi hade festen på ett litet hotell men hade kommit överrens om att vi fick ha egen sprit efter middagen, (drickat till middagen hade dom från hotellets sida.)
    Man fick gå och blanda sina groggar själv, plocka kall öl och ciderburkar ur frysväskor med is i osv, och alla tyckte det funkade bra, och ingen blev aspackad, alla hade skoj!!!

• bejja

Du känner din släkt och kompisar bäst. Brukar de bli jättefulla och göra bort sig är fri bar ingen bra ide. Vet du att de kan sköta sig så varför inte. Men att sätta ett pristak är ingen dum ide.

• sweet saint

-svea-

tråkigt för er att några av gästerna utnyttjade er genom att bära ut alkohol till deras vänner.
    Osmakligt minst sagt!

• Beachy

Vi gifter oss visserligen utomlands men vi skall ha open bar. Vi betalar i förväg och gästerna får drick hur mycket (eller lite) de vill utan att priset ändras för oss. Väldigt bekvämt för oss för vi behöver inte oroa oss för en jätteräkning efterråt.

• bröllops häxan

vi har bestämt oss för drink biljetter. Det blir nog det bästa alternativet då vissa har en tendens att bli aspackad *s'

Tack för alla råd.
    -svea- : Du fick oss att bestämma oss *S*

• -svea-

Var glad att jag kunde hjälpa!

som sweet saint säger, Tycker också att det är osmakligt. Nu var det iofs bara två personer som blev för fulla och bar ut drinkar, och dessa personer har tydligen ångest idag efter de förstått vad de gjorde.... Men, men, för sent att göra något åt nu.... Vi hade jättekul och de flesta också, men som sagt hade jag gjort om mitt bröllop hade jag inte bjudit på all sprit.

Lycka till!

• ~Annelie~

Vi komemr att ha fetsen själva i hyrt lokal. Vi kommera att servera Vin, Öl, Whiskey, Cider och alkoholfritt.
    Men vi kommer på något sätt ta en guldpeng styck för drickan. Funderar på att ha en hög glasskål med en text "Till bröllopsresa" på. I den får alla lägga en tia för varje glas dricka.

Svar på tråden Hur funkar fri bar?