• Something to be

Sponsring..

Hej alla!
    Nu är planeringen i full gång och jag undrar; brukar föräldrar hjälpa till ekonomiskt? Och med hur mkt isåfall?
    För nu känns det som att det är enda sättet att ha råd att gifta sig..
    Jag vet att det varierar från fall till fall men jag undrar ändå, spännande att se hur de gjort för er!

• Svar på tråden Sponsring..
  • GoaSmulan

Jag vet inte hur det blir ännu då vi inte kommit så långt att vi direkt pratat om detta med pengar. Men jag vet att mina blivande svärföräldrar tänker sponsra m2b´s systers bröllop med ca 5000 kr och de har sagt att vi ska få lika mycket. Mina föräldrar vet jag inte hur de kommer göra, de har redan en gång sponsrat mitt bröllop. Är inte så övertygad om att de kommer ge oss pengar till detta denna gången då. Men säker kan man aldrig vara.

• Gerda

Vi förlovade oss i helgen och berättade för föräldrarna - telefon och fika med blivande svärfar.

Vårt mål är att vi inte gifter oss förrän vi har budgeten själva. Vill våra föräldrar bidra så välkomnas det - men vi har sagt att vi ska klara det själv. Kanske kan vi få fina bidrag till bröllopsresa istället.

Min åsikt är att man inte ska basera sitt bröllop på någon annans ekonomi än den egna. Tänk om föräldrarna hamnar i en situation där de måste anv. pengarna till annat - så står ni där och har räknat med x-antal kronor.

• Ellte

Jag håller med gerda :)

Vi sparade från det att vi förlovade oss (4år) för att ha råd med det bröllop vi ville ha (dvs. bjuda ALLA vi ville ha där :D). När vi väl sedan sa till våra föräldrar att vi planerade bröllop sa min föräldrar att att "OJ men brudens föräldrar ska ju betala kalaset" och hans föräldrar att "Jamen klart vi ska hjälpa till med en del"...så...våra sparpengar gick till resan och en del annat :)

Hursomhelst... Jag tycker inte att man ska förutsätta att man får några pengar. Det är ju ändå ens eget bröllop och då får man väl casha upp om det är lyx man vill ha...eller rätta mun efter matsäcken:)

• Bruden 2006

Vi kommer att få sponsring till maten av våra föräldrar, deras egen idé. Istället får vi ingen direkt present. Då vi båda har skilda föräldrar blir matnotan delat på fem; våra fyra föräldrar samt att vi tar en del. Detta var önskemål från oss då vi tycker att det blir för mycket för dem annars.

I övrigt betalar vi allt själva, om man bortser från att svärmor som är frisör fixar frisyren och min mamma syr upp näbbklänningarna.

Självklart skulle vi aldrig utgå från att våra föräldrar skulle betala för oss, vi har vår budget för bröllopet. Sen att de ville sponsra ser vi bara som ett välkommet tillägg som gör att vi kan åka på en mindre bröllopsresa också...

• Jema

Vi sparade själv ihop till vårt bröllop och planerade därefter.
    Vi gjorde en gästlista där alla som vi ville ha där var bjudna.

Efter ett tag av planerande så sa bådas föräldrar att dom ville bidra ekonomiskt.
    Vi blev jätteglada och tacksamma, men det var inget vi räknat med från början.

Så nu kunde vi lägga lite extra pengar på andra lyxiga saker som vi annars kanske avstätt från eller valt ett billigare alternativ.

Jema

Svar på tråden Sponsring..