• Rugbytjej

"ballongmage"

Hej allihop!

Är ny här på forumet. Har läst era inlägg ett tag och tycker att det är kul. Så många varierande ämnen som tas upp.
    Jag är 22 år gammal, ska snart bli sambo med min underbara pojkvän (som är sydafrikan, väntar på att han ska flytta hit i december - längtar!) och så småningom gifta oss...hihi.

Det jag tänkte fråga är om det är någon som har erfarenheter av s.k. ballongmage. Tror att det kallas så i alla fall. På mornarna är min mage oftast smal och fin, men sen framåt eftermiddagen, efter lunch och framåt, så sväller den ofta upp och då blir byxorna trånga och jag får kramper. Är det någon som känner igen sig? Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Jag äter relativt nyttig och blandad kost, har i övrigt inga större problem med mag-och tarmsystem. Går på toaletten som man ska osv.

Kul att skriva sitt första inlägg!!

Kram

• Svar på tråden "ballongmage"
  • Texas

Kan det vara så att du kanske är laktos intollerant? Prova att undvika mjölkprodukter ett tag och se om det blir bättre.

• SadPsychoBitch

Får jag bara fråga då... hm varför får hon det bara på eftermiddagen?

• Gudrun

Precis så var min mage under många år tills jag kom på att jag inte tålde mjölkprodukter.
    Prova ett tag och se hur du mår när du undviker laktos, det finns numera massor med laktosfria produkter i butikerna.

• Rugbytjej

Tack för svaren!

Så kanske det kan vara... ingår laktos endast i mjölk(mejeri)produkter? Vad finns det för alternativ isåfall? Har aldrig haft allergier, ingen aning om vad kan äta och vad man ska undvika. Är så van vid att kunna äta allt. Vad ska man då ha till flingor, gröt etc, bara för att nämna frukosten!

• Nyfiken gul , nu fru

jag är laktosintolerant o det finns MASSOR med alternativ!

Det finns laktosfri mjölk o andra mejeriprodukter, fil, grädde osv.... Så du kan lugnt äta frukost i lugn o ro...

Kolla även upp om du kanske kan vara allergisk mot vitt mjöl, alltså gluten... som finns i pasta o bröd tex.... såna allergier kan ge samma besvär som med laktos...

Beställ tid hos din husläkare!

• 98 grader

det kan oxa vara gluten, ibs och andra matallergier.

• Bride2B..

Jag har samma problem och jag vet att det inte har med mjölk eller liknande produkter att göra... På morgonen känner jag mig så smal o fin men ett par timmar senare känner jag mig som ett fettberg...! undra varför det är så! :(

• Elin1

Kan det vara...eh...gaser?

Får också ont i magen ibland på eftermiddagen och magen blir stooooor....... Kanske beror på andra livsmedel än mjölk, som äpplen, bönor, etc.

• pumpa

Kan vara massor med saker. Oregelbundna mattider, fet mat, fel mat, bönor, kål, mm gasbildande varor,

Frugan hade grym ballongmage och torra fötter. Detta har helt gått bort sedan vi slutade med: pasta, grädde, snacks, mjölksåser. mm
    Nu äter vi mycket grönsaker och olika frukter istället.
    Det går fort att vänja sig av med skitmaten faktiskt.

Kolla programmet du är vad du äter

Svar på tråden "ballongmage"