• Rugbytjej

"ballongmage"

Hej allihop!

Är ny här på forumet. Har läst era inlägg ett tag och tycker att det är kul. Så många varierande ämnen som tas upp.
    Jag är 22 år gammal, ska snart bli sambo med min underbara pojkvän (som är sydafrikan, väntar på att han ska flytta hit i december - längtar!) och så småningom gifta oss...hihi.

Det jag tänkte fråga är om det är någon som har erfarenheter av s.k. ballongmage. Tror att det kallas så i alla fall. På mornarna är min mage oftast smal och fin, men sen framåt eftermiddagen, efter lunch och framåt, så sväller den ofta upp och då blir byxorna trånga och jag får kramper. Är det någon som känner igen sig? Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Jag äter relativt nyttig och blandad kost, har i övrigt inga större problem med mag-och tarmsystem. Går på toaletten som man ska osv.

Kul att skriva sitt första inlägg!!

Kram

• Svar på tråden "ballongmage"
  • Olga77

Jag har också haft problem men min mage i jättemånga år. Bland annat så svullnar magen upp framåt kvällen, jag får kramper, har jättemycket gaser, allmänt ont i magen osv (alltid på eftermiddag och kväll, aldrig på morgonen). För en månad sen gick jag till läkaren och tog en massa prover (laktos exempelvis). Ska tillbaka på måndag, men troligtvis har de inte hittat något för i såna fall skulle läkaren ringa. Fick medicin mot gaser och ett pulver innehållande fibrer som jag blandar ut i vatten och dricker tre gånger om dagen före maten. Och de senaste veckorna har magen varit mycket bättre! Nästan inte alls uppsvullen till exempel. Mina besvär är ganska oregelbundna, så det kan vara så att jag är inne i en "bra period", men förhoppningsvis är det medicinen som har hjälpt. Läkaren trodde att jag har Colon Irritable och i såna fall finns det inget som kan bota problemen, men däremot kan de lindras med den typen av mediciner som jag äter nu.

• Rugbytjej

Vad är DIDA??

Tack för svaren...

• ia´s

Dida är en tablett som hjälper enl följande:
    Hjälpen för uppblåsta och jästa magar. Unik allt-i-ett phytoterapeutisk sammansättning som hjälper till att begränsa matsmältnings - och inflammationsstörningar orsakade av dåliga kostvanor och olika stressfaktorer

• Rugbytjej

Någon som har testat Dida och vet om det funkar?

• ia´s

Min väninna har gjort de...å hon sa de var otroligt bra!!!
    Hon rekommenderar de varmt till alla med dessa problem.

• Vilda_

Kan vara en candidainfektion i tarmen. Alla har candidasvampar i tarmen men om man varit sjuk länge eller ätit antibiotika kan den normala tarmfloran slås ut och då kan candidasvampen ta över. Svampen livnär sig på socker, som bekant finns i det mesta. Undvik alltså vanligt vitt socker, vitt mjöl och även mjölkprodukter ett tag och se om det hjälper. Annars finns det receptbelagd medicin att få. Det går att göra candidatest på v.c.
    Hoppas att det ordnar sig.

• MissHopeless

Jag märker av att min mage svullnar upp om jag inte sovit tillräckligt eller ätit på kostiga tider. Jag tyckte jag alltid var svullen när jag jobbade natt och även tvåskift. Eget te av kanel och lite citron ska va bra mot svullomagar har jag hört. Inte testat men ska göra d nästa gång jag känner mig svullen.Hatar när d blir så! Blir på sånt dåligt humör! Förstår inte att kroppen kan ändra sig så när man ska ha mens! d e ju inte klokt va irriterande d e. *grrrrrrrrrrrrr*

• Cattis28

Vart får man tag på DIDA?????????

• ThereseV

ja,det undrar jag med. Apoteket har inget som heter Dida.

Svar på tråden "ballongmage"