• lizard

Hur väl uppskattar bioimpedans fettmängden?

Jag gjorde en impedansmätning igår (med en sådan våg som har elektroder både för fettsulor och handflator) och den fick det till att jag har 12 % kroppsfett. Är det någon som vet hur felaktiga bioimpedansmätare är i sin uppskattning och om de skattar fel uppåt eller nedåt? Jag är smal (1,59 m 47 kg) men inte deffad men jag har mycket muskler. Jag gjorde en impedansmätning för 7 månader sendan (och 2 kilo sedan) med bara elektroder för fötterna som sa 15 % så de verkar ju stämma överrens rätt bra. Jag är nyfiken efterssom 12 % på en kvinna är väldigt lågt men jag mår utmärkt och alla kvinnliga funktioner fungerar. Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur väl uppskattar bioimpedans fettmängden?
  • vixen not a tramp

Enligt min våg, som är en sån fast ,an bara mäter under fotsulorna, är under 20% lite fett. På "Du är vad du äter" får de sitta i en sån "bubbla" och mäta fettet och i det programmet sa de att mellan 10% och 20% var normalt. Enligt min våg är 20-29% normalt. Detta gäller för kvinnor mellan 18 och 30, sen "får" man ha mer fett.

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro, förövrigt blir ju resultatet lite olika beroende på när man väger sig/gör mätningen.

Om du känner dig normal och allt fungerar som det ska så tror jag absolut inte att det är någon fara, är du orolig kan du väl ringa husläkaren och kolla.

Hoppas du får fler svar!

Svar på tråden Hur väl uppskattar bioimpedans fettmängden?