• k98roli

Hur väl stämmer bioimpedansmätning av kroppsfett?

Jag gjorde en impedansmätning igår (med en sådan våg som har elektroder både för fettsulor och handflator) och den fick det till att jag har 12 % kroppsfett. Är det någon som vet hur felaktiga bioimpedansmätare är i sin uppskattning och om de skattar fel uppåt eller nedåt? Jag är smal (1,59 m 47 kg) men inte deffad men jag har mycket muskler. Jag gjorde en impedansmätning för 7 månader sedan (och 2 kilo sedan) med bara elektroder för fötterna som sa 15 % så de verkar ju stämma överrens rätt bra. Jag är nyfiken efterssom 12 % på en kvinna är väldigt lågt men jag mår utmärkt och alla kvinnliga funktioner fungerar. Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur väl stämmer bioimpedansmätning av kroppsfett?
  • roja

Bioimpedans är ingen särskilt exakt mätning. Bland annat påverkas resultatet en hel del av tex hur mycket man druckit. Det kan skilja en hel del mellan olika mätare. Det är en Ok metod när man vill följa en förändring över tid, tex om man försöker minska sin fettvikt men då ska man helst mäta vid likadana förhållanden och med samma instrument varje gång.

12 % låter väldigt lite. Men eftersom du mår bra så verkar det ju inte vara någon större fara. Är du orolig kan du ju låta mäta fetthalten med någon annan metod istället.

Svar på tråden Hur väl stämmer bioimpedansmätning av kroppsfett?