• EmmaPi

    Missat en månad av p-piller

    Hej!
    Det är såhär att för två år sedan började jag äta minipiller och åt det i ca 1 år, sedan bytte jag till p-piller och åt det i ca 1 år också. Men så en dag när jag skulle börja på en ny karta så hade jag ingen ny karta att börja på (jag trodde att jag hade ytterligare en yasmin karta hemma men det hade jag inte), vilket resulterade i att jag inte åt p-piller denna månad eftersom jag inte kunde börja äta på en ny karta efter en helgen (måste ju få ut recept från ungomsmottagning som har stängt på helger). När jag väl gick till ungomsmottagningen sa det att jag skulle börja om på min nya karta på min första mensdag. Men saken är den att jag inte haft min mens nu på 6 månader, kan jag börja på en ny karta även fast jag inte fått min mens? Det är lite jobbigt när man har ett fast underbart förhållande och inte kunna ha sex med varandra.
    Vore mycket tacksam för svar

  • Svar på tråden Missat en månad av p-piller
  • Ellte

    Fråga dem som skrivit ut pillren, de har bättre koll än någon av oss här på nätet!!!

  • EhjärtaK = sant

    Först och främst kan det ju vara bra att göra ett grav-test för att utesluta graviditet! Jag menar inte att skrämma upp dig, det är ju inte så konstigt att mensen strular om du har ätit p-piller tidigare - men det är ju ändå bra att kolla för att vara på den säkra sidan.

    Ring sedan ungdomsmottagningen och fråga angående p-pillrena!
    Så länge kan ni ju faktiskt ha sex med kondom. Det verkar ju synd att slösa bort flera månaders potentiell sextid bara för att du inte har kunnat äta p-piller .

  • Imperia

    Anledninget till att man ska börja äta p-pillrerna på mensens första dag är för att man är säker på att man inte är gravid och att cykeln inte rubbas på samma sätt(minde blödningsrubbningar odyl).
    Men man kan börja äta p-piller även om det inte är på mensens första dag.
    Men då ska man först vara säker på att man inte är gravid (vilket mensen annars bekräftar)och sedan så får man inte glömma att den första veckan är man oskyddad (eftersom man inte börjat på mensens första dag).
    Så ta ett gravtest först och använd kondom första veckan.

Svar på tråden Missat en månad av p-piller