• confetti

tandläkaren!

Har just varit hos tandläkaren. Hade inga hål som tur var men det jag reagerade på var att han inte använde några handskar. Är inte det lite ofräscht? Jag som har sån bacillskräck...det känns lite läskigt. Han tvättade händerna innan iallafall.

• Svar på tråden tandläkaren!
  • Ellte

De tvättar händerna som bara den, med alkogel som är bakteriedödande. Jag skulle tro att du har fler baskelusker i munnen ;)

• confetti

Men tänk om tandläkaren har sår på händerna? Då är det ju ohygieniskt både för tandläkaren och för patienten?

• Ellte

Om du är så bakterieskräckig bör du nog säga till INNAN nästa gång :) Jag antar att tandläkaren har koll på vad han gör men som sagt, om du ändå är orolig så säg till nästa gång att du vill att han har handskar :)

• Nyfiken gul , nu fru

om han har sår på händerna är det nog mer synd om honom...

Det är i så fall dina egna baciller o bakterier som kan göra honom illa...

• confetti

Ja ni har säkert rätt. Jag kan bli så bacillskräckig ibland bara... Lite jobbigt men jag försöker komma över det. =)

• fashiongirl

Jag reagerar också väldigt när de inte har handskar på sig (säger inget men tänker mkt, speciellt efteråt)..men det är väl som ni säger. Fast det känns äckligt ändå tycker jag

• confetti

Girly-girl

Skönt att höra att det finns fler som jag. :) Nästa gång ska jag gå till nån som jag vet använder handskar så slipper man tänka på det iallafall.

• Nyfiken gul , nu fru

be honom använda handskar nästa gång då!!

Det är väl inte så svårt???

Eller fråga helt enkelt varför han inte har handskar!!

• jocelyn

Tandläkaren SKA använda handskar! Jag skulle vägra öppna munnen (eller betala) om tandis inte hade handskar OCH munskydd. Jag vill inte ha hennes/hans vidriga baciller på mig!

• Ellte

jocelyn: Men om man nu HAR sån bacillskräck då får man väl säga till INNAN? Det hjälper väl inte att komma och säga det EFTER undersökningen?

• jocelyn

Det är allmänt hyfs av tandläkaren och INTE bacillskräck! Självklart ska man säga till om nu tandläkaren är så dum att den kommer mot en utan munskydd och handskar...Jag skulle nog ryta ifrån ordentligt faktiskt.

• Nyfiken gul , nu fru

ringde upp min egen tandläkare o han svarade så här:

"om man bara ska röra munnen med instrument, tex bara titta med en spegel på något specifikt i munnen, då kan man vara utan handskar för då är det bara instrumenten som rör munnen. Så fort jag sen måste in med fingret i munnen så MÅSTE JAG ALLTID ha handskar..."

Så ni som upplevt tandläkare utan handskar, NÄR var detta? Var han då inne o grävde i munnen?

• GrisRosa

Ja jag var hos en tandläkare i Uppsala förra året, han hade inte handskar under hela undersökningen, mkt äckligt!! Sedan var just han me på Insider (Tv3:s program) så nu har jag gått tillbaks till folktandvården!

• Fiafria?

Jocelyn:

Jag skulle tro att du har precis lika mycket vidriga baciller på dej...

• jocelyn

Ja och din poäng är? Du fattar väl att tandläkaren har munskydd och handskar lika mycket för sin egen skull som för patienten... Det vet ju alla!

• Hallonsylt

Jag har en god vän som är tandläkare. Hon har inte alltid handskar då hon tycker att finmotoriken försämras. Men om hon verkligen ska in i munnen och inte bara undersöka med sonden (den där kroken heter väl så) så har hon så klart handskar

Svar på tråden tandläkaren!