• Kookie

ta lån för bröllop???

Valli,

jag tror faktiskt att det är VÄLDIGT ovanligt att ett par lånar 100 000 kr för sitt bröllop. Snarare är det nog så att man tar en del av summan som lån. Säg att man sparat ihop 50 000kr och lånar 20 000kr till exempel.
    Det är ju vad flera här har sagt. Ingen har hittills sagt att de ska låna hela summan och definitivt inte 100 000 kr.

• Kookie

Loisa--> måste säga att jag inte håller med dig. Att ta lån behöver inte alltid betyda att man inte har råd. Vad jag menar är, har man råd att ta ett lån, så har man ju råd. Det är bara en fråga om huruvida man vill betala i förskott eller efterskott.
    Och det är faktiskt ganska så bra lånevillkor i Sverige nuförtiden. Har man tillexempel ett bolån kan man till väldigt låg ränta låna till några extra 10 000kr utan att det behöver påverka månadskostnaden alltför mycket.
    Naturligtvis ska man inte låna om man inte har råd att sedan betala lånet, och som med alla lån man tar så bör man kolla upp om man skulle klara sig vid en ev räntehöjning eller lägre lön osv.
    Jag tror inte att någon bara tar ett lån hur som helst på enorma summor utan att ha tänkt igenom det och utan att ha säkerhet. Det handlar ju inte om att ta lån på nån av de stora kreditbolagen som tar ockerränta.

Jag förstår inte varför alla måste anta att bara för att man överväger att ta lån för att kunna ha sitt bröllop ett år tidigare eller så, att det automatiskt betyder att man har små marginaler, söker lån hos dyra kreditbolag och är allmänt ekonomiskt korkad.
    Synd tycker jag.

Svar på tråden ta lån för bröllop???