betala t prästen?
Jag har hört av ngn att det är vanligt att man ger ett bidrag till prästen. Är det någon som känner till om det är så? Vi kommer ha en präst vi inte känner så vi har inte tänkt att bjuda honom på festen efteråt.
Jag har hört av ngn att det är vanligt att man ger ett bidrag till prästen. Är det någon som känner till om det är så? Vi kommer ha en präst vi inte känner så vi har inte tänkt att bjuda honom på festen efteråt.
jag känner en präst personligen, och han har sagt att han absolut INTE tar emot pengar från brudpar som han viger. han får ju betalt av svenska kyrkan, hans jobb är ju att vara präst.
om ett brudpar vill ge honom pengar tackar han vänligt nej och säger att de istället ska skänka pengarna till kyrkan eller någon förening inom kyrkan.
så ni behöver/ska inte ge prästen pengar! han/hon får ju lön från svenska kyrkan!
men prästen blir säkert glad för ett tack-kort efter bröllopet!
Jag har inte en tanke på att ge vår präst något.
Trodde inte man gjorde det heller.
Jag anser att det är prästens jobb att viga oss och får lön precis som alla andra får.
Eller tänker jag fel?
Jema
jema: precis så säger prästen jag känner!
de får betalt precis på samma säg som tjejen/killen i kassan på ica
Tack för svar! Vad bra! Tyckte själv att det kändes lite fel men ville ändå kolla upp.