• chiqitita

Vad göra om svärföräldrar som du inte kan med ska plötsligt bo med er?

Om dom helt plötsligt behöver bo hos er i ett par veckor innan deras hus är klart att flytta in i. Det här är svärföräldrar som har hjälpt till med pengar till ert hus. Jag kan inte med dom men vet att jag inte kan neka. Jag är arbetslös just nu och kommer att vara hemma mycket. Just nu vill jag bara fly för jag vill inte vara här alls. Men vet att som gift kan man ju inte bara göra det. Min man tycker ju att det är bara ett par veckor-det är ju hans familj! Och dom har ju hjälpt oss......
    Hur står jag ut och vad gör jag?? Vad skulle du göra????

• Svar på tråden Vad göra om svärföräldrar som du inte kan med ska plötsligt bo med er?
  • jocelyn

Enligt principen att de hjälpt er och nu själva behöver hjälp skulle jag ställa upp. Vem vet om ni kanske i framtiden behöver deras hjälp med fler saker?

Dock är det ju ditt hem de ska bo i så du kanske vill tänka över en del "fällor" man kan fastna i;
    1, De beter sig hjälplöst och kan inte ens leta reda på ett glas själva
    2, De bossar runt som om de var president och du deras tjänare
    3, Det kan bli MYCKET tjat om din arbetslöshet av typen "går du runt här och latar dig heeela dagen?"
    4, De kan vilja applicera alla sina (enligt dem) goda vanor och regler hos er, som att alla måste gå upp klockan 7 på morgonen/ måste ut i friska luften/ ta en stärkande promenad innan läggdags osv.

OM det blir jobbigt, försök få din man att stå på din sida och medla lite. Det är ju trots allt några veckor det rör sig om. Försök vara hemma på tider du vet att de inte kommer vara hemma, använd annan tid till att äntligen hälsa på en väninna, gå på något seminarium eller träna. Se till att komma ut från huset och kanske hinna med lite roligt på kuppen.

Lycka till!

• chiqitita

Tack för din hjälp!! Det är bara det att jag TYCKER INTE OM DOM och vet inte hur jag ens ska stå ut. Min man avgudar dom och dom kan inte göra nåt fel i hans ögon. Så det känns som om jag är helt ensam och har tre emot mig. Hur stoppar man undan sina riktiga känslor under en viss tid???? Är det det här som giftermål har att göra med....kompromissa??? Är jag helt självisk som har svårt att göra det?
    Nu har jag ju inte berättat hela bakgrunden till varför jag inte tycker om dom. Det tar alldeles för lång tid. Men det är iallafall förstående till varför jag känner som jag gör. Nu gör dom inget speciellt idag, men jag har svårt att glömma och gå vidare....Hjälp!

• Hemligt ( fast inte längre)

jag tycker nog att du får bita ihop, det handlar ju "bara" om några veckor. du kan ju vända det till att du gör det för din makes skull och inte deras...
    givetvis svårt att sitta här och veta, men så hade nog jag gjort
    lycka till

Svar på tråden Vad göra om svärföräldrar som du inte kan med ska plötsligt bo med er?