• as06

Betalar ni tärnornas klänningar?

Hej alla!
    Hur är det egentligen, hör det till att man betalar för tärnornas klänningar? Jag vill ge mina tärnor fria händer att välja något de känner sig bekväma i, så länge färgen eller stilen inte helt skär sig med hur jag och brudgummen ser ut. Hör det ändå till att brudparet betalar? Och ska man i så fall betala för bestmans kläder också?

Tacksam för era kommentarer!

• Svar på tråden Betalar ni tärnornas klänningar?
  • Ofelily

Vi ska betala 1500kr per tärna, tycker det är en fin gest, samt att jag har ett krav på vilken färg klänningarna ska vara i, då jag vill att de matchar mitt tema.
    Vi kommer även att betala 1500kr per marsalk/bestman. Känns ju orättvist annars.

• as06

Tack Ofelily, det låter som en bra idé! Sedan är det ju upp till dem själva hur mycket de vill lägga till.

• Ofelily

Ja precis. Det beror ju också på om de vill hyra eller köpa. Här i Sthlm ligger väl hyrpriserna på ca 1000-1500 vanligen och 2000 och uppåt för att köpa.

Kanske anlitar jag en sömmerska istället. La upp min klänning förra året när jag var tärna och hon tyckte det var vansinnigt att jag gått och lagt ut 2500kr för en sådan klänning... (köpte den) Hon sa att de är mycket billigare, så det lät ju bra.

• Ofelily

Billigare att sy upp hos henne alltså...

• as06

Ja, att sy upp tärnklänningar är ju också en idé. Jag vet att en av mina tärnor har bra kontakt med en sömmerska, hon fick nämligen sin egen brudklänning uppsydd förra året. Jag ska höra efter med tärnorna vad de helst vill...

• Sunshine Girl

Vi betalar mina 6 tärnors klänningar men det är framför allt för att jag vet exakt hur jag vill att de ska se ut :)
    Så nu är de beställda från China-ekt :)

• Bluebride2006

hon får betala själv, men jag fick höra att hon hade en sömmerska i släkten så hon kanske kan få sin uppsydd, för mig är det bara att den passar i färgtemat och är lång annars får den nästan se ut som helst. vi har tittat på olika klänningar och vi har ganska lika smak

• krammia

Vi kommer ge tyget till mina tärnor och näbbar. Marsalkarna får betala själva (är mina bröder). Vi valde att köpa tyget så att alla har samma färg men sen får de designa dem precis som de vill! På så sätt kanske det blir en klänning de kan ha någon annan gång med tex nyår.

• Röd-brud

Våra föräldrar betalar för dem. Marschalken är min blivandes bror, så där betalar deras föräldrar.
    Min tärna är dotter till min bror, alltså barnbarn till mina föräldrar, som därmed betalar klänningen till henne.

De har erbjudit sig från början så därför har vi aldrig behövt fundera på hur vi skall göra.

• fashiongirl

vi har inte bestämt oss ännu, måste bara säga att jag tycker att det är så roligt att du sunshine ska ha 6 tärnor!!!!

Jag ska ha 4 och det tycker många är alldeles för mkt....

• Mi@

Mina tärnor kommer att betala själva för allt utom blommorna. Jag studerar och det kändes som om vi inte hade råd att stå även för deras klänningar/make. Så istället var vi bara glada ifall de ens ville vara tärnor och ställde inga krav på dyra klänningar eller så. Men så ville de själva satsa på stort och föreslog själva att de skulle stå för allt. Man får bara vara glad att man har så generösa och snälla kompisar. Hade jag haft arbete hade vi nog absolut betalat klänningarna.

• Bridecilla

min tärna blev jätteglad att hon fick "äran" att vara min tärna och när jag sa att vi står för 1000:- blev hon ÄNNU gladare!!

• Beachy

Vi har betalat allt till tärnorna (3st, varav 2 egna barn..) och skjortor till marskalkarna.

Min maid-of-honor (blivande svägerska) sa för några veckor sedan att hon inte kan komma till bröllopet, så nu skall min brors fru vara maid-of-honor i stället. Klänningen var redan beställd och den första som skulle vara är väldigt rund och hon som skall vara nu är väldigt smal!!! Skall åka iväg nu på morgonen till en sömmerska för att få ordning på den.

• E+P

Först hade vi tänkt göra det, men så gick mamma o köpte tyg til syrrans klänning på eget bevåg. Sen kom min väninna hem från en resa med två olika klänningar som hon hittat billigt, så nu är det klart! Känns lite snopet när vi tänkt stå för kostnaden, men vi ska ge dem varsin liten gåva istället.

• feb.brud

Jag kommer bara ha en tärna och en näbb. Vi bestämde att vi skulle stå för kostnaden. Tärnan ville betala men för oss var det en självklarhet att stå för kostnaden. Hon bestämde modellen men vi bestämde färgerna. Det funkade för alla inblandade

• Izunia

Jag ska ha 3 tarnor och eftersom jag (tillsammans med tarnorna) bestamt exakt vilka klanningar dem ska ha (och samma farg) sa har vi sagt att vi kan betala dem. Om dem vill behalla klanningarna efter brollopet sa kanske dem betalar halften. Det ar inte bestamt an.

Jag ska aven kopa ett halssmycke till dem.

Till best man/marshalkerna och vara pappor har vi sytt upp matchande vastar och kravatter som de far behalla om de vill. Svart kostym har de alla sjalva.

• as06

Oj, vad många inlägg sen jag var inne på BT sist. Tack allihop för era synpunkter! Jag förstår nu att det "hör till" att man ska betala tärnornas klänningar, eller åtminstone ge ett hyfsat bidrag, så det tänker vi också göra.

Min brorson (tillika gudson) ska vara näbb, och där är det ganska självklart att mina föräldrar alltså hans farmor och farfar betalar kläderna. Min m2b's bror ska vara bestman, kanske får han betala sin kostym själv... Till mina två bästa vänner som ska vara tärnor ger vi bidrag, kanske 1.500 kr var enligt Ofelilys förslag.

• Sunshine Girl

Girly-girl, åhh vad roligt med en till som ska ha fler än de "klassiska" 2-3 :) :) :)
    Hur har ni lagt upp det vad gäller ingången i kyrkan?

Svar på tråden Betalar ni tärnornas klänningar?