• la vie

Ögonlaser

Jag opererade mig för lite mer än 2 år sedan. Det bästa jag någonsin gjort!!!!! :) :) :) :) :)
    Hade väldigt torra ögon innan och svårt att använda linser.
    Det var en LASIK-op. det kostade 25 000 kr. Hade - 3.5 på båda ögonen och lite brytningsfel. De tog båda ögonen samtidigt. Har otroligt ont efter. Som någon beskrev med "lök-känslan". Läkaren sa dock innan att jag antagligen skulle få ondare (att det skulle svida mer) än normalt pga. att mina ögon var så känsliga. Det sved som fan men gick över på 2-3 timmar. Har lite sämre mörkerseende, stör möjligtvis lite när jag kör bil, men inte annars.
    För övrigt är riskerna väldigt små. Min läkare sa att man kan inte bli blind av själva operationen. I så fall av komplikationer efteråt (infektioner etc.), men han hade aldrig hört om det. Innan op. fick jag i varje fall en hel lista med risker. Så jag visste i alla fall exakt vad jag gav mig in på. Största risken är reslutatet inte blir så bra som man tänkte så patienten måste göra om den.
    En sak till: Jag skulle MYCKET hellre betala 24 000 kr i Sverige än att åka till Turkiet och göra det billigare. De har säkert jättebra kliniker, men jag skulle aldrig riskera mina ögon för några tusen.
    Hur som helst: Är superduperlycklig att jag gjorde op. Helt underbart att se. :) :) :)

• la vie

Värmlandstös: Man kan operera "lyckat" ända upp till - 12 (och + 12, tror jag)
    :)

• la vie

Just ja, det var någon som frågade om man kan få sämre syn igen. Såg inget svar på det så...
    Om synen skulle försämrats naturligt även om man inte gjort op. så gör den det även efter op. Det är därför man ska ha haft stabil syn i ca 2 år.

Svar på tråden Ögonlaser