• Josie

P-piller fråga!

Jag tänkte bara höra om någon vet exakt hur noga med tiden man måste vara när man tar p-piller? Jag vet att man bör ta så regelbundet som möjligt, men hur regelbundet är det? Hur många timmars marginal är regelbundet? Hoppas ni förstår frågan, anledningen till att jag vill veta är för att jag är ganska dålig på att komma ihåg att ta pillrena samma tid varje dag, jag går upp helt olika tider varje morgon så jag tar på kvällen. Men det blir olika ändå, ibland vid sju, ibland frammåt elva.. Jag vet därför inte om jag kan lita på p-pillrena som skydd då jag dessom läst här och hört historier om andra som blivit med barn trots p-piller..
    Någon som vet hur noga man måste vara?

• Svar på tråden P-piller fråga!
  • Squeezetoy

Det brukar stå i bipacksedeln vad som är längsta intervall innan man måste använda kompletteringskydd. Det kan variera lite mellan olika piller. Sedan är ju alla olika violket säkert gör att det kan variera men bara några timmar som du skriver ska inte vara ngn fara överhuvudtaget vad jag kan tro. Har för mig att det står 36 timmar till mina piller. Äter man däremot minipiller lär det ju vara mycket kinkigare på tiden.

/Ingrid

• Nice

De vanliga pillrena har ett tidspann på 36 timmar....så det är inte panik alls om man glömmer. Minipiller däremot måst eman ta ganska precis samma tid varje dag för att de ska vara säkra. Men men, sen är man väl olika också, vissa är känsligare än andra....jag har glömt piller (ej mini utan vanliga) över ett dygn men jag har inte blivit med barn inte....

• GrisRosa

Tror också att det är ca 36 tim. jag har också en tendens att glöma så jag fråga barnmorskan, och hon sa att det är bättre att de dem en timme innan än fem timmar sent. det kan vara värt att tänka på ifall man äntligen kommer ihåg, men inte exakt på klock slaget

• SadPsychoBitch

Om du har svårt att komma ihåg pillrena eller så.. kanske p-plåster är något för dig? Byter man bara en gång i veckan!

• Texas

Du kan också kanske prova Nuva ring som man bara byter en gång i månaden. Det är innehåller samma hormon som kombi p-piller men verkar bara lokalt.

• Ei saa peitää

Men är det inte svårare att komma ihåg nåt man inte tar regelbundet än att komma ihåg nåt man gör varje dag. Jag föreslår att du lägger p-pillren på nattduksbordet och tar ett varje morgonen när du vaknar. Det har funkar för mig i 11 år. Har bara glömt ett piller en gång och det var när vi var på tältsemester.

• Kookie

Texas,
    vad är nuvaring?? Det har jag aldrig hört talas om?
    Hur funkar det och vad är det för sorts hormoner som utsöndras?

• LadyFlame

Nova Ring är en ring (ser ut som en gummiring, ca 7cm i diameter och innehåller etonogestrel o etinylestradiol) som man stoppar upp vaginalt och har inne i tre veckor. När man tar ut den får man sin mens och stoppar sedan in en ny efter en vecka. Den kostar ca 100kr i månaden, ganska dyr alltså.
    Jag har använt den i nästan ett år, men har precis bytat till mini-piller. Nackdelarna är att jag fick mycket mer flytningar än normalt (antar att det är pga att den sitter där den sitter) och under mensen var jag jäkligt öm när jag skulle stoppa in/ut tamponger. Ibland gled den även ner under veckorna så man fick stoppa om den så att säga. Men annars är den super! Man slipper tänka så mycket, den är bara där och dosen hormon är ju väldigt liten.
    Hoppas du fick lite hjälp

Svar på tråden P-piller fråga!