• Felice

"Prickiga" (finniga?) överarmar ???

Är det någon mer än jag som har problem med att ni har något som ser ut som små finnar/pormaskar över hela överarmarna. De är nästan för små för att klämma och dessutom ger det inget att klämma på dem. Jag har till och från hundratals på varje arm och det är inte speciellt snyggt.

Har någon gång hört något löst om att det kan bero på att kvinnor tenderar att lagra mycket fett på överarmarna och då kan vissa få sånt här.

Jag tänkte ha bara en klänning med bara armar på bröllopet och då skulle jag gärna vilja att dessa var puts väck.

Är det någon som har samma problem?
    Vet ni vad det beror på?
    Hur gör man någonting åt det?

• Svar på tråden "Prickiga" (finniga?) överarmar ???
  • KCsMama

Kvisslor heter det tror jag. Kanske fungerar att peela och massera där dagligen?

Kramar

• Ei saa peitää

Jag fick små finnar på armarna när jag smörjde in mig med lotion morgonen och kväll. Gick ner till att smörja mig en gång per dag efter dusch och då försvann dem.

• Hallonsylt

Jag är precis tvärtemot Ei sa Peitää. om jag inte smörjer in mig ordentligt och ofta så får jag små plitor på baksidan av överarmarna.

• Victory

Jag har något liknande, men skulle nog kalla det för knottror, på överarmarna. har försökt att peela men utan resultat. Jag smörjer inte in mig ofta, högst en gång per vecka. Tar gärna också emot tips...!

• Mamma Ninna

Jag har också knottror/plitor på överamrarnas baksida (mest). Har inte heller hittat ngt som hjälper. Har inte alltid haft så. Min sambo har ännu värre och dessutom på låren.
    Har smörjt och smörjt utan resultat.

Tips emottages även här!

• KCsMama

Finns ett recepbelagt läkemedel som heter Differin som ska hjälpa.

• vaxad

Hej!!
    Har läst någonstans att det kan bero på A-vitamin brist...

• Imperia

Det är troligtvis Keratosis Pilaris!
    Jag har det själv. Det är helt ofarligt men kan vara estetiskt störande.
    Det finns inget sätt att få bort dom helt men om man skrubbar huden med peelingkrämer och smörjer in huden med någon återfuktande kräm regelbundet så blir det mycket bättre.
    Mina utslag såg hemska ut förr men numera ser det mer ut som fräknar.

Här kan du läsa mer om du är intresserad:

huden.nu/fragor/keratosis_pilaris

huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/28.shtml

• Victory

Imperia:

Tack så mycket! Nu fick vi nog alla svar på det vi ville veta!

• Imperia

Victory:
    Det var så lite så!

• Victory

Nu har jag ett tips till alla er med Keratosis Pilaris, som vi fått lära oss att det heter! Jag har börjat smörja in armarna med olivolja innan jag går och lägger mig varje kväll och det har blivit mycket bättre på bara ett par veckor! Kanske värt att pröva!?

Svar på tråden "Prickiga" (finniga?) överarmar ???