• Vilda_

Vestibulit

Har precis fått reda på att jag har vulva vestibulit. Jag är helt förkrossad. Någon annan med samma problem?? Vad kan man göra åt det??

• Svar på tråden Vestibulit
  • annaglitter

Vilda_
    sök på Google och försök hitta en stödgrupp.
    Leta reda på alla tips och rön du kan hitta.
    Nr1: sluta med p-piller,
    nr2: ha aldrig samlag när du inte vill, just nu behöver dina nervtråda vila från samlag så låt bli överhuvudtaget
    nr3: använd inte Pevaryl eller andra krämer när du får svamp, be en läkare om diflucan eller sporanox, oavsett om läkaren skriver ut kräm, använd den inte!!
    nr4: är Membrasin, finns på hälskost och är bra för slemhinnorna, funkar bra för mig och för många andra

som sagt sök på hemsidor om vestibulit

och du, ta hand om dig, lycka till. Det går att bli frisk, jag blev det!

• nemifreak

Är Membrasin bra, alltså? Har tyckt att det är lite väl dyrt så jag har inte provat. Det enda jag testat som hjälpt till 100% var när jag fick kortisontabletter (av ett annat skäl) men det är ju tyvärr inte precis en långtidsbehandling...

• annaglitter

Jag gillar Membrasin, om man ska tala klartext blir det superfuktigt och jag känner mig mindre skör i slemhinnorna

• Malin22

Vilda_
    Oroa dig inte. Även om vestibulit inte alltid kan botas helt kan alla iaf bli bättre. Jag vet ju inte vart du bor men i Umeå kan dom erbjuda väldigt bra behandling. I stockholm, göteborg, malmö och säkert flera andra städer finns föreningar som anordnar samtalsträffar. Personligen tycker jag inte att man behöver sluta med p-piller ifall inte vestibuliten uppträtt i samband med att man börjat använda p-piller. Försök smörja in slemhinnorna med mjugörande kräm eller gel som är anpassade för underlivet (finns på apoteket) och gör knipövningar för att lära dig få kontroll över musklerna. Det viktigaste är att komma ihåg att vestibulit inte är en sjukdom i sig, utan ett symptom. Smärtorna kan bero på flera olika saker som: stress, svampinfektioner, skador på slemhinnorna osv. Ta hjälp av hudläkare, gynekolog och/eller barnmorska för att ta reda på och behandla orsaken så kommer du nog till bukt med vestibuliten också. Och utrusta dig med tålamod! Det kommer förmodligen ta lång tid innan du blir bra men förhoppningsvis märker du snart skillnad. Lycka till!

• annaglitter

Tyvärr är min erfarenhet från dels mig själv men också från andra i samma situation att p-piller har ett samband med vestibuliten. Det finns också forskning som tyder på detta.
    Vilda_ genom att finna hemsidor på nätet kan du få tips och råd hur du kan arbeta dig fram till att bli frisk
    *styrkekramar*

• Jebijoni

Malin22: Var i umeå kan man få bra behandling? på vulvamottagningen på lassarettet eller har du erfarenhet från något annat ställe? Jag har tyvärr inte fått så mycket hjälp:-/

• Malin22

Jebijoni
    Har tyvärr inte själv mottagit behandling i Umeå utan endast hört att behandlingen på deras vuvlamottagning ska vara väldigt bra av andra med vestibulit som bott/studerat där. Jag skulle föreslå att du tog kontakt med Vestibulitföreningen i Göteborg och bad dem om mer information om vården i Umeå.

Jag menade inte att p-piller aldrig har något samband med vestibulit men min egen erfarenhet och även andras säger att p-piller relaterad vestibulit snarare är undantag än regel. Eftersom många mår bra av att äta p-piller tycker jag inte att man ska begöva sluta med dem såvida det inte finns ett klart samband mellan dom och vestibuliten. För mig gjorde ingen skillnad, men självklart är det individuellt.

• dinaandetag

Vad får man för symptom när man har vestibulit?

• KCsMama

Hejsan!

Jag har vestibulit. Jag har svårt för att ha samlag om jag inte är 300% avslappnad. Har haft några få samlag som inte gjort ont alls. Vanliga kondomer eller bli smekt "där nere" är inte att tala om för det gör ont!!
    Jag har inte fått någon behandling eller så för mitt problem men har valt att ha kopparspiral eftersom hormonerna minskat min sexlust och gjort det ännu svårare.

• dinaandetag

Vad kan man få mer för symptom?

• KCsMama

För mig har det handlat om smärta vid slidans öppning. Främst vid samlag men även när jag ska föra in tampong.

• dinaandetag

KCsMama:

Tack! Då vet jag!

• atenea

Hej Alla!
    Det finns en mycket bra "vulva mottagning" på KK - Universitetssjukhuset i Lund som sysslar framför allt med vestibulitfrågor. Där träffar du gynekolog , hudläkare och psykolog . Om ni bor i Region Skåne , be er läkare/barnmorska att skicka remiss ditt !

• Vildare

barnolja!!! läste på internet om en tjej som blev fri från sina problem efter att varje kväll ha tvättat med vatten och sedan smörtj musen med barnolja, även inuti lite för att mjuka upp de sköra slemhinnerna. det funkade för henne, som numera kan ha sex som vanligt igen. även omega-3 tabletter har hjälp många, då dessa mjukar upp slemhinnorna innifrån. värt att testa!

• Anakin80

Jag tror som en del andra att p-pillrena är boven i dramat. Mina problem började efter att jag började med p-piller, bytte till minipiller eftersom barnmorskan sa att det skulle bli bättre då, men icke. Det är otroligt trist och jobbigt inte bara för mig utan även för min sambo som känner sig skyldig! Nu har jag iaf bestämt mig för att sluta med piller och återgå till kådis, håll tummarna.

Svar på tråden Vestibulit