• Ulle1978

Ladycomp eller Persona?

Hej!

Funderar på att sluta med p-piller efter nästan 10 års knaprande. Tror de påverkar mig negativt... är jämt trött och har huvudvärk, ingen sexlust.

Har läst lite om p-datorer - ladycomp och persona. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa, positiva eller negativa?

Ladycomp verkar ju vara väldigt säker om man använder den rätt men den kostar rätt mycket, ca 4500 men det är ju en engångskostnad.

Tacksam för alla kommentarer i ämnet:)

• Svar på tråden Ladycomp eller Persona?
  • annaglitter

Jag har använt Persona i flera år. Det funkar jättebra om man nu följer råden som ges. Var medveten om att det är 94% säkerhet.

• Ulle1978

Det låter bra det annaglitter! Är väldigt sugen på att testa.

Ingen mer som har kommentarer om persona eller ladycomp? Ladycomp ska ju vara mer än 99% säker så det hade kanske känts ännu tryggare än med persona. Men den kanske har andra nackdelar?

• Pink Lady

vad är det för något? har aldrig hört talas om...

• Ulle1978

Här kan man läsa mer om p-datorn Ladycomp: www.babycomp-ladycomp.com/en/

och här finns mer om Persona: www.persona.info/se/

Det är alltså "p-datorer" - den ena mäter man temperaturen varje morgon och får på så sätt veta när man har ägglossning och därmed bör undvika oskyddat sex.

Med Persona använder man ägglossningsstickor (?) som man kissar på ett antal gånger per månad och får därmed också veta vilka "säkra" perioder man har.

Båda kräver nog rätt regelbunden menscykel men har man det så verkar det smidigt tycker jag - om man vill slippa p-piller och liknande skydd alltså.

• Ellebelle

Vi använder ladycomp och kondom + glidmedel (som vi beställt i storpack från internet), sen i mars 2005. Har inte blivit med barn hittils, men i början är det ganska många röda dagar.

Jag känner att jag har mer koll på min kropp nu och jag har även en kalender där jag skriver upp temperatur och färg varje dag, plus om det är något mer som är annorlunda med kroppen. Jag känner t.ex. att jag har ont i bröstvårtorna vid ägglossning och då skriver jag ner det och ser om det finns något samband efter några gånger. Jag litar inte helt på att den kan ägglossningen, för jag har oregelbunden mens. Men jag lyssnar på min kropp istället.

Jag vet inte om det är värt pengarna, men det är ju en engångskostnad. Jag ångrar i alla fall inte att jag köpt den.

• Ulle1978

ellebelle: kondom i storpack får det nog bli här också ja:) Smart att skriva ner i kalender! Har ätit p-piller så länge nu så jag kommer säkert också ha lite oregelbundet i början.

Skönt att höra lite positivt om detta, tror det lutar åt en ladycomp faktiskt. Ska bara övertala sambon också men det ska nog inte vara några problem.

Tack för era kommentarer och är det fler som använt p-dator så skriv gärna något!

• Ellebelle

Ulle - Kul att du bestämt dig för att sluta med piller Lycka till med ladycompen och skriv gärna hur det går!

• Ulle1978

ellebelle: Tack så mycket! Jag har nu ca 1 vecka kvar på mina sista piller så sen får vi se hur det går. Hör av mig:D

Svar på tråden Ladycomp eller Persona?