• emm_smile

kostnad för årsförbrukning av p-pillret yasmin?

Hej jag undrar bara hur mycket det kostar med en årsförbrukning av detta p-piller.. Har fått det utskrivet för ett helt år och vill gärna veta vad det kommer att kosta innan jag går in på apoteket. Yasmin är ju lite dyrare än andra p-piller men det är det värt för mig iallafall. Trivs väldigt bra med dom än så länge. Så om någon vet vore jag jätteglad för svar.

• Svar på tråden kostnad för årsförbrukning av p-pillret yasmin?
  • TingelingAnna

3 x 28 tablett(er) blister, 202 kr, EF
    13 x 28 tablett(er) blister, 730.50 kr, EF

Kopierat från fass.se

• emm_smile

Tackar.. Nu vet man hur stor plånbok man ska ta med sig till apoteket nästa gång..

• Sanasol

Men man behöver ju inte plocka ut det för ett år, eller?

• *picoliiina*

man kan ta ut 3mån i taget. alltså dela upp betalningen om man inte har råd att köpa allt på en gång.

• Sanasol

Jo, precis så gör alltid jag. Förbaskat dyra är dem iaf, synd att man inte kan ta det under högkostnadsskydet. Men om man jämför med pris på t ex kondomer så är det ju billigt.

• *picoliiina*

undra varför de är dyrare än andra ppiller. som tur slipper jag de där för tillfället. ska ju bli med barn ju! om allt fungerar som det ska

• Sanasol

De innehåller väl ämnen som är svårare att framställa än andra piller antar jag. Tycker hur som helst att det är värt pengarna, har mått jättebra på yasmin och mådde pytonpå follimin.

Å, vad kul med en liten knodd! Då får ni ligga i...

• TingelingAnna

Inte ta under högkostnadskortet? När jag hämtat ut p-piller tror jag minsann att det räknas in under högkostnadskortet...

• Jenny i England

Hade glömt hur dyrt det var i Sverige... här i England är alla preventivmedel gratis! (men ändå har de västra Europas största andel tonårsgraviditeter, men det har nog med det sociala att göra)

• jocelyn

Nej, preventivmedel räknas inte in i högkostnadsskyddet. Anledningen till att Yasmin är dyrare är för att de är nyare och mig veterligen det enda kombinationspillret innehållande drospireron (gestagen). De är i FASS markerade "utan förmån" vilket alltså innebär att de inte omfattas av högkostnadsskyddet. Priset är dock subventionerat. Om man går till ungdomsmottagning el motsvarande brukar det finnas ett schablonpris för preventivmedel eller i vissa landsting - helt gratis.

• SadPsychoBitch

Jo det är lite andra ämnen i Yasmin än andra och sen är det faktiskt rellativt nytt p-piller, har ätit de i 5 år snart och trivs jätte bra med dem :)

• Annione

Vissa preventivmedel räknas nog in under högkostnadsskyddet. Både de minipiller jag tog förrut och p-sprutan jag har haft senast har gjort det iallafall.

• TingelingAnna

Var på apoteket idag och hämtade ut p-piller. Frågade speciellt om de ingick i högkostnadskortet, och JA, det gjorde de. Såg även på utdraget att de var medräknade i högkostnadssumman.

• jocelyn

Kan förtydliga;

P-staven, P-sprutan och många mino- och p-piller ingår i högkostnadsskyddet. Jag har nu bläddrat igenom hela ATC-koden i FASS och kan konstatera att VISSA märken inte ingår. Bland dem Yasmin (eftersom det är nytt och dyrare så finns det inte med på landstingens sk "kloka listor"). Så där har vi förklaringen.

Somliga av oss har alltså "turen" att ha valt ett budgetpreparat medan andra måste betala mer. Jag tycker att enhetliga regler hade varit att föredra då man ju faktiskt reagerar olika på metoder och allt inte kan passa alla.

• drömmare

Bara för att yasmin är dyrare så tror jag att det är bättre. Jag känner att det är lyxpiller - helt sjukt!

• Elin1

Yasmin ÄR faktiskt bättre än andra piller. Det tilhör den tredje generationens piller och är bättre sammansatt än många andra sorter. Givetvis är det högst individuellt men jag tror att många ser fler fördelar med Yasmin än med andra, äldre piller.

Svar på tråden kostnad för årsförbrukning av p-pillret yasmin?