Hormoner.
Jag blir lika förskräckt varje dag jag får höra talas om tjejer som helt ovetandes om p-piller eller annat hormonpreparetat preventivmedel tror att det är de själva som gör dem deprimerade, självmordsbenägna, osäkra på sina relationer och killar, gråtmilda och olyckliga.
Ta bara igår kväll. Jag och min kära vän Jenny satt på So.Ho. vid Kopparmärra i Göteborg och tog ett glas vin och pratade igenom lite privata saker som hade hänt det senaste. Efter ett tag berättade hon om sin vän i Borås som hade mått rejält dåligt länge. Jenny hade då sagt åt henne att kanske testa med att sluta äta p-piller ett tag. Vännen i fråga hade först inte förstått vad Jenny menade, men när Jenny sedan berättade om alla de tjejer som hon har runt omkring sig som haft samma problem; deppiga, minskad sexlust, äckelkänslor, mm, fick väninnan tårar i sina ögon. Hon trodde inte det var sant, så det var inte hennes fel? Var det inte hennes fel att hon var så låg jämt?
På samma sätt försöker jag alltid få igång en diskussion så fort som jag träffar nya kvinnor, där vi jämför våra erfarenheter och gör lite väckelse inom varandra. Var medvetna, testa hur ni mår utan hormoner för att upptäcka hur ni kan må etc. Alltför få vet vad hormoner gör med en, med ens livslust, sexlust och självbild. Ta ansvar för era kroppar och ifrågasätt era barnmorskor och gynekologer, vi förtjänar det bästa och det är det som barnmorskor och gyn. finns där för.
Jag ville bara säga det här. Gärna dra igång en debatt. Och till alla er som mår bra av hormoner, var försiktiga ändå. Jag åt p-piller i fem år och eftersom förändringarna går så långsamt märker man inget förrän man har slutat.
Varma kramar från Kickit!