äktenskapsförord!Kostnad?
Vad kan det kosta att göra ett äktenskapsförord?
När vi ändå är inne på det praktiska vad kostar namnändring och hindersprövning?
Vad kan det kosta att göra ett äktenskapsförord?
När vi ändå är inne på det praktiska vad kostar namnändring och hindersprövning?
namnändring (i samband med vigsel) och hindersprövning är gratis.
Äktenskapsförord vet jag inte.
Hej Blivande Fru!
Tag kontakt med en familjejurist för att utforma äktenskapsförordet på ett riktigt sätt. Kolla i telefonkatalogen och ring och fråga vad de tar. Timpriset ligger nog från 500 och uppåt. Ett par tusen får man nog räkna med...
Okej, jag blev lite tveksam då det stod i budgeten på verktyg/brudpar här (om hindersprövningen)
Jurist priset är ju inte roligt,men men..
Jag läste om medlemsjurist för fackmedlemmar kanske ska kolla upp om det är lite billigare då.
Tack för svaren!
Jag tror att det finns standardformulär till äktenskapsförord, och använder man det (d.v.s. är nöjd med innehållet där) bör det ju rimligtvis gå väldigt fort - och behöver inte bli så dyrt. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste om det. Möjligen i bröllopshandboken.
ja, ska man skriva ett fullständigt äktenskapsförord borde det gå rätt så snabbt.
Ett tips är att kontakta en juridikstuderande, eller liknande. Annars kan ni skriva det själva, bara att ni noggrant skriver vad ni vill ska ingå i äktenskapsförordet. Vill ni ha lite tips kanske jag kan hjälpa (snartr färdig jurist) och det gratis.. Kramar
Vi har precis utformat vårt äktenskapsförord och juristen sa att det kostar vanligtvis mellan 1800 och 2500, sedan kan det naturligtvis bli både billigare och dyrare beroende på. I detta pris är också avgiften för registrering i tingsrätten medräknad.
Jag har nu insett att jag är dum i huvet om jag inte skriver äktenskapsförord. Jag kommer att kontakta min bank.
De skriver ett formulär utformat efter villkoren jag berättar gratis.Sedan kostar det lite att få det verkställt i tingsrätten, det priset vet jag inte.
Vet inte om alla banker gör det här gratis? När jag var omyndig hade jag en förmyndare på banken som hade hand om mina pengar vet inte om det har med det att göra? Vi har ganska nära kontakt med banken. Ska berätta för min m2b ikväll! Hoppas han inte blir sur!
Vill han inte skriva på vågar jag inte gifta mig!:(
Vikan29
Har också ett nära samarbete med min bank, min rådgivare och hennes dotter skall för övrigt följa med till bröllopet!
På vår bank (fsb) "måste" man tala med en jurist som kan allt om det juridiska som inte vanliga "bankanställda" kan. Det som kostar förutom registrering vid tingsrätt är juristens timersättning. Eftersom vi har så nära kontakt med banken betalar vi ganska lite, typ 1600 kr för allt.
Vårt är ganska enkelt då allt vi har är respektives enskilda egendom, men när man väl sitter där så tar det mer tid än man tror och så är det faktiskt en del frågor att reda ut. Vi skrev också testamente samtidigt så det var väl det som var lite mer invecklat.
Jag har också fsb men när min syster skrev äktenskapsförord var ingen jurist med.
Men det kanske var testamentet som blev lite exta invecklat?
Nej, testamentet hade vi inte planerat skriva från början, så juristen hade vi för aktenskapsförordet.
Man behöver så klart inte ha en jurist, men för att allt skall bli precis rätt juridiskt så kan det vara en bra idé. För oss var det ju som sagt en del frågor som kom upp som vi inte tänkt på innan trots att vi visste hur det skulle vara. Tänk också på att det är bättre att ha allt i sin ordning och klart och tydligt INNAN något händer.
Lycka till!
kolla i välsorterade bokhandlar eller på nätet så brukar det finnas standardformulär, kolla om det funkar för er, sen är et bara att skicka det för registrering till tingsrätten.