Söker moan!
Hej. Såg i ett av dina inlägg att du hade din bröllopsfest ungefär som jag tänkt att jag skulle vilja ha. Undrar bara om du skulle vilja berätta lite mer om den, upplägget osv.
Hej. Såg i ett av dina inlägg att du hade din bröllopsfest ungefär som jag tänkt att jag skulle vilja ha. Undrar bara om du skulle vilja berätta lite mer om den, upplägget osv.
Inte är dig väl mig du menar eller? Någon som har ganska lika nick som jag antar jag...
Det kanske är mig du menar?
Självklart berättar jag om min bröllopsfest, vad vill du veta? Jag kan ju berätta allt från början till slut, mend då finns risken att det blir långt... :)
moan
Där var du ju, kul att höra från dig!
Vill du och orkar får du gärna berätta ALLT!
Vår dag började redan på torsdagen innan bröllopet då vi hämtade kläder och marskalken i Stockholm för att sedan åka hem och äta god mat, dricka vin och göra färdigt festprogrammen. Dagen efter var vi i den hyrda lokalen tillsammans med serveringspersonal (3 kompisbarn i 18-årsåldern), toastmadame, marskalk, tärnor och syskonbarn och dukade och pyntade lokalen. Senare på kvällen träffades toastmadame med sambo, tärnor som var mina 3 döttrar, ena dotterns pojkvän, marskalk och vi och bara njöt av att imorgon är det den stora dagen som vi planerat för så länge.
Dagen D var en underbar dag från början till slut. Det var ett evigt spring hemma hos oss av en massa olika vänner som hade fått olika uppdrag att utföra som att smycka bilen, lämna av en övernattningsväska och hämta nyckel till hotellet, hämta blommor, köra till fotografen m.m.
Även sminkös och frisör kom hem till oss, frisören är en god vän till mig och hon fixade både mig och tjejerna i håret. Vi ville alla ha enkla uppsättningar och det fick vi.
Fotograferingen gick jättebra trots att det blåste och klackarna på mina skor blev förstörda i skogsdungen där vi tog några kort.
När vi äntligen blev hämtade i bilen till kyrkan kunde vi inte tro våra ögon. Vår vanliga Opel Zafira var så fin med band och blomsmyckning. Simon o Angelica hade gjort ett jättebra jobb på så kort tid som dom fick att göra det.
Väl i kyrkan så kom nervositeten när kyrkklockorna började klämta innan vi gick in. Det var maffigt, dom klämtade för oss. Vigselceremonin gick bra, men jag kommer inte riktigt ihåg vad prästen sa. Han höll ett väldigt personligt tal till oss som alla våra gäster kommenterade senare och tyckte var så fint och bra. Men både jag och min man var nog för uppspelta och nervösa för att lägga allt han sa på minnet.
Sen var det riskastning och lyckönskning på kyrktrappen innan det bar iväg till festlokalen.
När vi satte oss i bilen och åkte iväg så kom regnet. Det formligen öste ner. Så vi fick ha brudskål inomhus istället för att mingel utanför festlokalen. Men det gick bra det också.
Sen var det middag. Vår toastmadame gjorde ett kanonjobb. Hon hade varit med och planerat med oss redan från början så hon visste verkligen hur vi ville ha det. Så det är ett råd jag kan ge alla, ha med toastmaster/madame/värdpar i planeringen redan från början och tala om hur ni vill ha det. Sen får man förstås en del överraskningar men det är ju bara kul.
Vi hade italiensk buffé som en kompis som har cateringfirma hade lagat till. Det gick fortare än vi trodde att äta den, så ett råd om man har buffé är kanske att ha en förrätt innan buffén, eller dela upp buffén i förrättsbuffé och varmrättsbuffé.
Under middagen var det många tal, men inte långa (eller för många). Vi hade en del sånger i festprogrammet, men jag tror att vi sjöng en allihopa, sen sjöng gästerna själva en sång till oss som vi var tvungna att agera till. Med mycket skratt.
Lite bus var det också. Jag fick en bindel för ögonen, sen skulle jag känna på benen på 6 stycken karlar och gissa vem som var min man. Jag gissade rätt!
Sen var det min mans tur, fast han fick känna på 6 stycken tjejer. Han gissade också rätt på mig. Gissa om det blev både förvåning och jubel i lokalen. Det var nog ingen som trodde att vi båda skulle gissa rätt.
Sen var det dags för kaffe och tårta. Den var underbar. Vit, ljus och mörk chokladmousse. Därefter var det brudvals och sen var det party fram till klockan två då vi åkte.
Vi hade hyrt två killar, varav en var trubadur (jätteduktig) och en var diskjockey. Så vi hade väldigt blandad musik hela kvällen och alla dansade som galna, både gammal och ung.
Vi hade fri bar hela kvällen, men vi hade bara vin och öl i baren och det var nog bra, för ingen spårade ur och blev för full.
Under kvällen och även efter festen har alla sagt att det var det roligast bröllop de varit på och det värmer vill jag lova.
Efter festen åkte jag och min man till vårt bokade hotellrum. Vi var helt slut, men väl där så hade vår toastmadame lyckats nästla in en skål med godis och en i personalen (som är en gammal vän till mig) hade ställt in nån mystisk inte helt god dryck. Men det svepte vi i oss tillsammans med varsitt glas champagne i bubbelbadet. Sen stupade vi i säng...
Dagen efter var det brunch i vår trädgård för mina släktingar som alla hade övernattat på hotell i stan. Det var jättetrevligt. Tärnorna och toastmadame fixade allt det också. Vi behövde bara vara den dagen också.
När alla hade åkt och det bara var vi två och mina två yngsta döttrar kvar hemma så öppnade vi presenterna i lugn och ro.
Två dagar senare åkte vi iväg till Kos en vecka, bara vi två. Det var skönt, bara sol och bad inga förpliktelser.
Ja, det blev ju jättelångt och inte så utförligt detaljrikt, men lite om mycket. Det är enklare om du frågar om det är nåt speciellt du funderar kring eller undrar över. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om detta.
Om du vill får du gärna gå in och titta på lite bilder från bröllopet
groups.msn.com/hultberg/brllop.msnw
Tack moan!
Det var ju kanske inte en berättelse i detalj, men om du vill veta mer så får du fråga igen. Jag berättar gärna mer.