• Lins

Minipiller

Är det någon som har erfarenheter ang minipiller. Min barnmorska har rått mig att byta till minipiller eftersom jag då och då har väldigt ont i huvudet av mina p-piller. Det som har fått mig att tveka är att hur gör man då om man vill skjuta upp mensen?? Det är ju så smidigt med vanliga p-piller. Eller om man har spiral hur gör man då om man vill skjuta upp mensen?

• Svar på tråden Minipiller
  • Texas

Det går tyvärr inte att skjuta upp mensen med minipiller eller spiral i sig. Det finns speciella tabletter man kan ta om man skulle behöva skjuta upp mensen inför tex en resa. Du får då gå till din barnmorska och be henne skriva ut sådana till dig. Av vissa minipiller tex cerazette kan vissa bli av med mensen. Man vet iförsig inte om det blir så förräns man själv har provat. I början får man vara beredd på en del blödningsrubbningar av minipiller (detta är vanligaste biverkningen).

• Lippi

En biverkning som jag inte gillade med minipiller, var den att jag blev gravid!!!

Är bara säkert till 99%.

Någon måste vara den 100:ade.

• pickolina

Det negativa är att man aldrig vet när/om mensen kommer, kan komma närsomhelst.. Vara borta i månader och sedan plötsligt, utan förvarning börjar man blöda. Gäller att alltid vara redo. Sedan är det vanligt att man får cystor på äggstockarna vilket ofta leder till magsmärtor osv...

Mini-piller är inget jätte bra preventivmedel enligt mig...

Kan du inte testa ett annat p-piller istället då, de verkar ju väldigt olika.

• Limegirl

pickolina, är det så att man lättare kan få cystor på äggstockarna? Jag fick operera bort en cysta på 10x15 cm och de tog även en äggstock då. När jag sen gick till gynekologen rekommenderade hon mig minipiller. Men jag vill verkligen inte ha en cysta till...

• pickolina

Limegirl

Ja det är vanligt att man får cystor när man äter mini-piller, det är dock ofarliga cystor som försvinner av sig själva.. Men de kan orsaka smärtor medan de sitter där. Själv hade jag fruktansvärda smärtor som bara blev värre och värre. När de sedan gjorde ett ultraljud så såg de att äggstockarna var fyllda av dessa cystor. Då slutade jag med mini-piller och gick över på p-piller istället och efter en tid var alla cystor borta.

Detta står i FASS: "Eftersom minipiller inte helt hämmar äggstockarnas aktivitet, kan de ge cystor på äggstockarna. Sådana cystor försvinner oftast spontant."

• Limegirl

Men jag har ju bara en kvar så då kanske det inte blir så farligt... Än fungerar dem ju bra. Tack för svaret iallafall.

• pickolina

Vad jag förstår så är det inget att oroa sig för om man inte får ont, för cystorna som kan komma är helt ofarliga... Vad de kan medföra är smärtor och/eller blödningar. Men har man inga sådana bekymmer så behöver man inte oroa sig. Så trivs du med dina mini-piller så är det bara fortsätta knapra... ;)

För mig var det oerhört smärtsamt efter en tid och efter 1,5år stod jag inte ut längre...

• Lins

Jag har testat olika sorters p-piller och fått olika biverkningar av dom. Dom som har funkat bäst är desolett, men nu kan jag få en fruktansvärd huvudvärk av dom med. Känns lite osäkert med minipiller eftersom dom inte är 100% säkra. Jag planerar inte att bli gravid och vill helst undvika att hamna i den situationen. Spiral kanske är ett alternativ. Det som är smidigt med p-piller är ju att man kan skjuta på mensen om man vill.
    Är det någon som har erfarenhet av p-spruta eller p-stav? Hur funkar det? Har man fortfarande mens?

• Texas

Själv andvänder jag mini-piller (Mini-Pe) och de funkar bra för mig. Jag har aldrig haft problem med cystor eller magsmärtor. Mini-piller är nästan lika säkra som vanliga p-piller om man tar dem regelbundet och inte slarvar och ser upp om man blir dålig i magen eller behöver ta penicillin och inte tar några hälsokost preparat med johannesört. Det finns ju inget preventivmedel som är 100% säkert. Det finns ju hormonspiral och p-stav som innehåller samma hormon som i mini-piller men då behöver man inte vara orolig för att glömma eller ta något piller försent om man är glömsk. Cerazette är ett mini-piller med något högre dos så att det liknar vanliga p-piller mer. Man behöver inte ta dessa fullt lika regelbundet. Tycker du ska vända dig till din barnmorska och prata igenom vilken sorts p-medel som skulle passa dig.

• abnocto

Min barnmorska sa till mig att man bara ger minipiller till kvinnor över 45 år då man naturligt har svårare att få barn eftersom de är mindre säkra.
    Här verkar ju många vara yngre som äter.

• pickolina

abnocto

Det är heeelt fel. Hon kanske jobbar så men de flesta gör det inte. Jag har ätit mini-piller ett flertal gånger och känner många andra som oxå gjort/gör det. Alla som inte kan äta vanliga p-piller blir rekommenderade mini-piller tex, oavsett ålder.

• Texas

Tar man mini-piller enligt föreskrivningarna så är säkerhets skillnaden mellan mini-piller och vanliga p-piller mycket marginell. Jag provade 3 olika sorters vanliga p-piller först men fick mycket biverkningar av dessa och fick då mini-piller som jag började med då jag var 23.

• Tesan78

Jag har både positiva samt negativa erfarenheter av Cerazette. Det positiva är att min mens helt försvunnit. Den har varit borta i snart två år. Det negativa är att sexlusten minskat... inte så kul.

• Julija

tezan 78

skönt att höra jag började just undra varför vi aldrig har sex men nu vet jag svaret jag äter oxå cerazette...annars har jag blivit av med huvudvärk, mensvärk och mensen..

• lemonlips

Jag åt Cerazette och blödde mer eller mindre konstant i 6 mån tills jag gav upp och nu är det tänkt att vi ska köra med kondom :S

• lemonlips

PS: biverkningarna var förutom att jag blödde i princip hela tiden hemska pms besvär.

• Kairi

Om jag var du skulle jag testa att byta till andra kombinerade p-piller istället för att byta till minipiller (vilka rubbar mensen totalt vilket beskrivits här ovan). De olika typerna och märkena av p-piller kan ge väldigt olika reaktioner på en och samma person.

• Paulis

Jag har sedan jag var 16 år använt Follistrel (jag är idag 22) Jag har ALDRIG haft problem med dessa tabletter, inga humörsvängningar, inga ovälkomna graviditeter eller dyl. För ca 1-2 månader sedan skulle jag fixa nya kartor och fick då reda på att denna produkt inte tillverkas längre. Istället ska jag börja med Exlutena. Efter jag har börjat me dessa har allt blivit ett helvete!! Jag är känslig och sur för allt. Minsta lilla skitsak så bölar jag, jag har ont i magen och jag är på min sambo konstant. Det värsta är att jag är fullt medveten om mitt betende men i stundens hetta eller deprision försvinner detta och 2 minuter senare hör jag mig själv, patetiskt.
    Jag har tidigare varit en väldigt glad och tevlig tjej, nu är jag dotter till djävulen vill jag lova.
    Jag ville med detta inlägg inte rekomendera Exlutena ens till min västa fiende.

• abnocto

Jag äter Exclutena och har inga problem. Blöder lite, om än lite då och då, men hellre det än massor en gång i månaden.
    Och min lust kan inte vara bättre, det "bara rinner till" när jag är tillsammans med karln så jag rekommenderar dessa. Har fått stora bröst också, vilket jag aldrig haft tidigare.
    Så det är verkligen individuellt hur man mår. (kan nämna att det var större problem med blödningar i början än nu efter två år)

Svar på tråden Minipiller