• Bluebride2006

Porslinständer

Jag är missnöjd med mina tänder, min tandläkare sa till mig när jag gick i skolan att jag fick välja mellan göra en operation eller tandställning för att fixa min glipa mellan framtänderna, jag valde operationen, det blev så dåligt. Dessutom tog han bort en tand i min nedre gom så den andra skulle växa upp, men det är för lite utrymme, så jag har en glipa där, är asfult. Har just kollat på Extre makeoker och jag känner att jag vill verkligen fixa mina tänder till bröllopet och det som de verkar göra där är porslinständer, är det någon som vet något om sånt?

• Svar på tråden Porslinständer
  • The Ring

Det är RUGGIGT dyrt att göra det... det är det enda jag vet.

• Bluebride2006

Jag misstänkte det, jag undrar bara om en vanligt tandläkare kan fixa till det, för det ser förjäkligt ut

• Blondis42

Tror de kostar 5000 kr per tand

• Bluebride2006

OJ, det var lite väl mycket, då hoppas jag en vanlig tandläkare kan fixa dem då

• Gudrun

Det är nog porslinsfasader du tänker på. Det är dyrt men blir väldigt bra. Prata med din tandläkare om det. Var bor du?

• weddingphoto

jag har fyra porslinständer efter en olycka. Känns väldigt starka och riktiga. Ingen kan gissa att det inte är mina tänder. Ett leende gör så mycket och kan vara värt varenda krona. Kolla om det är billigare utomlands?

• fashiongirl

Allt inom tandvård brukar vara billigare i USA + att de har många fler metoder än här.

• fashiongirl

Fast då ska man ju ta sig dit också!

• weddingphoto

jag tänker mer på länder i Europa. Det finns många länder som har bättre tandvård än Sverige

• Hej baberiba

Estland åker många till för att fixa sina tänder. De har bra tandvård där.

Lycka till !

• Bluebride2006

Tack, men fixa mina tänder utomlands känns lite riskabelt

• Gudrun

Tandvården i Usa är inte lika avancerad som i Sverige, speciellt när det gäller att åtgärda svåra skador, och dessutom MYCKET dyrare.

• weddingphoto

Tycker själv att tandvården i USA är bättre, men det beror väl på vem man träffar där. Min far gjorde stora åtgärder i tänderna i usa, något man förbisåg i Svedala

• abovo

Jag är tandsköterkaoch jag tycker det låter som att ditt läppband gick för lågt ner mellan dina framtänder och det var det man gjort ett sk. frenulumplastik på. Om jag vore du skulle jag gå till en tandläkare och be att få olika behandlings- och kostnadsförslag.
    Om du gjorde denna behandling när du var mindre och du då valde bort tandställning som alternativ då, innebär inte att det inte kan göras idag. Jag själv skulle aldrig göra fasader på hela och friska tänder, då man måste slipa mer mycket av frisk tandsubstans för att kunna fästa fasaderna. Tandställningar idag är betydligt "snyggare", då det finns ofärgade trådar och brackets, som det inte fanns förr. Du kan ju också göra en tillfällig lösning, såsom att fylla ut mellanrummen med composite(plastmaterial) om du vill ha det fixat snabbare och senare ta bort detta och göra tandreglering. Låt dig inte påverkas allt för mycket av den amerikaniserade trenden där "alla" har fasader eller kronor. Fråga din man och andra nära o kära innan du gör ett stort ingrepp på dina tänder vad de tycker. Just angående mellanrum så var det en trend för några år sedan, då tex Madonna fixade sig ett mellanrum mellan framtänderna, då hon inte hade det naturligt. Trender kommer och går, men ditt mellanrum mellan framtänderna som du själv stör dig på, kan andra uppfatta som en naturligt del av din charm. Lycka till!

• Bluebride2006

tack för all info, jag ska fråga min tandläkare, jag ska dit om den 28 för min första koll hos ny läkare, ska tala om mina tandproblem då.

Svar på tråden Porslinständer