Jag är tandsköterkaoch jag tycker det låter som att ditt läppband gick för lågt ner mellan dina framtänder och det var det man gjort ett sk. frenulumplastik på. Om jag vore du skulle jag gå till en tandläkare och be att få olika behandlings- och kostnadsförslag.
Om du gjorde denna behandling när du var mindre och du då valde bort tandställning som alternativ då, innebär inte att det inte kan göras idag. Jag själv skulle aldrig göra fasader på hela och friska tänder, då man måste slipa mer mycket av frisk tandsubstans för att kunna fästa fasaderna. Tandställningar idag är betydligt "snyggare", då det finns ofärgade trådar och brackets, som det inte fanns förr. Du kan ju också göra en tillfällig lösning, såsom att fylla ut mellanrummen med composite(plastmaterial) om du vill ha det fixat snabbare och senare ta bort detta och göra tandreglering. Låt dig inte påverkas allt för mycket av den amerikaniserade trenden där "alla" har fasader eller kronor. Fråga din man och andra nära o kära innan du gör ett stort ingrepp på dina tänder vad de tycker. Just angående mellanrum så var det en trend för några år sedan, då tex Madonna fixade sig ett mellanrum mellan framtänderna, då hon inte hade det naturligt. Trender kommer och går, men ditt mellanrum mellan framtänderna som du själv stör dig på, kan andra uppfatta som en naturligt del av din charm. Lycka till!