• Göteborgsbrud-06

Rida i bröllopsklänning?

Hejsan

Någon här inne som har erfarenhet av att rida i bröllopsklänning?

De har nämligen islandshästar där vi ska vigas och jag tycker det hade varit skithäftigt att komma ridandes mot min blivande...

Om man sitter gränsle, räcker klänningen ända ner till fotknölarna eller måste man ha nån slags "cape" över klänningen?

Sedan undrar jag om någon har bilder på en ridande brud/brudgum?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rida i bröllopsklänning?
  • GithKat

Tycker oxå det hade varit skitfräckt... Fråga om de har damsadel, annars kan man sitta med båda benen på ena sidan av hästen. Då kan man sitta med klänningen snyggt draperad. Det är dock ganska svårt utan damsadel om man inte är en van ryttare.
    Tänk även på att hästar ofta är skitiga även om de ser rena ut och att om du har en vit klänning är det risk för fläckar. För att motverka det kan man kanske ha ett rent täcke på hästen som skydd.

Lycka till med brudritten

• Göteborgsbrud-06

Visst låter det fräckt!
    Och tack för bilderna...

Ingen som har fler bilder?

• Johanna = en lat kock

om man inte är van ryttare så är det nog ingen höjdare oavsett...

har hört åtminstone en brud härinne som åkte i backen... och ngn annan som inte ens kom upp på hästen

• Göteborgsbrud-06

Nej, det har du rätt i. Om man inte är van borde man kanske välja ett annat transportmedel!

I mitt fall är det lugnt, jag är i stort sätt "född på hästryggen" ;)

Oh, vill se fler bilder. Någon?

• GithKat

Man kan ju bli ledd av någon närstående som sedan lämnar över bruden till häst åt brudgummen. Islandshästar som används till turridning brukar vara lugna. Prata med dem som har hand om hästarna.

• Lippi

Kommer inte klänningen att lukta häst?

Jag tycker man luktar häst bara man tittar på en.

/ Lippi (van illaluktande ryttare)

• fashiongirl

Rider också och tycker att så fort man är nära en häst så luktar man häst sen, lukten går in i kläder/hår. Inte för att jag tycker att det luktar äckligt men jag skulle inte vilja lukta häst på min bröllopsdag.

• Moulin

Och här kommer tips från en som suttit på en hästrygg typ två gånger (som barn)!

Går det inte att typ schamponera hästen alldeles innan då? För att inte lukta? *vet inte hur det funkar* Och om man har ett rent täcke och rider en liten sträcka bara, så borde det väl inte börja lukta jättemycket?

Jag tycker att det skulle vara jättefint! Och jag tycker att hästar luktar gott och mysigt (även om , som nån sa, man kanske inte vill lukta häst på bröllopsdagen...). Tycker att du ska göra det om det funkar!

• Senvinterbrud-06

Det ska nog inte vara någon fara med lukt om man bara ska rida en kort bit. (Annars är det så att jag är avtrubbad för hästlukt...)
    Som sagt var, man kan ju bada hästen innan samt ha något slags skydd/tyg mellan klänning och häst. Skulle inte sitta direkt m klänningen i sadel/barbacka. Läder kan färga och hur mycket man än badar finns det nog alltid lite stöv kvar. Beror väl på hur petig man är oxå! :)

Svar på tråden Rida i bröllopsklänning?