• *Stella*

Vem ska betala vad?

Hej!

Jag har ett problem att lösa....
    Jag ska gifta mig till sommaren och håller på att planera budgeten.
    På bröllopet kommer det ca 100 personer, varav ca 20 är från min sida och resterande 80 från hans sida. Våra föräldrar vill betala hela bröllopet. Eftersom vi ska gifta oss långt ifrån där vi bor vill de även betala hotell för våra gäster. Festen + hotellet kommer att bli mycket dyrt...
    Hur tycker ni att man ska dela kostnaderna?
    Vem ska betala vad?
    (Bådas föräldrar säger att de skulle kunna betala hälften eller tom hela beloppet)
    Tack för hjälpen! Och Grattis till alla blivande brudar :)

• Svar på tråden Vem ska betala vad?
  • Överlycklig

jag håller med föregående, det är ju ni två som gifter er och då tycker jag att ni ska dela. Varför ska din blivande "straffas" för att han har störe släkt?
    I vårt fall kommer vi att betala det mesta sena kommer min blivandes familj betala endel och min familj INGET, pappa är inte bjuden...

• Gerda

Jag håller med - dela lika mellan föräldrarna oavsett hur många som kommer på resp. "sida".

:D

• *Stella*

Tack för det snabba svaret!
    ...Men är det inte fräckt att mina föräldrar betalar så mycket mer än propotionellt?

• Yster_Syster

Om dina föräldrar är så bra så de inte tycker det blir "orättvist" tycker jag de ska dela lika. Sådana här saker har en förmåga att jämna ut sig i lång loppet iallafall och det värsta man kan göra är att börja tänka "mina" och "dina"! Lägg en bra grund för äktenskapet och se det som ER fest Det kommer ju bli era vänner och släktingar snart ändå.

• *Stella*

Tack för alla svar! Det som ni säger känns klokt, och det var nog så vi hade tänkt själva också.. men det känns bra att veta vad andra tycker... :)

• ElSt

Jag och min blivande kommer i huvudsak betala vårt bröllop själva. Bådas våra familjer kommer ge oss massor av praktisk hjälp, men när det gäller ekonomin så hjälper det till med det som känns bra. Ingen av familjerna har satt en bestämd summa sagt att de står för speciella sakert tex tårtor, dryck osv.

Svar på tråden Vem ska betala vad?