• skogsbruden

Tårta utan sockerpasta

Jag skulle vilja ha någon slags moussetårta med en "blank spegel" och riktiga blommor ovanpå i mitten om ni förstår vad jag menar. Är det någon som själv har haft något liknande som har bilder man kan få se, eller någon länk till något vackert? Kan inte riktigt klura ut vad man ska ha på sidorna för att det ska bli snyggt när man inte har ett sockerpastetäcke. Goda smakkombinationsförslag mottages också tacksamt.

• Svar på tråden Tårta utan sockerpasta
  • digital

Jag har ätit sådan tårta på ett bröllop. De hade inget speciellt på sidorna, utan man såg "sidan" av moussen. Om man inte gör moussen för tjock så håller det i alla fall. Jag har tyvärr inga bilder...

En duktig konditor kan kanske göra sidorna av choklad om man vill. Det finns sådana chokladmoussetårtor, har jag sett.

• Kirsto

Det är fint att sätta plattor av choklad på sidorna tycker jag (också väldigt snyggt med en enda rundel av choklad runt hela tårtan, men det blir inte lika tjusigt när man skär). Eller rullar av choklad eller marängstavar.

• skogsbruden

Tack för tipsen!

Kirsto: Har också funderat på marängstavar som de har på bröllopstårtan i bakboken "En liten smula". Jag tycker att tex. kombinationen av en svartvinbärsspegel med ljusrosa rosor i mitten vore så vackert och romantiskt.

Digital: Tyckte du att tårtan på bröllopet du var på var vacker? För jag vill ju inte att det ska se halvdant ut.

• MiNik

www.steinbrenner-nyberg.se/index.asp

De har underbara moussetårtor som man kan få på tårtställning.
    Butikerna finns tyvärr bara i Göteborg och Kungsbacka, men lite ideer om smaker och dyligt kanske du kan få :)

• skogsbruden

MiNik:
    Jättebra länk. Där verkade de ha precis den typen av tårta jag letar efter. Tyvärr är Göteborg lite långt bort för mig, men man kanske kan instruera de som ska göra tårtan utifrån det där.

• digital

skogsbruden: Ja, jag tyckte att moussetårtan var väldigt vacker. Det var rosa mousse dekorerat med vita marsipanrosor. Jag har även sett väldigt snygga chokladmoussetårtor (inte bröllopstårtor, men ändå) dekorerade med choklad och physalis-frukter.

• Kirsto

Såg en tårta på vägen hem nu som hade ett "staket" av choklad runt sig (spritsat på ett cellofanband, låt stelna något så att det inte rinner. Lägg sedan bandet runt tårtan, och ställ i kylen så att det stelnar riktigt. Ta sedan bort plasten. ) Väldigt snyggt!

• Utpala

stjäla lite tråd?

Sockerpasta är såå snyggt, men tycker att det smakar illa. Vill inte ha gräddtårta, många nära släktingar kan inte äta marspian.. Vad ska man då "dra över tårtan" med? Kan man laga nånsorts glasyr med vitchoklad? Fast det blir väl för sött utan någon sur fyllning... Tips?

• Kirsto

Utpala: Det går att göra en gele på (vit) choklad som man häller över tårtan. Har dock bara provat det med en tårta som skulle frysas innan, och då stelnar den såklart snabbare än utan frysning.

Snyggt att dekorera med chokladplattor el dyligt runt om också. Vad hade du tänkt att tårtan skulle innehålla?

Tycker inte att den blir FÖR söt, men det beror ju på hur mycket man gillar socker också.

• Kirsto

Ska nog tillägga att gelen inte blir torr och hård utan kladdig (men blank).

• skogsbruden

Kirsto: har du något recept du kan skicka på tårta med den där vita chokladgelén? Låter intressant.Min adress är maria_karem@hotmail.com. Det är det där blanka jag vill åt. Har man vit spegel skulle man ju kunna garnera med mörka rosor i stället.

Jag kan tycka att tårtor med sockerpasta kan vara jättehäftiga eftersom man kan göra så mycket dekorationer med det, men ibland kan det kännas lite stelt. Gelé känns lite mer "avslappnat". Jag har också sett såna där staket av choklad i Jan Hedhs chokladbok. Borde kanske börja med att prata med de som ska göra tårtan, men det är stället där vi ska ha festen, och de vill inte träffas förrän i början på året och jag vill ju planera NU. På tal om ingenting är jag jätteglad att det här forumet finns, för jag är så exalterad över mitt bröllop men ingen i in närhet orkar med mig, allra minst min m2b. Han tycker att tårtor är ganska ointressanta. Så tack för att ni finns!

• Kirsto

skogsbruden: Receptet på vit chokladgele finns i just Jan Hedhs bok chokladpassion! S 147!

Svar på tråden Tårta utan sockerpasta