• Snos

Är det så här det ska vá?

Nu har jag och min man varit ihop i över två år. Vi har en son ihop och allt var verkligen perfekt. För 4 månader sedan gifte vi oss och allt var så underbart vackert. Jag kände mig så kär.
    Men efter giftemålet har allt bara rasat neråt. Vi har det jobbigt ekonomist men också med förhållandet. Fast det tror eller vet inte han. Han tror allt är normalt.

Men jag... Jag hatar vårt sexliv. jag hatar att komma hem efter jobbet. Min dag ser ut såhär:
    * lämna min son hos dagmamma
    * åka o jobba
    * hämta min son
    * bada o ta tid till min son
    * göra mat
    * lägga in tvätt
    * städa allt övrigt (som alla leksaker som ligger överallt!)
    * göra i ordning mig
    * och sen om jag har otur...sex!?

Dessutom är jag bara 20 år gammal så jag har inte studerat klart vilket jag också gör. Och det undrar på jobbet varför jag får panik-ångest-attacker?!

Men min man jobbar o kämpar för vår ekonomi osv, men jag önskade att han kunde hjälpa till o rädda vårt förhållande för det stupar rakt ned. Jag försöker prata om det och jag gör myskvällar med god mat och tända ljus, men det märker han aldrig. Snyft!

Och nu har det hänt något. En annan kille som jag alltid varit intresserad av men aldrig trott att jag kunnat få (för några år sedan) har kommit in i mitt hjärta. Det har visat sig att han alltid har viljat ha mig med. Han säger så underbara saker och kan inte förstå hur min man kan göra såhär. Vi har absolut inte gjort något och det skulle jag aldrig göra. Då skulle jag först bryta upp med min man och det är i dom tankarna jag går. Vad ska jag göra???

Jag har barn och är gift, Och den andra killen har sambo och väntar barn!?

Hjälp mig! jag har känslor för någon annan!

• Svar på tråden Är det så här det ska vá?
  • Sashimi

Tänk igenom det här ordentligt!

Har du känslor för den andra pga den situation du sitter i nu (olyckligt äktenskap) och/eller för att den andra säger ljuvliga saker som du törstar efter att höra?

Är han beredd att lämna sitt förhållande för din skull?

Är du beredd att lämna ditt äktenskap (skilsmässa o allt)?

Vad gör du om du skiljer dig och den andra killen inte alls genomför separationen från sin tjej som han lovat?

Tänk igenom det här ordentligt! Kanske säg till din man att du behöver tid själv för att tänka, sätt honom (eller föräldrar/svärföräldrar) på att sköta sonen medan du åker bort en helg och funderar.

Du måste göra det här för din skull, inte för ngn ny kärleks skull, för att vara säker på att det är det Du vill, oavsett vad som händer i framtiden.

Kram och lycka till! :)

• Cybermamman

Det är jobbigt att vara småbarnsmamma, jobbigt att försöka plugga, att vara duktig på jobbet att orka allt och dessutom ha tuff ekonomi. Då kan det kännas som att förhållandet är fel, men det kanske inte är fel. Båda är trötta och man hittar liksom inte rätt. Livet blir komplicerat efter en skilsmässa om man har barn, mycket pusslande och trixande.

Hoppas ni hittar varandra igen och att det trots allt är det runtomkring som gör att det känns jobbigt. Vad ska man säga, jo försök att prata prata, prata och lyssna, lyssna, lyssna till varandra!

Lycka till

• Trancequeen

Du låter ju helt klart inte mogen för din uppgift. Om du bara är 20 år gammal, kanske du borde ha tänkt på om du har lekt av dig ordentligt innan du gifte dig? Och jag förstår inte hur allting kunde vara så bra innan ni gifte er, och hur allt bara kan rasa nu?!

Om du är mogen för ditt äktenskap så avsäger du dig ditt intresse angående den andra killen, annars är du ju helt klart inte mogen. Att du ens går och funderar på honom, det är inget bra tecken.

Sen, när du beskriver din vardag... Sådär ser min också ut (förutom att jag inga barn har). Jag är 19, 1 år yngre än dig, jag är sambo mid min kille sen 4 år tillbaka. Ibland kan jag också känna att allt känns skitjobbigt, man får aldrig tid för varandra osv.

Du måste dock ha tid för dig själv, och du måste prata med din man. Att dela livet med någon innebär omsesidig respekt. Ibland drar jag hemifrån till ett café eller liknande och läser, bara för att få tid för mig själv. Tränar ofta och simmar.

Jag hoppas att det löser sig, men ljug aldrig för dig själv bara för att du är rädd för sanningen!

• Texas

Kan hålla med om att vardagen inte är speciellt glamorös. Verkar som trådskrivaren känner sig slutkörd. Allt känns också tyngre om man har ont om pengar. Kanske kan ni delar lite mer på vardagssysslorna och plannera in lite egen tid som bara du och din man umgås på. Någongång under veckan gör något tillsammans bara ni två. Kanske kan ni lämna iväg barnen till någon av era föräldar någon helg och bara få ägna hela helgen åt er. Göra lite romantiska saker som att laga god mat ihop. Tända lite levande ljus och bad badkar ihop om ni har något sådant. Köp hem en flaska mousserande vin och bara mys ihop. Det behöver inte kosta så mycket. Det vikiga är att man då och då får avbrott i vardagens gneg.

Även om jag ännu inte har några barn så känner jag också under vissa perioder att jag sitter fast i vardagens ekorrhjul. Jag har turen att kunna spara lite pengar varje månad och ser fram emot en plannerad semester senare under våren. Det är den som får mig att blicka framåt nu under vintermörkret.

• gustavaa

det är dömt att misslyckas, herregud han väntar barn med en annan, ni kommer få ännu mindre tid till varandra än du och din man. däremot ska du överväga att lämna din man. du älskar honom uppenbarligen inte, kanske kan du och den nya killen försöka när både han och du rätt ut saker, men ni är unga och det känns ärligt talat jäkligt omoget av honom och kanske lämna en gravid kvinna

• Trancequeen

gustavaa:

Det är inte hennes sambo som väntar barn med en annan, det är ju den andra killen som är intresserad av henne, som väntar barn med en annan, om du förstår. Lite invecklat :P

• Kickit

För det första måste du prata med din man. Alltså, prata på det här sättet:
    Ta med honom till matbordet på ett vänligt sätt, be honom sätta sig ner, se till att ni kan prata ostört. Sen lägger du fram det du känner och tänker genom att börja "Jag mår inte bra, och det vill jag att du tar på allvar", sen förklarar du hur du känner och mår, därefter varför du känner och mår, därefter vad du vill ska förändras för att du ska klara av det här. Försök förstå honom, försök ta till dig det som han säger. Påpeka att det är fruktansvärt avgörande att ni kommer fram till en lösning eftersom ert äktenskap står på spel. Du är osäker, ung och behöver honom nu mer än någonsin om det här inte ska braka åt helvete.

Den andra killen, flukta inte för mycket. Du har ett barn med din man och han kommer i första rummet. Försök få ert förhållande att fungera först. Och den andra killen skulle han palla med att du har ett barn? Eller vill han i sådana fall bara åt dig? En skilsmässa är smärtsam och utdragen och jag vill verkligen inte att du ska ta ut den om du inte har kämpat ordentligt först.

•  Miss Cee

Om du varit gift i 4 månader och redan funderar på att ge upp??? Det är väl nu som du ska kämpa för det där du lovade i kyrkan???

1. Ta avstånd från den andra killen. Lägg ner all kontakt med honom. Just nu idealiserar du honom bara för att du är trött på din egen sits. Men _inget_ blir bättre av att du har honom på nära håll och frestas att tro att allt skulle bli så mycket bättre av att lämna din man. Herregud, killen väntar barn, lämna hans familj i fred!

2. Prata med din man. Igen. Och om det inte hjälper så kräv att ni ska gå i samtalsterapi hos antingen en privat parterapeut eller genom socialtjänsten. Kickit beskrev det bra.

•  Miss Cee

och en annan sak.

3. Kan du inte minska på belastningen på något sätt? Delar ni på hemarbetet? Kan du inte släppa en kurs eller dra ner på arbetet?
    Allt känns så mycket värre när man är nedbruten av arbete, och skit slut. Jag är säker på att de problem du ser med ert förhållande till 90% beror på att du är utarbetad. Om du tar hand om dig själv lite bättre, så att du får en chans att vila upp dig så kommer du att se mycket ljusare på ert äktenskap =)

Svar på tråden Är det så här det ska vá?