Äktenskapsförord
Hur är det nu igen med äktenskapsförord? Min blivande man har skulder och jag undrar vad är det man ska skriva i äktenskapsförordet för att de skulderna inte ska bli överskrivna på mig efter att vi är gifta? Är det någon som vet?
Hur är det nu igen med äktenskapsförord? Min blivande man har skulder och jag undrar vad är det man ska skriva i äktenskapsförordet för att de skulderna inte ska bli överskrivna på mig efter att vi är gifta? Är det någon som vet?
Prata med banken eller en advokat! Sånna viktiga saker ska man inte försöka sig på själv!
Ja, du har nog rätt. Jag får ta reda på vad det kostar och vart man kan göra det.
Om du är medlem i ett fack, så brukar de ha någon jurist som man kan få hjälp av, det är lite förmånligare än en vanlig advokat...kolla med ditt lokala kontor i så fall.
Vad jag fått för mig så tar de timpeng i sådana här ärenden och det kan ligga runt 400-500kr, det är vad jag har hört av andra, har inte kollat upp själv ännu.
Jo man kan väl skriva äktenskapsförord själv!! Fick det tipset av en jurist jag känner!
Vi skrev att värdepapper, konton, aktier, likväl som skulder tillhör endast den vars namn dessa (papper) står i. Vi formulerade oss lite tjusigare än så, men det var innebörden av det!
Chilianna:
Måste man ha någon som vittnar och intygar, så att det är giltigt om det väl kommer upp senare?
Nej Du behöver inga vittnen - äktenskapsförord (+en avgift) ska sändas till tinsrätt för registrering.
Vi har ett - vi har inga större skulder men jag hade betydligt större tillgångar än maken. Och även om man hoppas på att det aldrig blir fråga om skilsmässa vill man ju gärna slippa bråka om mitt och ditt till råga på allt annat vid en sådan situation.
Det finns visst färdiga formulär i pappeershandeln. Jag vill ändå rekommendera att man kontaktar en jurist på sin bank (tror man ofta kan få rådgivningen mer eller mindre gratis den vägen), särskilt om det är det minsta komplicerat eller går utanför standardformuleringar. Det är faktiskt viktigt att formuleringen faktiskt återspeglar de avsikter man har. Mer än en har blivit ränd av hemmagjorda juridiska dokument som inte i tingsrätten betyder det som avsågs.
Vi har skrivit äktenskapsförord och fått rådgivning av en jurist på vår bank, vi betalade ungefär 4000 kr för att få allt. Inte billigt men att göra upp sådanna saker vid en eventuell skillsmässa är nog ett sämmre allternativ. Jag hoppas att det aldrig ska behöva användas :)
Nej men alltså! Så här funkar det:
Man kan mycket väl skriva äktenskapsförord själv!
Detta behöver inte bevittnas, MEN registreras i tingsrätten (vilken spelar ingen roll, men förslagsvis den närmast där ni bor). Om man registrerar detta inom en månad efter att man gift sig, räknas det från bröllopsdatum!
TÄNK PÅ ATT: äktenskapsförordet ska skickas in i 2 exemplar till tingsrätten och att vigselbevis krävs att man skickar med för att det ska bli giltigt.
På detta sätt blir äktenskapsförordet giltigt!!!
För att göra äktenskapsförordet solklart, får man vara noga med sina formuleringar så är det inga problem!
Man kan hämta blanketter här på nätet. Sök på äketenskapsförord på google. Sen bara att ladda hem och skriva ut.
Då borde ju inga missförstånd kunna ske sen
glöm bara inte att registrera vid tingsrätten!
jag har sagt det förr och jag säger det igen: ett äktenskapsförord reglerar INTE ägandet mellan parterna, det reglerar bara hur parternas tillgångar skall FÖRDELAS vid en eventuell skilsmässa. Det är stor skillnad.
Även om man gifter sig äger du ditt och din man sitt, även så med skulder. MEN sedan finns det en presumtion vid utmätning att det som finns i någons hem tillhör den personen. Även saker som är dina riskerar sålunda att utmätas för din mans skulder. Enbart ett äktenskapsförord löser inte det problemet.
Jag rekommenderar därför starkt att man kontaktar en jurist som kan hjälpa till i ert specifika fall. Tyvärr finns det en "övertro" på äktenskapsförord pga att många inte förstår vad det egentligen innebär - och vad det INTE reglerar!
Jag håller med ovanstående och vill verkligen understryka vikten av att anlita en jurist för just detta ändamål¨(äktenskapsförord) men samtidigt vill jag nämna något som är nog så viktigt, nämligen att skriva testamente.
I det kan ni reglera allt från fördelning utav tillgångar till hur ni ställer er till ex. donation.
Hade ett samtal men som jobbar på kronofogden. Hon sa att det är ingen skillnad om man är sambo eller gift. Samma regler gäller.
När det gäller utmätning så är det samma sak. Spara alltid kvitto på den som köpt varan.
oavsett hur mycket skulder din sambo har, kommer du aldrig ta del av dem när du har gift dig. annan sak är om han skaffar på sig fler skulder under ert äktenskap, dvs. exempelvis drar ett företag i botten. Då måste ditt namn inte finnas med i företaget på något vis, för då kan du få skulder på dig.
Är det någon som vet en bra sida där jag kan skriva ut ett äktenskapsförrord? Det är så mycket att läsa igenom på Google att det blir svårt att hitta.
Samma regler gäller under tiden man är gift som när man är sambo (eller för övrigt under vilken annan tid som helst): det jag äger äger jag; det någon annan äger äger den personen. Sen är det en annan sak att man kan ha giftorätt i den sammanlagt ägda egendomen.
Vi har skrivit ett eget papper...
"överenskommelse inom äktenskapet" har vi kallat det...
Där tar vi upp vad VI anser är rimligt i samband med en skilsmässa o vi har följt lagar o regler utifrån äktenskapsbalken i lagboken (finns att läsa på nätet)...
vi har täkt in allt vi kan komma på o det blev ett dokument på 2 sidor..
Det är undertecknat av oss o bevittnat av två personer som fått varsitt exemplar..
Vi har även skrivit som slutkläm att detta papper är likvärdigt ett juridiskt dokument o kan skickas in som bevisbörda i en eventuell tvist vid skilsmässa eller vårdnadstvist rörande barn...
Detta är fullt dugligt för oss o vi är nöjda med utformningen o vi har verkligen täckt allt vi kan tänka oss dyka upp, tillgångar, skulder, barn,boende, lösöre osv..
Jag är gift med en som har haft skulder när vi gifte oss. Innan vi gifte oss tog jag reda på om skulderna kunde hamna på mig vid en eventuell skillsmässa och fick reda på att dom inte kan hamna på mig eftersom han fick skulderna flera år innan vi gifte oss och dom står bara på honom. Alltså kan dom aldrig hamna på mig. Nu är han lyckligtvis klar med dom så jag behöver inte bry mig om det.