Sex - Graviditet???
Hej!
Undrar bara vad ni anser om sex i samband med graviditet? Kan man ha sex eller bör undvikas?
Hej!
Undrar bara vad ni anser om sex i samband med graviditet? Kan man ha sex eller bör undvikas?
Om allt är normalt så är det väl inget att bekymra sig över?
Det är inga problem att ha sex under graviditeten om man bara känner för det. Men det är det inte alltid man gör.
Det finns vissa medicinska tillstånd då man bör undvika sex under graviditeten, men de är så sällsynta så det ska man inte oroa sig för.
Det sägs också att ett ämne i sperman kan påverka livmodermunnen så att man får missfall, men det tror jag inte heller man ska oroa sig för. För vår del var det i alla fall inga problem.
Men herregud, klart att man kan ha sex. Vem fan klarar sig utan 6 i 9 månader?! hehe
Det är bara att köra på om du känner för det!
(Om man har lust förstås...)
Vissa har ökad lust under graviditet andra blir totalt ointresserade. Annars är det inte så att man ska undvika av några hälsoskäl eller så.
Sen är det ju rätt vanligt (det var så med min man vid första barnet) att HAN tappade lusten totalt. Det var för att han var orolig för att skada barnet, fast han VISSTE att han inte skulle göra det. Men det var som någon sorts mental spärr. Det släppte gradvis efter den största missfallsrisken (12 veckor).
(
Sperman kan även sätta i gången en vid slutet av graviditeten för sperman och medlet dom använder vid igångsättning är väldigt lika och har då samma verkan.
Rent medicinskt är det ingen fara i de flesta fall, men man bör undvika det under den sista delen av graviditeten. Likaså bör man undvika det om man vet att man har en benägenhet för att få missfall, t.ex. om man fått missfall vid tidigare graviditeter. I vissa rätt sällsynta fall kan man råka sätta igång ett missfall.
Sen är det en annan sak att man kanske ofta inte har så stor lust, antingen för att man oroar sig för ev. risker eller, framför allt under den senare delen av graviditeten, för att det helt enkelt känns hemskt obekvämt och jobbigt. Själv fick jag tvillingar vid första graviditeten och när man var uppsvälld som en ballong så skulle det inte alls ha känts rätt...
Har inte hört att det kan vara skadligt på något sätt. Vissa försöker använda sig av den sk "färdknäppen" i slutet av graviditeten som kan få igång en förlossning. Det är ämnet prostaglandin i sperman som kan sätta igång en förlossning (om jag inte minns helt fel). Men att det skulle orsaka missfall tidigare i graviditeten har jag svårt att tro.
På de flesta hjälper nämligen inte fördknäppen heller, utan barnet kommer när det kommer. På mig fungerade det INTE med färdknäpp i alla fall.
Så ha samlag i lung och ro, skulle jag vilja råda
Jag tror kroppen är inställd på att klara av att både vara gravid och ha samlag.
vi har fortfarande sex nu i v.33 men pga förvärkar kan vi inte ha regelrätt samlag. men man kan ju göra annat