• Nilwa

Alla spartips önskas!!

Hej!

Jag skulle vara så tacksam om alla blivande brudar (och fruar och män också om dom finns här) vill ge sina bästa spartips inför bröllopet! Vad kan man göra för att hålla ner kostnadena? Skriv gärna vad ni har för budget och vad ni har gjort för att spara?

Kan tillägga att vi vill inte lägga alltför mycket pengar på bröllopet.. Vill hellre åka iväg nånstans med mannen och dottern Men ca 20 000 - max 25 000 ligger nog vår budget på!

Kom igen nu och ge mig tips, tips och ännu fler tips!!! Vet att det finns många trådar men jag är lite lat av mig

• Svar på tråden Alla spartips önskas!!
  • Bridezilla K

Köp klänning på rea, skor i en vanlig skoaffär, och underkläder på H&M/Lindex/Kappahl.

Köp buketten hos en "okänd" florist i utkanten av stan, alternativt, gör den själv, eller be en kompis.

Tryck inbjudningar och program själv.

Bjud på buffé och fixa maten själv. Fixa även tårtan själv.

Välj en billig lokal, t.ex. kvarterslokalen.

Sök efter fotograf i bekantskapskretsen. Gör detsamma med bil och chaufför.

Köp alkohol i Tyskland.

• Gerda

Om ni hjälper folk med flytt eller andra tjänster och de vill tacka med en present - passa på att hinta om att presentkort till florist eller ngt bröllopsrelaterat!

• Bondromantiskt Juli 06

- Utnyttja alla kontakter!! Ni kanske känner nagon frisör, florist, kock, etc som kan hjälpa er. Jag kommer att spara flera tusen pa det pa vart bröllop.
    - Planera i god tid sa att ni hinner jämföra priser och inte maste boka i sista minuten.
    - Be kompisar och familjen att hjälpa till att duka, laga mat, göra snittar etc.
    - Låna grejer av folk (underkjol, harsmycken, dukar etc maste man ju inte köpa). Fast klänningen vill man väl ha en egen...

Lycka till!!

• Fru Cinderella

Buffé är sparsamt..

Alkoholfritt gör det också mycket billigare. Eller om ni vill ha alkohol köp utomlands eller beställ på postorder.

Köp enkla släta ringar o sätt i stenarna om några år. Kan va som en förnying av löftena nästan eller vad man nu vill göra för romantiskt av det.

Hyr klänningen eller köp begagnat. Det mesta går att på tag på second hand egentligen.

Om ni ska ha middagen själva kan ni hitta billiga tallrikar/glas/bestick på rusta, öb eller liknande konkursförsäljare.

tradera.se eller blocket.se kan du hitta mycket billigt.

Samma sak med smink/make-up du borde ha någon vännina/släkting som är duktig på det, eller gör det själv. samt naglar m.m

Om du vill ha brudtärnor/bestman. Man behöver inte betala deras kläder. Det är mer än vänlig gest än ett krav.

Det var någ alla tips jag kom på för stunden..

• Muriel

Skriv en lååång önskelista till jul presentkort på underkläder.. blombukett.. tårta.. osv osv osv

• honungen

Gift er barfota! Det skall jag göra

• GithKat

Min mamma hade barfotabröllop och knytkalas ute i det gröna inte långt från stranden. Var helt underbart och jätte vackert.

• Nilwa

Jättetack för alla tips! Finns många bra tips som jag kan använda mig av

Om någon har fler är det bara att skicka in! Tar tacksamt emot allt!

• Popis

Vi har tänkte ge tackgåvor som ställer upp extra för oss tex tärnan, mamma och pappa som fixar maten, våran toastmaster osv. Jag och min sambo går regelbundet och lämnar plasma och där får vi värdekeckar som vi sedan kan använda på olika butiker i stan, till tackgåvorna. Då gör vå både en god gärning och vi får våra tackgåvor gratis. :)

Svar på tråden Alla spartips önskas!!