• Cecilie

Gåvor till gästerna?

Hej! Nu måste någon förklara detta för mig? Gåvor till gästerna? Jag har aldrig förr hört om detta och ej varit med om att man fått nån gåva när jag varit på bröllop... Är detta vanligt? Och VAD består sådanna gåvor av? :) Har ni några förslag??? TACK!

• Svar på tråden Gåvor till gästerna?
  • Sanasol

Vi kommer antagligen att ha små askar med choklad i vid varje gäst som de kan smaska på!

• Zoffe

När vi hade vårat vinterbröllop nu i November hade jag gjort i ordning ett litet paket till varje gäst där det låg en godisbit inslagen i papper förståss, och där jag hade lagt med ett litet brev där texten lydde:

Tack kära bröllops gäst för att du är här idag! Det som du idag varit med och firat är av stor betydelse för oss. Vi har nu varit ett par i tio år och det har hela tiden varit en lycklig resa tillsammans, sida vid sida. Så det firar idag, våra tio, vi firar även kärleken som fortfarande pulserar och vi firar all den tid vi har kvar som domineras av kärleken. Det värmer gott i våra hjärtan att du ville vara med och dela vår glädje, att du tog dig tiden och ville vara här idag!

1000 tack!
    AnnSophie och Peter

jag delade ut det personligen under desserten o dete uppskattades!1

Lycka till!!

MVh
    AnnSophie

• Johanna85

Detta har väl inte varit en svenskatradition förut, är väl inte det än heller (rätta mig om jag har fel). Vet att det är vanligt i bland annat usa.

En grekisk tradition är att ge små fina påsar med godis i (en speciell sorts godis med mandlar, vet ej vad jag ska kalla dem) till gästerna. Dessa ska gästerna ta med hem och sen vänta med att äta dem (tror att man ska vänta 2 veckor) och sen äta godiset och tänka på brudparet och önska dem lycka och välgång. Sådana ska vi ha på vårt bröllop. Om det inte vore för att det finns en tanke med gåvan (alltså inte bara för att det är gott eller trevligt) så skulle inte jag vilja ge bort gåvor till gästerna, hade hellre lagt de pengarna på mer mat i så fall. Men nu är det ju en tradition från m2b släkt så självklart så ska det vara med!

Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite i alla fall!

• Cecilie

TACK! för era svar! Ja detta måste vara en ny "tradition", men ganske kul endå. En liten ask eller en liten påse med någon god choklad från tex chokladfabriken i Stockholm. Det tål att tänkas på. Men är det något som gästerna förväntar sig tro?
    En annan fråga helt sådär bara: Vi ska köra en liten "luring" med våra gäster... då vi redan är gifta när de kommer... så kommer en präst trots allt till festen och kör en liten "truddelutt"... Men inte bjuder man väl prästen till att stanna vid middagen sedan väl??? Det är väl inget han kan tänkas förvänt sig eller? Jag tänkte eftersom vi inte va i kyrkan, utan han kommer till vår fest...??? :) Hur gör man??? HJÄLP kan inte sånnt här! :)

• Izunia

Vi ska ha sma organza pasar med en chokladpralin i. typ ferro rocher (eller vad de heter) eller nat annat.

Som nat gott till kaffet om man inte vill ha dessert. Och det ser fint ut i dukningen.

• Bluebride2006

vi kommer ge dem en ljuslykta med deras namn på, just därför de e våra placeringskort, vi ville ha annorlunda sådana.

Svar på tråden Gåvor till gästerna?